Är det rätt eller är det fel?
avSaabs ägare General motors har nu som väntat ansökt om konkurs. Den amerikanska regeringen satsar 140 miljarder svenska kornor och kommer att äga 60 procent av det nya företaget. Den kanadensisiska regeringen går in med 72miljarder och kommer att äga 12 procent. Proportionerna förefaller något märkliga men det kanske vilar någon form av himmelsk balans i detta som jag inte förstår.
20 000 jobb kommer att försvinna och många återförsäöljare tvingas bomma igen. För Saab betyder det ingenting, enligt Saabledningen
Det här är slutet på det gamla GM och början på ett nytt GM, sade Obama när han presenterade räddningspaketet.
Det får man hoppas. Redan före finanskrisen producerades det alldeles för många personbilar som ingen ville köpa. Vad det handlar om nu är att krympa kostymen rejält för den västerländska bilindusgtrin som tillverkar bilar som alltför få är intresserade av att köpa till prisser som för få är beredda att betala.
Men det är det den typen av verksamhet som ska stlttas med skattebetalarnas pengar? Den svenska regeringen säger nej, Obama säger ja.
Möjligen är det så att det inte finns ett rätt och ett fel i den här frågan. Vilken metod man än väljer gäller det att behålla kompetensen hos dem som när den här krisen är över kommer att behövas i bilindustrin. Förr eller senare vänder konjunkturen och då kommer efterfrågan att öka. Men den fabrikör som inte lyssnat till kunderna kommer inte att klara sig då heller. För det är konkurrensen från Latinamerika, Indien och Kina för stor.