Startsida / Inlägg

Vad är en ton?

av mikael strömberg

De flesta böcker om konstmusik recenseras aldrig. Ta Gunnar Buchts tankebok ”Quid est tonus?  Jacques Handschin, Der Toncharakter – och därutöver” från Gidlunds Förlag.

Texten ruvar på ett guldägg för den som har minsta lust att driva ut på djupt vatten.

Frågan Vad är en ton? ligger bortom horisonten. Och det är samtidigt styrkan i många av Buchts texter, jag tänker till exempel på långessäerna: ”Rum och rörelse” (1999) och ”Pythagoras sträng” (2005).

Bucht är tonsättaren som på äldre dar har dragit i handbromsen och funnit det nödvändigt att komplettera sin musik med filosofiska betraktelser. Visserligen är hans tankar ädelakademiska men fundamentala eftersom de bottnar i teorier med hemvist i antiken (Platon) och medeltiden (Boethius). Så det lär inte spela någon roll om läsaren gillar electronika eller Bach.  

Nu anropar Bucht musikfilosofen Jacques Handschin (1886-1955), han med idén om tonkaraktären. Tonen, menar Handschin och Bucht, är brännpunkt för vår uppmärksamhet, ja hela vår kultur. Tonen består av en serie unika koncentrat av ögonblick. Och det gäller inte bara musik utan hela vår ljudvärld.

Varje gång det sker förflyttas vi till en annan värld. ”Ur en ton föds andra toner, en enda ton utöser alla andra toner. Tonen är en magisk punkt” (Bucht)

När jag läser boken är rummet där jag sitter redan fyllt av toner. Nätspänningen från elementen surrar. Hårddisken i datorn. Ventilationen. Bakgrundssuset i öronen. Tidigare samma dag har jag vaknat till mobiltelefonens signal för väckning. Grannen duschar hårt och mjukt, kallt och varmt, de hörs på strilandet. Gasen pyser hemtrevligt under spisplattan. Och ljuden bara fortsätter. Överallt studsar dessa toner som var och en i sig är små skulpturer av luft.

Frekvens är materia. Ton är sinne.

En ton i några sekunder och vi tror oss omedelbart känna vem människan mittemot oss är och hur hennes liv i bästa fall har gestaltat sig. Kanske för att tonen fungerar som ett akustiskt fingeravtryck.

24 timmar om dygnet seglar vi omkring utan roder på ett hav av toner med olika fyllighet, täthet, närhet, skarphet, kornighet, grynighet, strävhet.

Tongivande. Tondöv. Tonhöjd. Tona. Tonstyrka. Tonfall. Tonalitet. Tonsättare. Tonarm. Tonläge. Tonplats. Tonklass. Och såhär håller det på…

Fantasieggande, är ordet. Läs boken om tonens egenskaper och känn dig smart.

Mikael Strömberg 

  • Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB