Bilradioopera
avEn natt när kompositören Hans Gefors, som så många gånger förr, bilade mellan Malmö och Lund slog en idé ner i förarsätet. Han skulle göra en bilradioopera. Ett ”Sommar” i radio där en berättare spelar sånger som Gefors har skrivit. Lättsamt orkestrerade, med melodier som en öppen hand. Mixat för landsvägskörning och akustiskt bullriga förhållanden.
Nu är det gjort. Operan ”Själens rening genom lek och skoj” är en riktig pärla med Malena Ernman och Jonas Malmsjö i rollerna. Där texterna från Erlend Loes roman ”Naiv Super” och dikter av Bengt Emil Johnson kläs i en färgglad musikdräkt. Trots att ämnet är försoning.
Passa på att höra operan medans den ligger ute på P2:s webbradio.
Bilen är en av de sista privata utposterna och livsrummen. Att låsa in sig på toaletten med en iPod är ju lite suspekt. Men att stänga in sig i bilens vadderade cell är kutym. Det finns en tydlig tendens i det rastlösa, utbrända och hjärnstressade samhället att utnyttja bilen som ett terapicentrum.
Här är musiken en viktig katalysator som lyfter fram lagrade sinnesintryck och öppnar upp, frigör. Musikupplevelse i bilmiljö berör de mest arketypiska av beteenden: spänning, vila, kärlek, sorg, fruktan, kaos, ordning, ilska, glädje.
Fel musik i bilen kan skapa ovänner för livet. Rätt musik skapar pakter. Det går att trigga sig med musik och köra fort, mycket fort. Men musik kan också göra dig till en livsfarlig trafikpropp, en livsnjutare bakom ratten, utan tid och rum.
Det spelar ingen roll hur bilen ser ut. Om det så är en Mercedes av senaste modell med läder och krom och tjugo högtalare i dörrar, golv och tak eller en rostig Fiat med instängt ljud i skuffen. En konsertsal är det. Och varje människa har sitt eget soundtrack, eller psykoakustiska universum, vilket hon exponerar fritt under körningen. I bilen kan man även spela hemlig musik, sån man eventuellt skäms lite över.
Bilen fungerar som en kapsel som förflyttar passagerare i ett föränderligt landskap, som på film. Hela tiden flimrar bilder förbi som då och då behöver musiksättas för att ge resan ett vidare och inre mål. Både musik, film och bilresande är temporala konstarter. De utspelas över tid, och rörelseenergin i kombination med pausen är deras gemensamma bränsle.
Vi söker oss in i bilens nostalgirum av flera orsaker: att söka spänning, upplevelse, vi vill leva ohämmat, eller blir lätt uttråkade. Och dessa karaktärsdrag överensstämmer i stort med valet av musik för att optimera livet.
Så visst är det en genial idé Gefors fick i bilen den där natten mellan Malmö och Lund. En bilradioopera, dramatiserad som ett obrutet förlopp av story och musik i tät förening.