Malin Collin

La Dolce Vita vs Hell i Stockholm

Startsida / Inlägg

Blogg och makt – har Linda Rosing egentligen lika mycket makt i sin målgrupp som Blondinbella?

av Malin Collin, reporter

Att bloggare har makt är ju inte direkt något nyhet. Varje blogg som kommer upp i ett visst antal unika besökare per vecka är ju intressanta i ren annonssynpunkt. Om det dessutom rör sig om bloggar med flera, flera tusen läsare så blir ju gratisprodukter och inbjudningar till events en fullkomligt naturlig konsekvens. Ibland behöver en blogg inte ens mäta sig med de mest lästa, utan ändå bli uppsnappad just för att de skriver om ett snävare ämne och således har en läskrets kring detta vilket innebär en potentiell guldgruva för företag som vänder sig till just den målgruppen.

Och självklart passar även klubbar på att bjuda in framgångsrika bloggare – för dem handlar det självklart att kunna visa upp bekanta ansikten både på klubben på lördagkvällen och på vimmelbilderna efter helgen – inga intressanta ansikten är lika med ingen särskilt intressant klubb i Stockholm.

Hur mycket makt dessa storbloggare då har är väl egentligen varierande. Jag tror att Blondinbella är en tämligen stor maktfaktor i sin målgrupp (tonårstjejer) och verkar ha ett gäng av proffs bakom sig som hjälper henne att välja de smartaste strategierna för att få fram det hon vill säga och få så mycket betalt som möjligt för att göra det. Däremot undrar jag hur mycket makt Linda Rosing egentligen har. Nog för att hon för egen del har fått ett rejält lyft lönemässigt och gratisfestmässigt – men vem lyssnar egentligen på vad hon har att säga? Varenda blogginlägg är en katastrofal röra av stavfel, snurrig grammatik och bisatser byggda som huvudsatser. Även om hon hade velat säga något så går det inte fram på ett proffsigt sätt. Och sedan kan man undra vilka företag som vill förknippas med henne (förutom skönhetskliniker, frisörer och nagelteknologer (?)).

Vad jag funderar på är alltså om man verkligen har makt bara för att man har en väldigt populär blogg?

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB