Being: Liverpool
avG’day, mates!
Long time no see.
Eftersom jag har fått dra på mig den grådassiga tv-krönikörskostymen, gjort lite EM-grejer, semestrat, varit på OS i London och ägnat mig åt annat krimskrams har det varit totalt stendött här ett tag, men nu när jag fått ett eget spår kanske det kan vara läge att göra ett återupplivningsförsök på det här bloggliket.
Jag har vid tidigare tillfälle offrat några tecken i ett försök att få er att ratta in pingisdokumentären Bragden, som sändes i SVT för ett par veckor sedan. Ni har fortfarande 16 dagar på er att se Henrik Georgsson film om hur ett gäng finniga svenska folkhemsidrottare lyckades riva den mäktiga kinesiska muren.
Min kollega Peter Wennman var Aftonbladets utsände på plats i Dortmund 1989. Han rankar ögonblicket som ett av de största han varit med om i sin journalistiska karriär. Och han har, om jag inte missminner mig, ändå sett TAIF ett par gånger.
Och i höst kanske det här kan vara något:
Ni har säkert koll på det här, men eftersom premiärdatumet närmar sig (16 september) tänkte jag bara uppmärksamma er på det som mycket väl kan bli 2012 års stora dokumentärupplevelse inom sportgengren (Road Wars på TV4 Sport, inkluderat).
“Our Liverpool: Never Walk Alone” (eller Being: Liverpool, enligt IMDB).
Mannen bakom dokumentärserien är Scott Boggins, prisbelönt producent som, bland annat, fått 33 Emmy-nomineringar för fem säsonger av ”24/7”-dokumentärerna, som ni säkert sett. Där har vi på nära håll fått följa NHL-lag, Nascar-förare och boxare under flera veckors tid, i deras förberedelser inför en stormatch eller viktig tävling.
I den sex avsnitt långa dokumentärserien tar Boggins oss in i Anfields skrymslen och vrår, vi får följa spelare, ledare och folk kring laget under klubbens säsongsavslutning i fjol, FA-cupfinalen mot Chelsea (som Liverpool förlorade) och uppladdningen inför säsongen 2012/2013 under klubbens USA-turné.
Från Fox Soccer-håll sägs det att Boggins har fått en unik inblick och tillgång i Liverpool och har, som förste journalist/utomstående, fått ta in en kamera i Liverpools omklädningsrum på Anfield.
Med amerikansk touch och en rosslig berättarröst kan det här bli någonting i hästväg. Bara det inte, gud fördjude, tenderar att bli en PR-rulle, initerad av klubbens amerikanska ägare. Med tanke på Liverpools fjolårssäsong och allt vad den innebär lär vi ganska snabbt bli varse om så är fallet.
Vad tror ni? Sugna?
Om inte någon svensk tv-kanal köper in den här illa kvickt kommer jag personligen att tömma ett lass med gödsel utanför samtliga tv-hus i Stockholm. Inklusvie Aftonbladets redaktion. Bara för att. Frågan kan inte vara OM någon köper in serien, utan snarare VEM som hinner först.
/Leifby