Startsida / Inlägg

Vi har fått upp ögonen

av Johan Gunnarsson, Aftonbladet

Ja, nu har vinden vänt. Uppenbarligen. Och det var på tiden. Jag tänker då inte på ökningen i sig utan orsaken – att vi väljer mer ekologiskt och lite dyrare livsmedel, vilket sannolikt gör att djurhållningen blir lite bättre.


Uppsving för försäljningen av mat och dryck

Livsmedelsföretagen – 2015-03-04 09:29 CET

 

Den svenska livsmedelsindustrin uppvisar den starkaste försäljningsökningen på över fyra år och det är konsumenternas sug efter lite dyrare livsmedel i premiumsegmentet som driver utvecklingen. Hit hör ekologiska livsmedel, som livsmedelsproducenterna ser som den starkaste konsumenttrenden just nu. 

– Vad vi ser är ett tydligt trendbrott. År av lågprisfokus har gett vika för ett ökat intresse för smak, kvalitet och hälsosammare alternativ. Allt fler konsumenter tycks villiga att köpa lite dyrare livsmedel, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.

  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB