Startsida / Inlägg

Starta företag utan pengar

av Maria

DSC_3076-2Jag hamnade i en het diskussion med en vän om varför unga inte startar företag. Jag storsatsade på teorin om brist på pengar i och med att unga tjänar mindre än vuxna. Normen inom företagsverksamhet är att man investerar i företag med pengar. En del investerar med sitt ”fuck off-konto” medan andra lånar pengar från någon bank. Jag anser att den normen är en fälla. En sann entreprenör, enligt mig, tänker på sina resurser i helhet och ser pengar som den sista utvägen.

Jag startade företaget för att jag insåg att jag hade något mycket viktigare än pengar, nämligen mig själv. Jag är mitt företags viktigaste resurs – ingen Maria, ingen Kock i klackar. Det är mina händer som rullar 200 frallor, det är min kreativitet som skapar recepten och det är min anamma som gör att jag tar nästa steg trots att det är en storm på ingång.

Självklart har jag lagt ner pengar på företaget men inte så stora summor som får mig att bli sömnlös om nätterna. Det är snarare summor som jag brukade lägga på onödiga saker, som till exempel trötta kläder. Idag spenderar jag hellre mina pengar på råvaror och annat kring mitt företag men pengar är fortfarande alltid mitt sista alternativ.

Här är mina bästa tips till att starta företag utan pengar: 

  1. Du är din viktigaste resurs! Skriv ner värdet av dig i ditt företag. Vad kan du egentligen göra? Vi kanske inte kan allt men vi kan alltid lära oss mer.
  2. Facebook: Jag vet att ingen känner sina hundratals vänner på Facebook men det är fortfarande ett fantastiskt kontaktnät. Titta igenom din vänlista och se vad folk sysslar med. Kanske att du kan bjuda någon på fika och bolla idéer som leder till en win-win situation? Så gjorde jag med min bästa fotograf Sara.
  3. Skippa perfektionism: Jag vet att min cateringhemsida inte är den mest genomtänka men Ingvar Kamprad började inte med att bygga upp ett IKEA varuhus i Kungens kurva. Alla måste börja från någonstans. Våga tryck på kör knappen och låt företaget få bli en resa från ett hostell till ett fem stjärnigt hotell.
  4. Sociala medier: Lär dig mer om sociala medier och hur du kan marknadsföra dig där. Det är nämligen helt gratis och den bästa marknadsföringsplattformen.
  5. Tid: I början kommer företaget få kosta mer tid än pengar (oavsett om du har pengar eller inte). Så sätt på dig bilbältet och gör dig redo för en lång tur.
  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB