Startsida / Inlägg

Nätdejting #1 (Spara 1348 kronor!)

av Lina

Okej, nätdejting alltså. Det fascinerar mig. Framförallt det där med hur man väljer att illustrera sin annons. ”Utseendet är inte allt!” Nä, klart det inte är. Men betänk att alla dina andra goda sidor kanske inte lyckas/hinner skina igenom några nerklottrade rader på en dejtingsajt – speciellt med tanke på de hundratals andra profiler som ska scannas av.

Utseendet, eller kanske mer valet av foto, spelar in. Och visst, det som är vackert i en persons ögon behöver inte vara det i en annans. Men bara överkroppar, dimmiga festbilder, bortklippta ex – vad hände där? En skruttig Volvo kombi putsar man upp i timmar, dammsuger, knypplar nya sätesöverdrag och parkerar den framför en spegelblank sjö när den ska fotograferas för en Blocketannons. Men när man gjort det aktiva valet att ge sig ut i cyberrymden för att hitta en livspartner, då letar man med vänsterhanden i Facebookarkivet och laddar upp en suddig personalfestbild?

Vad är tanken, att visa på spontanitet? Förneka fåfänga? ”Äsch, den här gamla trasan, jag bryr mig inte om vad jag lägger upp för bilder för jag har ett så rikt inre.” Men det inre ligger (tyvärr) inte högst upp i blickfånget när man som kärlekstörstande singel hastar förbi med ett väl uppjobbat tempo i klicka-vidare-fingret. Bra (opretentiös, påklädd och glad) bild = fler chanser till volvo-villa-vovve (eller vad det nu är man drömmer om).

Och en sak till när jag ändå tänker högt; fundera över texten. Jag vet med säkerhet att jag skulle tänka både en och två gånger extra om jag betraktade en dejtingprofil med en vacker och strålande leende man på en bild som kompletterats med några rader smileys, *rodnar*, eller varför inte det klassiska och smärtsamt intetsägande ”jaha, vad ska man skriva här då..”
En gång, och två gånger extra skulle jag tänka. Och sedan klicka vidare utan att vända mig om.

Kan vi inte göra en lista? Vilka är de största missarna att undvika när man filar på sin profil? Vad får er att klicka vidare illa kvickt och fundera över hur ni ska begära pengarna tillbaka med hänvisning till galningsgarantin?

  • Tjänstgörande redaktörer:  Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Annika Panas
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB