Aftonbladet.se bakom kulisserna – en dag på Stockholm Media Week
avDagens Stockhom Media Week behandlade bland annat ämnen som Facebook och andra sociala medier, mediedrev och framtidsutsikter. På morgonen talade Axel Bringéus om att citizen journalism på allvar kommer att slå igenom det här året. Olle Lidbom diskuterade tillspetsade tidskriftstrender och drog till med det amerikanska exemplet Garden & Gun till allas förtjusning, men lade sin tonvikt på de mer seriösa Glossy Weekly och familjelivssegmenten som framtidsmöjligheter. Jimmy Rodhelind diskuterade aktörernas förflyttningar på ”The Pipe” (internet) – där man ser exempel på hur en del företag glider mellan infrastruktur & teknik, distribution & tjänster och innehåll.
Ett annat intressant samtal var det som behandlade Facebook. Trots att jag inte upplevde några nyheter så var det ändå mycket välformulerat och välanalyserat av Fredrik Wass. Facebook har stagnerat och används mest som verktyg (som att hitta någons e-mail eller telefonnummer eller sätta ihop ett event). Istället använder vi (eller kommer att använda) mer nischade tjänster som exempelvis Bambuser, Jaiku och sociala e-handels-sajter.
Samtalet med Mattias Fyrenius från tv4.se och Aftonbladet nya mediers Kalle Jungkvist var också mycket intressant. Ljungkvist hade total koll på aftonbladet.se:s besökare – att primetime ligger vid 20.00, att kvinnor läser för nytta (t ex föräldrarsidorna och resereportagen), att folk som surfar in på morgonen/förmiddagen är systematiska läsare (går igenom hela startsidan), att många kollar bloggarna på kvällen etc.
Sedan lyssnade jag på en massa annat spännande men det ska jag inte tråka ut er med. För er intresserade – läs mer här.