Startsida / Inlägg

Det totala pr-kriget

av Martin Aagård

timbroDen kanske tramsigaste av alla tramsiga mediedebatter har rasat den gångna veckan.

Det kanske inte är förvånande att en sådan tramsdebatternas moder har sitt ursprung i att en tankesmedja anser sig ha lidit publicitetsskada.

Den norska think-tanken Civita försökte i alla fall få in en text utan större läsvärde i Dagens Nyheter men misslyckades. Sedan dess har anklagelserna haglat över tidningens kulturredaktion: Brott mot pressetiken, Kafka-processer och svensk politisk pk-arrogans.

Sånt händer med jämna mellanrum men omfånget och styrkan i kampanjen imponerar.

Civita har gjort sin pr-läxa.

Dagens många kanaler för kommunikation öppnar för en ny form av pr-arbete – Det totala pr-kriget. Eller för att använda en gammal kompis ord om Theodor Adornos stilistik: Den verbala bombmattan.

Och den norska tankesmedjan har gått tillväga som Bomber Harris under förstörelsen av Dresden. Missilerna har haglat skoningslöst, envetet, i våg efter våg tills motargumenten, hur intressanta de än är, ligger i totala ruiner.

Skillnaden är att granaterna inte laddats med Amatol utan med sårad stolthet och strategiskt pr-tänkande.

Modernt pr-arbete handlar om att kombinera twitterkampanjer, bloggposter, artikelkommentarer med ifrågasättande av traditionella nyhetsmedier. Inte en kvadratmeter i det digitala landskapet ska lämnas oförstörd.

När den svenska tankesmedjan Timbro nyligen försökte motverka den negativa publicitetet Carema (numera Vardaga) fått efter avslöjandena om vanvård investerade man till och med i en bok samt utomhusreklam i tunnelbanan.

Ett nytt rekord i damage control?

Kampanjen utgick från en av reklamens äldsta sanningar – den som har så många bloggar, tweets och reklamskyltar kan väl inte ha fel?

Själva mängden upprepningar av budskapet är argumentet. Tydligare än så kan väl inte McLuhans gamla slogan ”The medium is the message” illustreras.

DN:s kulturredaktion må ha bombats sönder och samman, men i sakfrågan kvarstår faktum. Den norska tankesmedjan Civitas medarbetare Pål Veiden har gjort hårresande rasistiska uttalanden om att ingen vill bo granne med ”zigenare” och han har föreslagit att romers barn ska omhändertas.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB