Startsida / Inlägg

All popmusik är teater – fortfarande

av Martin Aagård

Det fanns mycket att chockas över i vad den milt sagt fördomsfulle skol-vd:n Greger von Sivers kläckte ur sig i Uppdrag granskning i går.

En av sakerna var hans rasistiska och primitiva åsikter om hiphop.

Jag hade faktiskt glömt bort att de åsikterna fortfarande fanns. Men även om få personer är lika extrema som von Sievers dyker liknande tankar upp här och där.

Svenska Dagbladets ledarskribent Ivar Arpi twittrade med anledning av programmet om att hiphopen är en farlig, antisocial musik som levererar ett ”budskap” – vilket han i och för sig menade var en del av musikstilens attraktionskraft.

Det är märkligt att förståelsen av ett av världens absolut största kulturfenomen det senaste halvseklet fortfarande är så låg.

All popmusik är teater, men ingen popform har varit tydligare än hiphopen med att den är ett stort skådespel.

Redan när den blev ett globalt fenomen under tidigt 80-tal var det uppenbart.

De lyriska överdrifterna, hyperbolerna, SKETCHERNA mellan låtarna, fantasikostymerna, den utstuderade rekvisitan, de roliga hattarna… artister som ständigt byter namn och roll.

Man ska bottna ordentligt i sina fördomar för att missa de ganska uppenbara signalerna.

Jag är ingen hiphop-historiker och kan inte leverera någon topplista över hiphopens mest teatrala ögonblick, men det räcker med att till exempel studera megastjärnan Eminems olika inkarnationer under karriären för att förstå vad jag menar. Varje skiva innehåller en ny, väl utmejslad karaktär för berättaren.

Han var verkligen inte först med att ta hiphopens teater så långt.

Visst kan hiphopartister vara farliga. På samma sätt som Richard III eller Jago är farliga.

Gestaltar man ondska på ett raffinerat sätt så finns det alltid någon jävel som blir inspirerad.

Jämförelsen med Shakespeare är faktiskt inte alls särskilt långsökt eftersom både den Elisabetanska dramatikern och den numera 40 år gamla rapen levererar nästan alla sina texter på blankvers.

Hiphopen är i och för sig snäppet mer teatral än Shakespeare eftersom den  rimmar betydligt oftare.

  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Sebastian Laneby
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB