Konstens födelsedag
avIdag startar Art’s Birthday Party 2012 på Södra Teatern i Stockholm och i P2 Sveriges Radio. Japan och Skåne stöter ihop med japanska Ikue Mori och den skånske skivaktuella electronica-artisten Hans Appelqvist.
Det är just DET som är så befriande med LJUDKONST. Några burktelefoner kan kollidera med åtta bergsprängare och performance med silvergafflar och senare träffar en kyrkorgel ett gäng manipulerade oljudsmaskiner.
Ljudkonsten är multidisciplinär. Estetiskt töjbar. Men ljudets hundraåriga emancipation från musiken är inte oproblematisk. Jag kommer naturligtvis att tänka på två rader från John Cages bok Silence.
”Men om det nu är så enkelt, då kan ju vem som helst komponera musik!?
Har jag någonsin sagt att du är mindre intelligent än jag?”
Det gäller alltså att l-y-s-s-n-a, vilket kan vara stort nog. Annars går man vilse. Detsamma gäller avsändarsidan, att den levererar något lyssningsvärt.
För tjugå år sedan diskuterades måleriets kris: kunde även icke-målningar definieras som måleri? Där befann sig stora delar av den nutida musiken för tio år sedan. Det går att spela tvärflöjt på tusen vis men vid någon punkt tar ljudet över. Elektroniken äter sig in i idéerna. Återstår ett komplicerat sorgearbete över att musiken dör bort… utan arvtagare?
Nej. Ett bra motsatsexempel är Art’s Birthday Party. Festivalen vill befria lyssnaren på två sätt. Dels behöver man inte sitta på en speciell plats för att ta del av konsten, man kan välja olika platser i rummet. För det andra inbjuder konsten till en psykologisk frihet. Till slut försvinner man in i ett ljudfält och då blir det oviktigt för upplevelsen om det är ”musik”, ”teater” eller ”radio”.
”Gå till en ytterlighet och retirera sedan till en brukbar position”, säger Brian Eno.
I år leds Art’s Birthday Party av Lundajournalisten Tara Moshizi tillsammans med electronica-journalisten Lisa Wall på Sveriges Radio Malmö. Vid sin sida har de även musikreportern Pelle Moeld.
”Det finns en fri kraft i Skåne som liknar den i konststäder som Berlin”, menar scenpresentatören Lisa Wall. Det finns en prestigelöshet och det skapar otroligt goda förutsättningar för samarbeten. Det är ingen slump att Andreas Tilliander och Hans Appelqvist, två av Sveriges främsta electronica-akter kommer från den bördiga skånska myllan.
Skånske kritikerhyllade Hans Appelqvist har vunnit P3 Guld med låtar om fiktiva staden Bremort och han har även skrivit specialbeställd musik till P2. Han är nu aktuell med det kritikerrosade albumet ”Sjunga slutet nu”. På Art’s Birthday Party uppträder han med en gitarr, film, ljus och ljud.
Läs och lyssna till festivalen här.