Vart tog Kjell Johansson vägen?

av Åsa Linderborg

Jag trodde jag skulle vara förberedd idag. Så mycket nyskriven svensk litteratur som jag har läst – kan det finnas nån bok som inte silats genom mina ögon?!

Jorå. Jag har knappt läst nån av titlarna på listan. Amanda Svensson har jag läst (inte min påse alls), Bengt Ohlsson har jag läst (nja, men ändå en av hans bättre). Tomas Bannerhed Korparna ligger på skrivbordet, den har jag längtat efter att få tid till. Elisabeth Åsbrink har jag också läst (bra), liksom Johan Svedjedals Spektrum (Ja!).

Jag saknar ett par av mina vänner (Jenny Tunedal och Anneli Jordahl), men det ska jag självklart inte skriva.

I sakprosaklassen fattas Gunilla Thorgrens Ottar och kärleken.

Men framför allt lyser Kjell Johanssons Det var inte jag med sin frånvaro, den fjärde delen i ett av de viktigaste romanprojekten vi har på svenska språket (Huset vid Flon 1997, Sjön utan namn 2003, Rummet under golvet 2006). Utan att ifrågasätta nån pristagare, borde Kjell Johnasson fått priset för länge sen, flera gånger om. 

Vill man lyfta fram en författare som fått saker och ting att hända med språket, kan man nämna Jens Lapidus.

Det finns fler namn och titlar. Återkommer. 

Augustprisnomineringarna klara

av Martin Aagård

Årets Augustprisnomineringar presenterades nyss av Svenska Förläggareföreningen. Och de nominerade är: 

Årets svenska barn- och ungdomsbok

Vita streck och Öjvind av Sara Lundgren 

Konstiga djur av Lotta Olsson 

Pojkarna av Jessica Schiefauer 

 I den tysta minuten mellan av Viveca Sjögren 

Cirkeln av Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren  

Petras prick av Maria Nilsson Thore  

 

Årets svenska skönlitterära bok

Korparna av Thomas Bannerhed 

En kubikmeter jord av Sören Bondeson 

Flod av Carolina Fredriksson Lacrimosa av Eva-Marie Liffner 

Rekviem för John Cummings av Bengt Ohlsson

Välkommen till den här världen av Amanda Svensson  

 

Årets svenska fackbok

Spektrum av Johan Svedjedal

Och i Wienerwald står träden kvar av Elisabeth Åsbrink

Ni har klockorna – vi har tiden av Lennart Pehrson

 Skymningssång i Kalahari. Hur människan bytte tillvaro av Lasse Berg

Alla monster måste dö! Gruppresa till Nordkorea – ett reportage av Magnus Bärtås, Fredrik Ekman

Trädets tid av Christel Kvant

”Vi är på en fest som inte älskar oss”

av Jenny Tunedal

Jag recenserade Tomas Tranströmer 2004, när hans senaste diktsamling Den stora gåtan kom ut.

Sedan dess har jag bara då och då läst i hans böcker, framför allt när jag kommit hem från resor. För det är något med att resa och Tranströmer, inte någon sorts hemlängtan utan snarare en längtan efter att få läsa honom med andra ögon, andra än mina egna.

För när jag mött poeter och poesiläsare i Vietnam, Colombia, Syrien och Palestina är det ju Tranströmer de vill prata om. Han är sannerligen älskad långt bortifrån. Och det klart att det är något storslaget med det. Att höra personer som aldrig varit i närheten av de västmanländska slätterna, som inte läser på svenska språket, tala om hur mycket Tomas Tranströmers dikter betyder för dem.

Universell, kan man säga att han är det? Och vad betyder i så fall det?

Jag vet inte om jag tror på universalitet, eller om den intresserar mig så mycket. Men kanske kan man slå fast att det i alla fall finns en sak som är universell, och det är döden, det vill säga sorgen. Tranströmer är en poet som härbärgerar sorgen, i alla dess gråaktiga nyanser. Hans dikter är sällan nattsvarta, sällan dramatiska som åskhimlar, utan de bärs av en sorts mörkgrå, regntung ton. Hos honom ryms också den tråkiga, vardagliga sorgen. En mindre, men för den delen inte mindre viktig förtvivlan, som uppenbarligen kan färdas från Västerås till Hanoi och tillbaka igen.

Och det gör den ju tack vare översättarna, litteraturens ständiga hjältar, grovarbetande och finlirande.

 

Det finns olika anledningar till att jag själv inte ständigt sitter med näsan i Tranströmers böcker. Delvis kanske en viss nonchalans, han är liksom någon man som svensk poesiläsare aldrig har behövt anstränga sig för att nå fram till. Men hans poesi har också alltid väckt en sorts motstånd i mig. Detta motstånd har faktiskt med just med översättande att göra – Tranströmers sätt att översätta tillvaron till bild. Svenska Akademien skriver i sin motivering att han med sina ”förtätade genomlysta bilder ger oss ny ingång till det verkliga”, men för mig har denna starka förtätning och genomlysning ibland gjort att ingången till det verkliga känts trång, som en tunnel. Och dikten i någon mån avklarnad, oberörbar, som ett rinnande vatten, förbi mig, svår att få fäste i.

Kanske är det nu tid att läsa om Östersjöar, den sugande långdikten från sjuttiotalet. Det sägs att den är som havet. Jag borde väl kunna sjunka ner där någonstans. 

Hittills har jag framför allt fastnat för de relativt få mer prosalyriska, och lite grumligare dikterna. Idag är Minusgrader, ur Sanningsbarriären från 1978, min favorit. 

”Vi är på en fest som inte älskar oss. Till sist låter festen sin mask falla och visar sig som den verkligen är: en växlingsbangård. Kalla kolosser står på skenor i dimman. En krita har klottrat på vagnsdörrarna. 

Det får inte nämnas, men här finns mycket undertryckt våld. Därför är detaljerna så tunga. Och så svårt att se det andra som också finns: en solkatt som flyttar sig på husväggen och glider genom den ovetande skogen av flimrande ansikten, ett bibelord som aldrig skrevs: ’Kom till mig, ty jag är motsägelsefull som du själv.’

I morgon arbetar jag i en annan stad. Jag susar dit genom morgontimman som är en stor svartblå cylinder. Orion hänger ovanför tjälen. Barn står i en tyst klunga och väntar på skolbussen, barn som ingen ber för. Ljuset växer sakta som vårt hår.”

Den allra sista bilden, i sin enorma konkretion. Den är faktiskt oslagbar. Prisvärd. Lysande. Allt det där. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tranströmer och trafiken

av Jenny Tunedal

Det första jag tänker på är inte träd eller snö eller himlarna, utan trafiken.

Jag vet ingen annan svensk poet som skrivit så mycket och så levande om bilen.

Att väcka bilen om morgonen. Att nästan krocka med bilen. Vindrutetorkarna fram och tillbaka. 

Asfalten. Motorvägar och landsvägar. 

Ett sorts poetiskt soundtrack till färden. 

 

Tranströmer

av Jenny Tunedal

Roligt och äntligen, kan man säga. En poet. Det var på tiden. 

Tomas Tranströmer fick priset för att han med

”förtätade genomlysta bilder ger oss en ny ingång till det verkliga”.

För tio år sedan hade jag tyckt att det här var ett trist val.

Idag tycker jag att det faktiskt känns alldeles fantastiskt. 

När jag blir gammal blir jag uppenbarligen inte religiös, men åtminstone mindre rabiat. 

Tomas Riad

av Åsa Linderborg

Svenska Akademien har en hemsida som inte gör nåt väsen av sig. Det kan vara skönt att gå in där ibland, och låta ögonen vila från allt det gapiga, stressiga och fula som ständigt försöker tränga sig fram på nätet.

I går meddelade man utan några åthävor att Tomas Riad efterträder Birgitta Trotzig på stol nr 6.

Tomas Riad är, upplyser Svenska Akademien, född 1959 och professor i nordiska språk. Han har varit verksam vid Stanford University, universitetet i Vilnius och har gästforskat vid universitetet i Saint-Denis, Paris.

Jag har ingen kännedom om Tomas Riads språkforskning, men han är alldeles säkert duglig på sin nya post. Valet ökar dock den dominans av språkvårdare och skönlitterära författare som förtar idén att Svenska Akademien ska samla representanter från alla konstformer.

Vi väntar fortfarande på en stadsbyggnadsplanerare, en musiker, en konstnär, en filmare … och så klart en intellektuell jurist.

 

Att nita en människa

av Ulrika Stahre

I går sände Kulturnyheterna i SvT ett kortare inslag om Odd Nerdrum inför hans utställning på Edsviks konsthall i Sollentuna utanför Stockholm. Ett inslag som handlade om sig själv, det vill säga vi fick alla se hur Nerdrum vägrar visa sig i bild, hur han svarar konstigt på frågor.

Han är ett fenomen, hans konst en helt egen nisch (även om han sedermera bildat skola). Hans inställning till konsten och konstnärsrollen förlegad, romantisk. Men ingen kan ta ifrån honom att det han skapar är av hög kvalitet och dessutom intressant för vilken betraktare som helst som vill analysera bildspråk, ideologi, tendenser.

Så gott som oredigerat väljer Kulturnyheterna att sända. Så vi fattar vilken konstig typ han är, den där Nerdrum. Han har dessutom just dömts för skattebrott till två års fängelse. Men för den sakens skull behöver man inte håna honom i ett kulturprogram. Vad vi bevittnade i går var långt över gränsen för hederlig kulturjournalistik. 

Senkomna funderingar kring faktionsromanen

av Martin Aagård

Egentligen vill jag inte ge mig in i den här debatten. Av den enkla anledningen att om jag blåser på den det allra minsta så kommer Bengt Ohlssons roman om Johnny Ramone hädanefter alltid kallas ”kontroversiell”. 

Och det är den faktiskt inte.

Vi tar det från början. 

Jag gästrecenserade Bengt Ohlssons roman Rekviem för John Cummings i Dagens Nyheter. Skrev surt och strängt att en författare må förhålla sig hur han vill till verkligheten, men att maskera superkända individer samtidigt som man fantiserar fritt om mindre kända känns mest av allt som ett juridiskt hänsynstagande. Och det är fegt. 

Samtidigt är det svårt att undvika sådan feghet. För den diktare som slingrar sig allt för nära verklighetens människor beter sig nästan alltid omoraliskt i deras närhet.

Ungefär samma kritik gav Magnus Eriksson i Svenska Dagbladet, vilket lett till en lång debatt i tidningen.

Jag fick också en del kloka invändningar.

I Gävletidningen Arbetarbladet skrev Kristian Ekenberg att mitt utbrott påminde om Eyafjaöllajökull och radade upp andra kritiker som klagat på ”faktionsromaner” som han kallar dem. Men han läste mig fel.

Carina Rydberg, som för 14 år sedan nästan blev polisanmäld för sin hämndroman Den högsta kasten försvarade Ohlsson på sin blogg.

Johan Hilton i Expressen instämde i Ekenbergs kritik.

Forskaren Emma Strindmar Nordström skrev i SvD att jag var frustrerad över att romanen inte gick att inordna i ett fack. 

Samtliga ställde sig upp för författarens rätt att ljuga om levande och döda.

Och vet ni vad – det gör jag med.

Jag är fullt medveten om att en romanförfattares lögner om verkliga människor i grund och botten är lika problematiska som påvens relation till den roliga mössan eller björnens toalettbesök i skogen. Jag tillhör den generation som lystet insöp postmoderna teorier i början på 90-talet och sedan dess svurit och lovat att aldrig mer intressera sig för en författares biografi, än mindre biografin till föremålet för författarens text. Jag är i sanning textuellt frigjord.

Jag har inte missförstått att det är en roman jag läst.

Men inom romankritiken måste vi väl vinnlägga oss om att vaska fram de böcker som har en idé som går utöver det vanliga? Romaner som lyckas förföra oss, bedra oss ordentligt eller åtminstone lyckas underhålla oss?

Inget av det gör Ohlssons roman.

Och även om jag tycker att den faktoida genren sällan gör det så har jag aldrig fördömt genren, bara ett specifikt fall, där jag tyckte konstruktionen var så uppenbart präglad av märkliga hänsynstaganden att det blev generande.

Det som upprör mest i faktionsromanen är ju sällan det uppdiktade (förutom kanske när det handlar om sex och snusk), utan det som är sant. 

Det som irriterar med genren är författare som enbart hämtar sin research ur tjocka amerikanska biografier, som åker gratisskjuts på fördomar om sina romanföremål. Författare som diktar om gruvliga brott, utan att lyckas förklara annat än att det  var sannerligen…. ett gruvligt brott. Författare som inte når bortom tidningsrubrikerna.

Det är en genre full av fallgropar och förutsägbarheter. 

Varför ville till exempel Ohlsson så nogsamt beskriva Johnny Ramones försök att köpa tillbaka sin gamla Mosrite-gitarr? Jag kan inte komma på något annat skäl än att det är en händelse som dokumenterats ganska väl.

Faktionsromanen, den som använder riktiga namn, vill ju inte vara dikt, den vill befinna sig så nära det kända, det verkliga att det uppstår en konflikt.

Oftast för att få tillfälle att skapa en liten pr-mässig skandal, för att få bli kallad ”kontroversiell”.

Och jag missunnar verkligen inte romanförfattarna att vara varken amoraliska eller ”kontroversiella”.

Men ingen kan tvinga mig, en präktig moralist, att tycka det är spännande.

TACK! Och bilden alla talar om.

av Åsa Linderborg

Bokmässan är över för den här gången. 

Tack till ALICE EGGERS som gjorde mässprogrammet och materialade med allt annat. 

Tack till konstnärsparet BARBRO WESTLING och PETER JOHANSSON som återigen begåvade Aftonbladet med årets mest besökta konstverk – den här gången en knallgul monter.

Tack till ALLA GÄSTER som pratade, läste och debatterade i montern.

Tack till Ulrika Stahre och Martin Aagård som skötte den förbannade tekniken. 

Tack till Jenny Tunedal, Petter Larsson, Malin Krutmeijer, Athena Farrokhzad, Alice Eggers och David Nyman som skötte montern – även på tider när jag borde stått där.

Tack till Pernilla Ericson bloggade, twittrade och kvittrade inne på damtoaletten – enda platsen på mässan som inte låg i skugga.

Tack till alla MÄSSDELTAGARE som gjorde Aftonbladets monter till en levande mötesplats. 

 

bild8.jpg

Montermästare: Peter Johansson och Barbro Westling

bild9.jpg

Lars Vilks och Göran Greider

bild7.jpg

Martin Aagård och Natalia Kazmierska

bild6.jpg

PO Enquist, på födelsedagen (född 1934)

bild5.jpg

Sveriges Televison och Sveriges Radio på besök: Eva Beckman och Marie Lundström (den senare Axel Liffner-pristagare)

 

bild3.jpg

Robert Laul och Alex Schulman

bild2.jpg

Pernilla Eriksson

bild.jpg

Henrik Schyffert och Fredrik Lindström i en ljus och fräsch monter.

 bild4.jpg

 Bilden alla talar om. (Fotograf: Åsa Linderborg)

Sida 13 av 54
  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB