Malin Collin

La Dolce Vita vs Hell i Stockholm

Startsida / Inlägg

Några tankar om Aftonbladets nya community Snack

av Malin Collin, reporter

Vad säger ni om Aftonbladets nya communitysatsning – Snack? Jag tycker som grundåsikt alltid att förändringar är intressanta och har således en positiv inställning. Snack verkar vara ett lättskött verktyg – inga konstigheter att ladda upp bilder eller skriva några rader om sig själv. Dock får jag lite förenklade Facebook-vibbar av den – som att Snack kommer att passa de som inte skaffade Facebookkonto för exakt ett år sedan (eller skaffade ett men insåg att deras gamla vänner inte var digitala). Dock behöver inte ”fattigmansfacebook” vara något dåligt. Facebooks storhetstid är över sedan länge. Och vi måste komma ihåg att Snack faktiskt har en helt annan grundtanke – nämligen läsardemokrati – eller åtminstone direkt läsarfeedback. Vanligt folk får helt plötsligt verktyg, inbjudan och möjlighet att direkt kommentera de artiklar som finns på aftonbladet.se. Jag har själv laddat upp ett foto på min sida men inte hunnit skriva någon presentation ännu. Trots min nyfikenhet frågar jag mig själv om jag har något behov av Snack? Då inser jag att min fråga är poänglös och innefattar det bästa sättet att döda nya idéer, samhällsutveckling och kreativitet. Klart vi inte har något behov av ytterligare en community – men det är ju ointressant – vi kommer ju såklart att skapa oss det behovet som vi gör med allt annat. Dags att fylla i min presentation på snacksidan med andra ord.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB