Ljudets födelsedag
avIbland kan man höra sina värsta farhågor genomföras en efter en i radio. Ofta beror det på rädslan för tystnad och allvar. Eller ta radio som uppläst tidning. Radion är fylld av sådan högläsning.
Jag minns en besviken Thomas Botwid i en debattartikel från Röster i Radio och TV redan på 1980-talet. Han skrev: ”Det är inte lätt att vara ljudintresserad och jobba med ljudradio.”
Ljudet tycks ha blivit ljudradions fiende nummer ett. Men ibland blir längtan efter ljudteater, ljuddebatter, ljudreportage, ljudpoesi, ja ljudupplevelser, så stark att någon tar på sig ansvaret att bryta pladdret och rulltårteprogrammen.
Till exempel i Arts Birthday på Södra Teatern Stockholm och i P2 den 15:e och 17:e januari. På tre scener trängs experimentell ljudkonst, performance, noise, electronica, techno, videokonst, konst-ig pop, rock och DJ:s. Det är fri entré, dörrarna öppnar 19:00 och Sveriges Radio P2 sänder kalaset mellan klockan 21:00 och 24:00. På spellistan bl a Lustmord, People Like Us, Midaircondo, Sleeparchive, Charlotte Engelkes, Andreas Tilliander, Aaivikko, Action Biker, Kutterfugel, Nadine Byrne/The Magic State, Vinyl Terror & Horror, The Bird Who Fell To Earth, Fredrik Olofsson/redUniform, Ola Bergman och Christian Pallin.
Enligt den amerikanske fluxus-konstnären Robert Filliou föddes konsten för över en miljon år sedan när någon tappade en svamp i en hink med vatten. Det skulle ha skett den 17 januari och därför utnämnde Filliou den 17 januari till Konstens födelsedag.
Radiosignalen har en enastående förmåga att göra varje lyssnare till sin egen filmregissör. Alla bär vi på en inre bio som oftast har en kraftig kulturell genomslagkraft.
Ta bara de första raderna i Bibeln ”och Gud sade”. Alltså en akustisk vibration, eller en stor smäll om man hellre föredrar det.
Radiomediet är ju en guldgruva för fantasins teater. Det ger frihet i tid och rum. Men flertalet av oss är i dag upptagna med att titta på teve, vi har aldrig fått begreppet audio klart för oss.
Det påminner om historien om den gamla damen som skulle gå på balett för första gången. När hon efter föreställningen tillfrågades vad hon tyckte, svarade hon att det var en stor besvikelse, för hon hade inte hört ett ord vad man sagt.
Tänk i stället radion som ett spektrum av akustiska hittegods (ready mades), montage, klipp ur dokumentärer, dikter, ljud och musik omlott. Då liknar det årets upplaga av Arts Birthday.
Att komponera är ju inget som är förbehållet kompositörer. Egentligen är det exakt vad varje radiojournalist kunde syssla med. Och antagligen är det dessa ljuduppfinningar som kommer att vara avgörande för radions framtid.
Tro det eller ej.
LUSTMORD.