Lena Mellin

Aftonbladets politiska kommentator

Hett i Bryssel – i alla benmärkelser

av Lena Mellin

På planet till Bryssel och toppmötet som börjar i morgon kväll var Maud Olofsson med. Hon skulle träffa en massa bilmänniskor, delta i den liberala partigruppens möte och träffa en kommissionär. Statsråden smygs alltid ombord sist av alla och sitter längst fram.

Själv förlorade jag passet på väg mellan Zaventems flygplats och Bryssels Noordstation. Det hela är polisanmält men i morgon måste jag få något slags intyg från ambassaden så att jag får åka hem. Jag är svettig av allt jobb. Dessutom är det sommar i Bryssel och det har man ju nästan glömt hur det känns.

Bildt vet inte om han flyttar till Bryssel

av Lena Mellin

Carl Bildt bjöd i dag en handfull journalister på lunch i Rosenbad som en introduktion till det svenska ordförandeskapet i EU. Det var mycket trevligt, en elegant trerätterslunch. Han tänker fortsätta blogga under ordförandeskapet, dock med vissa egna restriktioner om jag förstod honom rätt.

Däremot har han ingen aning om han, eller hustrun, ska flytta till Bryssel. Fråga hustrun, sade den ovetande maken. Men ded tanke på att sonen, 5, snart börjar skolan kanske det är dags för paret Bildt att ta ett snack.

En lång blöt helg

av Lena Mellin

Efter att ha varit med om den värsta regnhelgen i mitt liv, tror jag, är jag starkt inspirerad av utbildninbsminister Jan Björklund. Han vill i det nya förslaget till skollag att skolbarnen ska kunna visas ut, få skriftliga varningar, kunna stängas av och få sitta kvar.

Något liknande skulle jag vilja att man kunde göra med vädergudarna. Det är inte okej när det strilar ner timme efter timme, dygn efter dygn. I alla fall inte när man har en sipa som snabbt blir vattenfylld.

Kul nya ägare till Saab

av Lena Mellin

Enligt SvT blir den svenska sportbildstillverkaren i Ängelsholm Koenigsegg Saabs nya ägare. Om det är bra för Saab återstår att se men det är åtminstone ett väldigt skojigt besked. Jag hoppas att de anställda också tycker det.

En fingervisning om att något var på gång fick man tidigare i dag då regeringen meddelade att man var redo att garantera lån i Europeiska investeringsbanken för Saab.

Koenigsegg har dock ett rykte om sig som krockare. Det rimmar inte riktigt med Saabs säkerhetsprofil. Men i nödens stund kommer de oväntade lösningarna.

Ålder och kön – EU-valet rockade

av Lena Mellin

Enligt den stora vallokalsundersökningen är de fem regeringspartierna och Socialdemokraterna på väg ut. De har sina trognaste anhängare i 65+-gänget. De yngre väljarna satsar på Piratpartiet och Miljöpartiet –  och i viss mån Vänsterpartiet. I alla fall om man ska tro utslaget i EU-valet i söndags.

Men EU-valet blev inte bara en ålderskamp även om det tydligt markerades av de äldre män som såg till att Alf Svensson, 70, och inte Ella Bohlin, 30 tog Kristdemokraternas plats i EU-parlamenet.

Nej, här fanns också en könskamp. Av de partier som tog platserna i parlamentet är Socialdemokrarterna det största kvinnopartiet med 23 procent av kvinnornas röster.  Miljöpartiet är  näst störst  med 16 procent av de kvinnnliga väljarna och Moderarterna trea med 15 procent.

Sörsta mansparti är Socialdemokratenra följt av Moderaterna. Trean är en rejäl överraskning, Piratpartiet som 12 procent av männen, men bara fyra procent av kvinnorna, röstade på.

Intressant, eller hur?

Över en halv miljon arbetslösa

av Lena Mellin

Arbetsförmedlingens nya prognos är rena skräckläsningen. Nästa år kommer 539 000 personer eller 11,3 procent går utan jobb. Till det kommer 4,4 procent som sysselsätts av Ams.

