Malin Collin

La Dolce Vita vs Hell i Stockholm

Startsida / Inlägg

Vad tycker ni om den där reklamfilmen där tjejen blir överkörd av ett tåg?

av Malin Collin, reporter

På festen jag var i lördags började vi diskutera reklam och kom så småningom in på Banverkets nya reklamfilm. Den är så absurd så man vet liksom inte vad man ska tänka. Den inleds som om det vore en reklamfilm för match.com med ett par i trettiofemårsåldern som pussas och kramas på sommarsolig äng. Helt plötsligt kommer ett tåg och kör över tjejen. Eller man ser inga kroppsdelar som ligger utspridda längs spåret eller så. Man tänker kanske att tjejen fastnade framför loket och åker med skrikande och hoppar av på nästa station. Kille blir chockad och typ letar efter henne på spåret. Sedan kommer payoffen som lyder: ”En sekunds obetänksamhet kan kosta en livstid”. Hur menar de då? Att om man hånglar på sommaräng så löper man risk för att bli överkörd av tåget?
Jag tror i och för sig att byrån (vet någon vilken byrå som har gjort den?) har insett att det blir lite väl mörkt att plocka in någon självmordsstackare som hoppar framför tåget. Eller typ dra in barn som leker. Inte så etiskt liksom. Men den här vinkeln på reklamfilmen blir ju absurd och komisk. Och det är väl egentligen precis det som är poängen – att filmen är så störd så att man bli uppmärksam på budskapet. En smart idé med andra ord. Se filmen här nedan.

  • Tjänstgörande redaktörer: Kristina Jeppsson, Elliot Morseth Edvinsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB