Pianopallens Don Quijote
avMjukstarta nya året med en kul dokumentär om pianopallens Don Quijote: Glenn Gould.
Se filmen på SVT:s K special här.
Vad gör Goulds tolkningar av Johann Sebastian Bachs “Goldbergvariationer” så unika? Jag tror svaret är enklare än vi vill tro.
Han knäpper upp kråsskjortan på Bach så att musiken väller fram. Han räds inte ens det vanvördiga. För Bachs musik är så tålig att den överlever vilken behandling som helst.
Plötsligt kliver det fram en snubbe som dammar av den klassiska musikens mjälliga axlar och bara spelar, spelar, spelar. I trans.
Vad vi hör är en lustig kombination av torrhet, musikalisk konsensus, tjusiga löpningar – från otroligt långsamt till otroligt snabbt – smidighet, udda problemlösningar (se hans kråkfötter i noterna!) och en alldeles förtärande musikalitet.
På något sätt ger han det självspelande pianot en mänsklig faktor. Här är syftet inte den estetiska adrenalinkicken utan ”det livslånga undret och renheten” (Gould).
Det gör inte saken mindre intressant att Glenn Gould var en kuf. 1964, 32 år gammal, polerar han myten om sig själv och lämnar för alltid konsertestraden. Flyttar in på hotell, dyker upp i bisarra teveprogram i en rad självuppfunna roller som dirigenten Karlheinz Klopweisser eller psykiatern Flemming eller hyrbilschauffören Theodor Slotz.
Sedan avslutar han sitt korta besök med att testamentera hela sin förmögenhet till ett djursjukhus. Till Karajans storhetsvansinne, Bernsteins sexliv och Pavarottis skattefiffel kan man också lägga Glenn Goulds frontalangrepp på konstmusikens dörrväktare. De som vet allt om hur klassisk musik ska spelas.
Han omgav sig ständigt med besynnerliga påhitt; den alltför låga pianostolen, primalstönet, baljan med varmt vatten som han doppade fingrarna i.
Med benen i kors hängde han liksom under flygeln som en gibbonapa. Och vilken skum repertoar han valde; Sweelinck, Gibbons, Byrd, Dunstable.
Gott nytt musikår!