Det är skräckläsning – ävem allt för regeringen. Öven en halv miljon arbetslösa människor utan jobb ett valår är ingen lek om man vill bli återvald.

Fast värst är det givetvis för dem som är arbetslösa, framför allt ungdomar och invandare utan tidigare arbetslivserfarenhet.

Personkryssen

av Lena Mellin

Det var fantastiskt roligt att valdeltagandet ökade i EU-valet. Jag säger inte att Aftonbladets kampanj Jag orkar rösta är orsaken. Men den kan ha spelat roll på marginalen.

Dessutom tycks kryssandet ha ökat, det vill säga personrösterna. Visserligen bara frånb 59 till 60 procent – men ändå. I EU-parlamentet gör individerna betydligt större skillnad än i riksdagen.

Just nu förefaller det  dock som om väljarna bara kryssar in två kandidater förbi den turordning som partierna själva gjort. Anna Maria Corazza Bildt (M) och Alf Svensson (KD) som får tacka sin gamle vapendragare Ian Wachtmeister, f d Ny demokrati. I förra valet kryssades tre kandidater in.

Men än är bara en sjättedel av distriken räknade så det kan bli fler.,

Läser just att….

av Lena Mellin

….en flicka i Lerum som sålt jordgubbar rånats på sin kassa. Två personer på en motorcykel hotade henne och körde iväg med kassan. Ondska? Ja, i någon form.

Taggar rånad rån

Första gången för Sahlin

av Lena Mellin

Minnet är kort men som jag minns det var valrörelsen 2004, inför det EU-parlamentsvalet, inte alls lika intensiv som den här. Alliansen ligger på efterkälken och storsatsar med alla de populärast ministrarna. Piratpartiet, denna cyberföreteelse ser ut att komma in trots att de bara tänker ägna sig åt två procent av parlamentets frågor, det går bra för miljöpartiet, socialdemokraterna. Men inte för vänsterpartiet.

Om socialdemokraterna skulle öka i det här valet, jämfört med valet 2004, kmmer Mona Sahlin att känna sig enormt stärkt. Det är hennes första val som partiledare och socialdemokraterna har backat i alla de tidigare svenska EU-valen. Sönbdag kväll blir intressant.

Är det rätt eller är det fel?

av Lena Mellin

Saabs ägare General motors har nu som väntat ansökt om konkurs. Den amerikanska regeringen satsar 140 miljarder svenska kornor och kommer att äga 60 procent av det nya företaget. Den kanadensisiska regeringen går in med 72miljarder och kommer att äga 12 procent. Proportionerna förefaller något märkliga men det kanske vilar någon form av himmelsk balans i detta som jag inte förstår.

20 000 jobb kommer att försvinna och många återförsäöljare tvingas bomma igen. För Saab betyder det ingenting, enligt Saabledningen

Det här är slutet på det gamla GM och början på ett nytt GM, sade Obama när han presenterade räddningspaketet.

Det får man hoppas. Redan före finanskrisen producerades det alldeles för många personbilar som ingen ville köpa. Vad det handlar om nu är att krympa kostymen rejält för den västerländska bilindusgtrin som tillverkar bilar som alltför få är intresserade av att köpa till prisser som för få är beredda att betala.

Men det är det den typen av verksamhet som ska stlttas med skattebetalarnas pengar? Den svenska regeringen säger nej, Obama säger ja.

Möjligen är det så att det inte finns ett rätt och ett fel i den här frågan. Vilken metod man än väljer gäller det att behålla kompetensen hos dem som när den här krisen är över kommer att behövas i bilindustrin. Förr eller senare vänder konjunkturen och då kommer efterfrågan att öka. Men den fabrikör som inte lyssnat till kunderna kommer inte att klara sig då heller. För det är konkurrensen från Latinamerika, Indien och Kina för stor.

 

Sida 2 av 8
  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Emma Lindström och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB