Malin Collin

La Dolce Vita vs Hell i Stockholm

Startsida / Inlägg

Malins bloggskola – lektion 1: Målgrupp och bloggtema

av Malin Collin, reporter

När man startar en blogg, alternativt har en blogg med blygsam läsarskara och vill öka denna så kommer här första lektionen i Malins bloggskola. (Obs! Ni som skriver en liten dagboksblogg för er själva och era nära och kära behöver inte känna er träffade eller trampade på tårna – den här lilla lektionen vänder sig till de som vill ta bloggandet mer publikt).

Målgrupp
Denna första lektion handlar om det mest övergripande med bloggen. Om vi ska vara väldigt marknadsföringsinriktade så bör vi först och främst definiera vår målgrupp. Vem är det som ska läsa vår blogg? Jag menar inte att vi behöver sätta oss på universitetet för att ta en ek. kand i marknadsföring men sjävla grundtanken om att definiera de som läser kan vara effektivt längre fram. Oftast faller sig målgruppen ganska naturligt. Är du en 21-årig tjej som shoppar  mycket kläder som du visar i din blogg så är din målgrupp med största sannolikhet tjejer i din egen ålder. Jag trodde länge att min målgrupp var tjejer i 25-35-årsåldern, akademiker, bok-musik-och tv-serie-intresserade och väldigt smarta. Detta stämmer nog på många plan efter att ha läst kommentarer och e-mail från mina läsare men jag var inte beredd på att det faktiskt var ganska många killar (även dessa smarta – Malins anm.) som också läste. Poängen med att försöka definiera sin målgrupp är att i tider av låg inspiration vet man ganska säkert vilken typ av inlägg som ändå roar publiken, vilket gör att man ändå kan publicera något istället för inget.

Ställ följande frågor till dig själv (och försök svara på dem):

  • Vilka läsare tror jag att jag har/kommer att få?
  • Varför?
  • Vilka inlägg har lockat flest kommentarer? Vilka har bemötts mest positivt respektive negativt?
  • Vilka läsare vill jag locka till min blogg?

Övergripande bloggtema
Det mest effektiva sättet att komma fram till vad man ska ha för ”tema” i sin blogg är ju att gå till sig själv. Vad är jag intresserad av? Att försöka skriva en blogg som inte engagerar en bara för att få upp statistiken är inte att rekommendera. Man tappar lusten ganska snart, skulle jag tro. Fundera igenom vem du är och vad som skulle vara roligt att sätta på pränt. Punkta gärna upp allt du kommer på och sätt dig sedan och se vad som faktiskt skulle kunna generera bra och roliga blogginlägg.
Exempel på ovanstående:

  • Mode
  • Konst
  • Chokladprovning

eller

  • Bor heltid i skärgården/Fjällen/litet samhälle/storstad (man kan alltid göra en vinkel av var man bor – alla ställen är intressanta om de uttrycks rätt)
  • Matlagning
  • Hundar

Båda dessa personer verkar ha intressen som lämpar sig utmärkt för en blogg (jag tror att alla människor har en väldigt bra blogg inom sig). Självklart har alla människor mer än tre saker som definierar dem men det kan vara bra att börja någonstans. Tanken är att läsarna ska få lära känna dig så snart som möjligt och då behövs några tydliga punkter som definierar vem du är i din blogg (vilket inte är samma sak som vem du är privat – mer om det i senare lektion).

Sammanfattning  
Håll målgruppen i bakhuvudet för att inte spreta allför mycket i din blogg men kom ihåg att you can’t please them all! Det viktigaste för att skaffa sig en vital blogg är att du utgår från sig själv och vad du vill skriva om i första hand. Alla människor har något att berätta – det gäller bara att lägga upp det på rätt sätt så att folk förstår att de vill läsa om det också.

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Jenny Åsell och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB