Makeup on my mind

Makeup on my mind

Startsida / Inlägg

Sov dig snyggare

av Anna Wahlberg
Thinkstock

Foto: Thinkstock

Natten är den tid då kroppen återhämtar sig och reparerar skadorna efter dagens påfrestningar.
Att sova ordentligt gör dessutom underverk för utseendet, det kallas ju inte skönhetssömn för inte.

Men när du ändå sover, kan några enkla steg göra att du vaknar ännu lite snyggare!

 

Rengör. Strunta aldrig i att tvätta ansiktet innan du somnar oavsett hur trött du är. Att sova med makeup, solkräm och hela dagens föroreningar på huden kommer aldrig att bli en skönhetskur.

Preppa håret. Redan när du går och lägger dig kan du förbereda nästa dags frisyr. Krama in lite mousse i håret och gör en tjock fläta om du vill ha vågor, flera mindre om du vill ha lockar och en lös knut mitt på huvudet om du vill ha volym i håret när du vaknar. Vill du ha extra blanka lockar rulla upp håret på mjuka skumgummispolar (eller tussar av hushållspapper om du inte har några spolar).

Eller sätt i en inpackning. Brukar du tvätta håret på morgonen, passa på att låta en inpackning verka medan du sover och som du sen sköljer ur när du vaknar. Det är en enorm skillnad när inpackningen får sitta i ordentligt så att håret verkligen får möjlighet att suga åt sig av näringsämnen och godsaker. Speciella nattkrämer för håret kladdar inte ner kudden nämnvärt, men det känns ändå bra med ett extra skydd.

Punktbehandla. Bästa sättet att bli av med orenheter är inte att klämma även om det är tokfrestande, utan att punktbehandla plitor medan du sover.

Busa. Solbruna ben är lite sexigare och hur märkligt det än verkar så har färgen det goda med sig att celluliterna blir mindre synliga. För en komplett bus-guide titta HÄR.

Återfukta inifrån. Se till att dricka ordentligt med vatten och ha en bra vätskebalans innan nattens fasta, så undviker du att vakna med torr mun, fnasiga läppar och stramande hud.

Och utifrån. Nattetid jobbar huden för högtryck med att reparera skador och är därför extra mottaglig för vård. Huden behöver fukt och näring nu, därför är en riktigt nattkräm att föredra framför krämen du använder på dagen. Bäst resultat når du med serum, nattkräm och ögonkräm. Är huden i akut behov av en fuktboost kan du sova med en fuktmask som nattkräm.

Pussmjuka läppar. Ett läppbalsam som får verka under natten får läpparna att se mjuka och välvårdade ut.

Glöm inte händerna. Det är inte ovanligt att händerna åldras före ansiktet. Därför är det smart att ta lite extra hand om händerna nattetid då det spelar mindre roll om krämen är fetare och full av näring. Även nagelolja och nagelbandskräm är bra att applicera nu när händerna inte tvättas hela tiden. Extra effektivt blir det om du använder bomullsvantar.

Rätt örngott. Sov på ett örngott i siden eller som är satinvävt så minskar risken för sömnveck och håret blir mindre rufsigt.

Hög kudde. Om du sover med huvudet högt så minskar risken för svullna, puffiga ögon när du vaknar.

nattis_resize
Nattarbetare:
Frizz-ease Overnight repair formula från John Frieda – nattserum som ger näring åt torra toppar
Taroccoorange ultra-moisturising hand therapy från Crabtree & Evelyn – handkräm full av näringsrika godsaker med doft av kryddor och apelsin
Drying lotion från Mario Badescu – en droppe av sedimentet i botten på flaskan och finnen är i det närmaste försvunnen på morgon. Den här är superbra!
Over-night biological peel från Kiehl’s –  mild krämpeeling som exfolierar bort döda hudceller och mjukgör torr hud. Resultatet är ren, klar och jämn hy redan efter en användning.

  • Tjänstgörande redaktör: Sandra Christensen, Stefan Sköld, Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB