Malin Collin

La Dolce Vita vs Hell i Stockholm

Startsida / Inlägg

Malins bloggskola – lektion 4A: Att skriva effektiva blogginlägg

av Malin Collin, reporter

För att få läsare att fastna för din blogg krävs det att du lägger ner lite arbete på dina blogginlägg. Det spelar ingen roll hur många intressanta tankar du har – om du slarvar med att formulera dem är det ingen som orkar läsa. Än mindre ta det du har skrivit på allvar. (Varför tror ni politiker har professionella talskrivare?).

Dela upp och koncentrera
Idag ska vi tala om ett sätt att få ut flera blogginlägg av ett enda. För att bli framgångsrik bloggare krävs det att du uppdaterar ofta (helst fem gånger om dagen eller mer). Därför ska du aldrig ”göra dig av” med ett blogginlägg i onödan. Tänk er följande scenario:
En kvinnlig bloggare har haft en vanlig tisdag: gått till jobbet, handlat middag och kommit hem och satt på tv:n. Det enda som hon har upplevt under dagen som känns intressant att skriva om är:

  • En ovanligt otrevlig kassörska i mataffären
  • Läst en debattartikel i DN som hon inte håller med om
  • Hennes favoritfilm går på tv ikväll

Hon sätter sig efter middagen och skriver ett blogginlägg där hon berättar om kassörskan, nämner DN-artikeln med några meningar och avslutar med att hon nu ska luta sig tillbaka i soffan och njuta av sin favoritfilm. Ett vanligt blogginlägg, säger många. Skittrist, säger jag. De enda som kan kosta på sig den här typen av uppradande blogginlägg är kändisbloggare och exempelvis superbloggaren Kenza (som ständigt skriver så).
Alla andra bör lyssna på mina råd: De tre ovanstånde punkterna är TRE inlägg – inte ett. Först skriver man om kassörskan; broderar ut lite, skämtar till det och avslutar med en bra mening. Sedan skriver man om debattartikeln i DN och kommer ihåg att länka till rätt artikel samtidigt (mer om det i kommande lektioner). Slutligen berättar man att favoritfilmen är på tv och tar gärna med en liten anekdot om varför man började tycka så mycket om den etc.

Alltså – slutlig sammanställning:

  • I ett blogginlägg ska bara ett ämne i taget avklaras. Då känns det automatiskt mycket proffsigare (se Blondinbella som började göra så när hennes blogg växte). Den andra fördelen är att du får fler inlägg att jobba med.
  • Om du ska skriva ett blogginlägg – bemöda dig då med att verkligen anstränga dig de få minuter det tar. En eller två meningar som bara återger rubrikerna i tidningen är meningslöst. Skriv ett kort men kärnfullt inlägg helt enkelt utifrån dig och dina åsikter.
  • Tänk på miljön i de scener du beskriver (skrikande ungar och knuffande människor i kö på mataffären exempelvis), tänk på kassörskan (eventuellt: hemmafärgat hennahår, Wall-E-överviktig, avsaknad av överläpp och med en barnröst). Med detaljer blir inläggen alltid mer gripande, roliga och intressanta. Mitt tips är att liksom ”dyka ner” i scenen som du har upplevt och använda dina fem sinnen och sedan välja ut några av dessa i inlägget.
  • Att använda sig av en punch – en liten poäng i slutet av varje inlägg kanske är lite överkurs än så länge, men ett bra tips. Jag menar inte att man ska sitta och fundera i flera timmar på ett roligt och smart sätt att avsluta mataffärsinläget – men om man kommer på en liten smårolig twist eller poäng så ska man verkligen lägga in den i slutet. Då får läsaren med sig en känsla av att ha dragit på smilbanden. En bloggare som gjort punchlinen till en konstart är ju Fotbollsfrun exempelvis.
  • Överdriv gärna. Så ofta det går. (Men kom i håg att verkligheten ofta är roligare än dikten om man är uppmärksam och formulerar det på rätt sätt).
  • Om allt detta är svårt att hålla isär så är mitt tips att tänka att bloggen är som en liten tidning och dina inlägg är som artiklar. I en tidning blandar man ju knappast kriget i Gaza, Britney och IKEA-shopping i en och samma artikel.

 Läs även:
Malins bloggskola – lektion 1: Målgrupp och bloggtema
Malins bloggskola – lektion 2: Nischa dig!
Malins bloggskola – lektion 3: Privatliv på bloggen

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Jenny Åsell och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB