Startsida / Inlägg

Kom tillbaka, Ulfbåge!

av Marcus Leifby

Aldrig tidigare har så många saknat Christer Ulfbåge så mycket som i går.

TV4 premiärsände världscupen i Östersund och hann, enligt uppgifter, sticka emellan med lite skidskytte också, mellan reklamblocken.

Jag såg inte sändningarna själv men det tog inte lång tid innan vänner, bekanta, syrran, farsan, redaktören, chefen, mellanchefen, mellanchefen mellan mellanchefen och mellanchefen, rörmokaren och övervakaren hörde av sig.

Alla lika irriterade och trötta på TV4 och den förbannade reklamen.

Det är bara att bita ihop, tänkte jag.

TV4 får inte statliga bidrag på ett par miljarder om året och kostar inte 299 spänn att få in i kanalutbudet, de måste försörja sig på egen hand, i det här fallet med reklam, och det är inte konstigare än att vi får betala för att få halsmandlarna undersökta, att tidningarna är fyllda med annonser eller att Blåvitt låter ett företag som gör affärer med avskum göra reklam på den finaste platsen en klubb har.

Kapitalism kallas det.

Det är den här världen vi lever i, vi har själva valt det och det är bara att tugga i sig. Med de kommersiella kanalernas intåg på marknaden har vi inte bara fått en massa reklamavbrott och konstiga dokumentärer om människor som tänder på en plåttermos – vi har även (och det glöms ofta bort) fått ett mer ”mångfacetterat” utbud, en större mångfald, fler matcher, mer mästerskap och en bredare bevakning.

Konkurrensen har ge oss bättre livesändningar, högre bildkvalité, mer pålästa studioankare, skickligare kommentatorer och mer kompetenta och pedagogiska experter. 

Däremot inte sagt att det inte finns gränser.

Stämmer det att TV4 hade sex (6!) reklamavbrott under den första sändningstimmen från Östersund kan det inte ses som någonting annat än ett hån mot alla tittare.

Precis som i friidrott är det snudd på omöjligt att smyga in reklamblock under tävlingar där det nästan helt saknas naturliga avbrott. Allt kommersiellt tjafs blir så mycket enklare att hantera i fotboll, hockey, handboll, bandy och alla sporter där det faktiskt existerar en paus. Visst, analyserna, höjdpunkterna och ismaskinistens arbete kanske blir lite rumphugget, men det kan vi leva med, tror jag.

När man däremot bryter mitt under brinnande tävling blir det problem. Jag hoppas att TV4 (och alla andra kommersiella kanaler som har ambitioner att sända den här typen av idrott) försöker hitta en lösning som inte inkräktar på det sportsliga – eller på vårt intresse för det.

Om det går?

Jag vet inte.

Om de inte lyckas?

Då tycker jag att de ska ge fan i att sända den här typen av evenemang.

Under tiden vi väntar får vi bita ihop, ryta till när vi känner oss överkörda, zappa över (det märks på tittarsiffrorna, som i sin tur ligger till grund för reklamen) eller ge Eurosport chansen, de har rättigheterna till skidskytte (och mycket annat vintersport) och näst intill reklamfria… i alla fall i jämförelse.

Och så får vi hålla till godo med den här…

Skärmavbild 2011-11-30 kl. 01.06.56.png

Ett litet tillägg: TV4 erbjuder sina tittare avbrottsfria sändningar via TV4 Play Premium men det mot betalning och sen är det som det är med den här typen av tjänster. Det är en del rassel med tekniken och exkluderar många som inte har rätt antal MHz på sin processor, eller tillräckligt många Mbit i sin kabel.

/Leifby

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB