Skivfodral 1
av
Joni Mitchell: Hits
Hon har kallats idolernas idol. Det är svårt att överskatta Joni Mitchells betydelse för Sing&Songwriter-traditionen. Likväl är det mest utmärkande för Mitchell att hon fortfarande är underskattad.
Lyssna till albumet Hits med den gudomliga ”Both Sides Now” som sista spår.
Som nioåring fick hon polio och låg länge på sjukhus, nära totalförlamning. Hon tillfrisknade, men orkade först inte trycka ner alla strängarna på greppbrädan till sin ukulele. Så föddes hennes berömda omstämningar för att få fram egna klanger. Någon har räknat ut att hon använt 91 unika gitarrstämningar på sina skivor.
Trots att konnässörerna menar att skivan Blue från 1971 är hennes bästa kan man välja ”Hits” från 1996. Hon har nämligen aldrig haft några riktigt hitsinglar att tala om. ”Hits” är alltså både förutsägbar och vilseledande; lite baktung med fnittrig pop som ”Big Yellow Taxi” och ”Raised on Robbery” och en del Woodstockromantik.
Det är spänningen omslag-musik som är grejen. Fotot kunde vara taget av Andy Warhol och hela omslaget präglas av ett warholskt manipulativt seende.
Fotot blir ett överskridande medium för reportagets och kommersens gränser. En förpackning visserligen, men ett djupare samband; ett varaktigt förhålland mellan bild och musik.