Schlingmanns kampanjskola
avMagister Per Schlingmann talar.
Som så många gånger förr förklarar han hur partiet ska vinna valet. Pedagogiskt går han igenom hur väljarna tänker, vilka frågor man ska driva och hur det ska gå till.
Det skulle kunna bli en checklista att sätta upp på varje partikontor runt om i landet. Andra partier kan nog också ta för sig.
Två frågor ska alla moderater ställa sig under valrörelsen.
1. Varför ska just jag gå och rösta i det här valet?
2. Hur ska vi skapa engagemang för europafrågor?
Den första frågan måste alla moderater kunna svara på när väljarna undrar. För här handlar det inte om vilket parti man ska rösta på, utan om man ska rösta alls.
De moderata valarbetarna ska lyfta fram sakfrågor.
– Vi ska göra valet relevant, säger Schlingmann.
Det betyder att koppla EU-valet till vanliga samhällsproblem som människor upplever i sin vardag.
Fokus ska ligga på valrörelsens slutskede. Väljarna bestämmer sig sent. Arbetet ska ske in i det sista.
Schlingmann slår fast att Socialdemokraterna är Moderaternas huvudmotståndare. Vilket parti är bäst på att värna svenska intressen? Vilket parti är bäst på att utveckla Europa? Alternativen ska bli tydliga. Konflikten ska synas. Då lockas fler att rösta, tror Schlingmann.
Och så ska man självklart passa på att berätta om EU-konflikten inom socialdemokratin. Att man skickar Marita Ulvskog, som säger nej till EU, som samarbetar med Lars Ohly som vill åka hem från EU och med Peter Eriksson som skrämmer med superstaten EU.
Om drygt hundra dagar stänger vallokalerna, säger Schlingmann.
– Nu kör vi så vi ryker.