Provocerande bra eller smaklös reklam?
avHar ni sett den kontroversiella WWF-reklamen som aldrig skulle produceras, enligt Världsnaturfonden? Den föreställer alltså World Trade Centre och ett stort antal flygplan som är på väg att krascha rakt in i tornen. Budskapet är att jämföra antalet omkomna i Tsunamikatastrofen 2004 med just 11 september-attacken.
Jag tycker att den bästa reklamen är den som hela tiden ligger på gränsen, den som hörs och syns genom bruset och får folk att haja till, fundera och kanske till och med diskutera. Problemet är bara att det inte får bli sensationalistiskt och felvinklat.
Den här reklambilden är vid första anblick rafflande, tankeväckande och omöjlig att värja sig emot. Det är en påminnelse om hur människoliv i västvärlden jämfört med människoliv i tredje världen räknas. Så långt bra. Men vid närmare eftertanke faller den platt. Jag antar att Världsnaturfonden vill peka på både tsunamioffrens storlek och miljökonsevenserna i området. Men då missades den lilla viktiga detaljen att tsunamin faktiskt var en naturkatastrof och 11 september-attacken en terroristhandling skapad av mänsklig hand. Att då ställa dessa två katastrofer mot varandra, som att de vore ungefär samma sak är helt enkelt felaktigt, ogenomtänkt och ganska smaklöst.
Därför får vi kanske vara tacksamma att den inte användes (förutom i exakt alla tidningar på hela planeten då då).
Här finns ett intressant blogginlägg med olika reklambilder genom årens lopp på World Trade Centre som liksom vittnar om en kommande katastrof. Mycket intressant i retroperspektiv.