Startsida / Inlägg

Ministerexamen (5)

av Martin Aagård
Skärmavbild 2011-12-30 kl. 14.31.06.png

Han har visserligen fel både om vad problemen är (stök och flum) och hur de ska lösas (disciplin, krav, sortering). Men med en för utbildningsministrar lika ovanlig som förödande effektiv kombination av målmedvetenhet och nonchalans inför skolforskningen har han placerat skolan mitt i byn och sig själv som debattens självklara utgångspunkt.

Därför är Jan Björklund en av landets absolut skickligaste politiker. I år har hans gymnasiereform börjat träda i kraft. Nytt betygssystem, som ännu ingen begriper meningen med eller kan använda, och en hårdare klassortering, där jobbarnas barn utbildas till jobbare och akademikernas till akademiker.

Det har blivit svårare att komma in på högskolan och tusentals fullt kompetenta lärare lär kickas ut för att de inte har formell kompetens när lärarlegitimation nu införs.

Som politiker får han högsta betyg, fem pekpinnar.

Däremot får den hierarkiska sorteringsskola han återskapar med Björklunds nygamla betygsvokabulär ett F. Som i flumskola.

Petter Larsson

  • Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB