Musikens makt i Almedalen
avVid källarröjningen nyligen flöt en gammal bekant upp till ytan: Musikens Makt. En tokideologisk publikation som gavs ut mellan 1973-80.
När redaktionen började svartlista intrument som ”särskilt borgerliga” slutade jag att prenumerera och gick samtidigt ur Musikforum. Tänk vilken tokig tanke, att till exempel fiolens sound, hur den spelas och låter, skulle kunna personifiera hela borgarpacket! Och att det skulle vara borgerligt att öva?!
Jag som bara älskade musiken fattade ingenting, hur skulle jag då värdera Frank Zappa som hade Jean Luc Ponty på elfiol?
Trots allt visar musikens kulturpolitiska diskurs, nu som då, många likheter. Med den stora skillnaden att ideologin har nyanserats. Och många känner att musikens makt är större än den synes vara i statistiken när kulturens bidrag och stipendier fördelas.
Men hur stor maktfaktor är den och hur ska den klara sig?
Därför arrangerar Föreningen Svenska Tonsättare (FST) tillsammans med ett SKAP, Musikalliansen och Musikcentrum eventet New Music Xperience under Almedalsveckan, i Tonsättarnas hus i Visby 3-7 juli.
Det är en manifestation för musikens värde, potential och framtid. Det blir seminarier och workshops varje dag kl 10, 14 och 16 om varför musik är viktigt utifrån ett personligt, kulturellt och samhällsekonomiskt perspektiv. Medverkar gör bland andra Sveriges färskaste generaldirektör – Stina Westerberg från Statens musikverk samt Elisabet Widlund, vd för MusikSverige. Dessutom framförs ny livemusik i NewMusicBar varje lunch kl 12 och varje kväll med artisterna Midaircondo, Amazonas, Pascal, No More Four Seasons, Svensdotter/Ek/Janson och Syntjuntan..
… ofta när jag föreställer mig musik och makt går mina tankar till Dror Feiler. Han rör sig som en gammal agitator i musik och aktivism: på turné i Colombias regnskogar, i Mexico citys vimmel med gatumusikanter, i någon sliten rysk förort, på fina konserthuset någonstans i världen.
En dag knackar det på hans dörr ”Goddag, jag heter Alvares och är Farc-representant i Skandinavien. Några av oss har sett ditt partitur, vi har följt dina politiska uttalanden och undrar om du vill komma till Colombia och spela för våra soldater.”
Därför kan Dror inte delta i Almedalen, eftersom han och saxofonen sitter på ett skepp till Gaza.
Borgerlig fiol med borgerlig violinist?