Hur lyssnar du? (3)

av mikael strömberg

Vi har alla en blockerad lyssnare inom oss hur gärna vi än vill vara förutsättningslösa och ”musikaliska allätare”. Blockering kan innebära att vi upplever hur musiken är för högt eller för lågt påskruvad.

Vi stör ständigt vår lyssning med att ställa upp motsatser: Det här låter inte som Kicki Danielsson! Det låter inte som Beethoven! Det svänger inte!

Det låter inte som musik jag normalt brukar gilla, alltså är det inte musik. ”En gång tidigare har jag hör så här musik och då stördes jag över hur starkt påskruvad den var. Och så var jag förkyld också.”

Vi ger sällan ljudupplevelsen en andra chans om vi en gång har känt oss störda eller indirekt förnedrade eller kritiserade av det vi hörde.

Övning: Lyssna till Hasta la vista framför av Oleksandr Ponomaryov från Ukraina, med blockerade öron.

 


Hur lyssnar du? (2)

av mikael strömberg

Bildlyssnaren ser med öronen. Får omdelbart en bild via ljudet presenterat för sig.

Bildlyssnaren riggar sin egen bio i hjärnan och det kan vara stort som smått. Panoraman med exotiska växer och utdöda djur. Scenerier där soluppgångar och solnedgångar och vattenblänk står på kö.

Bildlyssnaren kanske ser ett onaturligt samhälle, ett samhälle under jord, grottsalar, rum som glimrar i olka färger: Grönt, violett, vitt. Ett system av gångar och tunnlar, på en annan planet? En framtidsvision ?

Bildlyssnaren har alltid ett soundtrack på lut och filmatiserar det mesta hon (de flesta kvinnor är bildlyssnare) hör.

Övning: lyssna till första delen av Alexander Skrjabins Prometheus med bildöron.

Hur lyssnar du? (1)

av mikael strömberg

Handen på hjärtat, hur lyssnar du egentligen? Märker du att musiken eller ljuden betyder allt mindre i takt med lyssningen?

Lyssnar man till själva ljudåtergivningen i fösta hand och musiken i andra hand, är man en typisk tekniklyssnare.

En tekniklyssnare beskymrar sig mera om prestanda än om omätbara ting som intuition. Har förstärkaren tillräcklig många Watt? Är det bättre med rör än med transistorer? Är högtalarna rätt placerade? Pumpar de tillräckligt mycket luft? Hur mycket guldpetering ska kontakterna ha? Är kablarna tjocka nog, hur tjocka ska de vara för att elektronerna ska rusa fritt? Var kommer bruset i från? Hur har de egentligen mixat den här låten?

Tekniklyssanren ställer i regel så många frågor under lyssningens gång att han (det är oftast en man) varken hör eller ser annat än apparatsidan och det instrumentella av ljudet.

Övning: lyssna till John Cages Water Walk med tekniköron.

Musikalisk evolution

av mikael strömberg

En musikalisk motsvarighet till Ann Jäderlund och Katarina Frostenson hittar vi i Madeleine Isaksson. Titlar som Stråkvåg, Som om, Inné, Andelek, Å svävare anger att det är klingande poesi.

Kondenserad musik, fritt laborerande med ljudens underbetydelser, ständigt pågående, som tar vilken riktning den vill. Därför är det också en dubbel musik eftersom den både ställer krav på koncentration och ett mera vilsamt lyssnande inför tillfälligheternas spel.

Stämmorna flätar sig samman, flyter över ytor och nivåer, ansamlas, stegras, faller i glipor, dunstar ur glapp, finner vila … Ett slags mikrodrama där de små klangliga nyanserna, de korta häftigt utbrytande gesterna … bildar en våglik grund . Just Å svävare vetter åt ljudkonst; ljudens födelse och död som varje gång det inträffar är en blandad upplevelse av smärta och fascination.

En musikhistorisk evolution som inte går att stoppa. Det bästa med Isakssons musik är att den tar in allt och allt måste ut i starkt destillerad form.

Söndag  9 oktober, Södra Teatern i Stockholm, är det högtidsstund för oss som diggar Isakssons musik. Då spelar Kerstin Frödin hennes blockflöjts-solo Les sept vallées, ”De sju dalarna”inspirerat av det sufiska diktverket Fåglarnas konferens (Mantiq al-tair) av den persiske diktaren Farid-ud-Din Attar (omkr.1120-1120).

Programmet ges i form av en ”andlig söndagspredikan”. Och  Stina Ekblad framför i berättande form Fåglarnas konferens där musikens delar interfolieras.

Alla världens fåglar strålar samma till ett stort möte. Den vise härfågeln försöker övertyga dem att våga ge sig iväg på livets andliga väg, trots dess prövningar och svårigheter. Målet är att förenas med Simorgh, fåglarnas konung.

Vägen går genom sju dalar: Sökandets, Kärlekens, Kunskapens, Den ensamma frihetens, Enighetens, Perplexitetens och Utmattningens dal. I slutet på sökandet upptäcker fåglarna att Simorgh har följt och väglett dem under hela vägen. Kungen som de sökt var ingen annan än de själva…

Håll öronen öppna.

Isaksson.jpg

Vad gör en elektroakustiker?

av mikael strömberg

Jag hör välbekanta toner och obekant buller.

Redan under 50-talet skulle den elektroniska musiken minska människans avstånd till rymden. Och så är det säkert för en del elektroakustiker än i dag, att det musikaliska universum som ju faktiskt låter sig skapas inom en ljudstudios väggar och tak fortfarande ger liv åt den kosmologiska ingenjörsdrömmen.

En möjlighet att förädla den romantiska drömmen om ”konserten” är att utveckla högtalarorkestern. Här blir högtalaren ett slags surrogatmusiker arrangerad i en orkester. Musiken blir inte så bunden till stereo utan kan vandra friare i sidled, höjdled och djup i rummet.

Men som puristisk konst är framtidsutsikterna mindre goda. Dels ställer högtalarkonserter optimala krav på lyssningen, dels är högtalaren i sig hopplöst föråldrad. Verkningsgraden blir sällan tillräcklig, om tonsättaren själv får bestämma.

Då är det i blandformerna framtidstron är som störst. En av dessa konstnärer som startade i det som en gång kallades multimedia är Rolf Enström.

Lördag 1:e oktober, kl 19.30 på Fylkingen i Stockholm, blir det profilkonsert med ett axplock nyskriven och äldre musik, filmer och performances med och av Enström. Medverkande: elektroniska handskar, Orb och Stockholms Axxophone Quartet m.fl. 

Sedan en tid har han arbetat med att skapa egna elektroniska instrument med olika typer av sensorer. Med hjälp av ljus, magnetism, gravitation och rörelser påverkas ljudande förlopp och kompositionerna uppstår i stunden. 

Med arbetshandskar, beprydda med allsköns elektronik som accelerometrar, sensorer för synligt och osynligt ljus m.m. kan han alltså dirigera en virtuell elektronmusikorkester.
 
En annan av dessa prylar är ”Orben”; en genomskinlig kula varmed man kan skapa musik. Orben känner av position i rummet och är känslig för ljus, gravitation och magnetism. 

Det är sånt en elektroakustiker kan syssla med. Rymdgrejer. 

 

Unknown.jpeg

Enström i profil och på Spotify:

Rolf Enstrom – Spin
Rolf Enstrom – Charm
Rolf Enstrom – Strange
Rolf Enstrom – Up!
Rolf Enstrom – Down:

Spela Allan 100 år

av mikael strömberg
images.jpeg

1-2 oktober firas Allan Pettersson-dagar i huvudstaden. Det är hundra år sedan sveriges mest melankoliske symfoniker föddes och trettioett år sedan han avled.

Platsen för festivalen med fri entré (det hade Pettersson gillat!) är Högalidskyrkan. Och utöver konserter uppmärksammas han i föredrag-, foto- och notutställningar.

Trots sjutton symfonier som slagträ kände sig Allan Pettersson ständigt förbigången och nonchalerad. Hur ofta hans musik än spelades gjorde det honom ont. Varför? Ett svar på lut är förstås att Allan Pettersson nyttjade musiken i rent terapeutiskt syfte och ett av de slitna citaten är också mycket riktigt: ”Det verk jag arbetar med är mitt liv.”

För att intressera sig för Allan Petterssons musik bör man alltså intressera sig för hans miserabla liv – den fattige proletären, förvärkt av bitterhet.

Trodde jag, innan jag helt nyligen läste Laila Barkefors avhandling ”Gallret och stjärnan”. Boken är fullt läsbar utan att avkräva läsaren 80 poäng i musikvetenskap. Analysen börjar i de gängse Petterssonbilderna som må vara lika riktiga som överdrivna: ”den troende vetenskapsmannen”, ”sanningsägaren”, ”bekännelsemusikern”. Ingen kan däremot ta ifrån någon de sanningsupplevelser som man säger sig ha fått på grund av kraften i Petterssons musik. Den nionde symfonin beskrivs till exempel som en: ”infernovandring”, ”dödsdans”, ”roman”, ”ett enda oerhört andetag”, ”ett ljudlandskap”.

Under 70-talet sitter han där med sin vrede, invalidiserad, sårad, missförstådd. Ett av hans sista uttalanden blir därför något oväntat. I en filmsekvens säger Allan Pettersson: ”Jag tycker inte synd om mig själv. Jag ser mig utifrån, men det kan ni nog inte förstå. När jag stönar är det en sorts smärtreflex som egentligen inte har med mig att göra.”

 Sårad!? Missförstådd!? Laila Barkefors försöker fånga vad Allan Petterssons musik egentligen säger och finner delar av svaret i de tjugofyra Barfotasångerna från 40-talet. Sångerna berör fantasins kraft och hur man på bästa sätt trots svåra omständigheter lyckas hålla liv i sin längtan.

Här tangerar Petterssons musik samtidigt realismen på det skönas bekostnad. Metodiskt och lyhört närmar hon sig ”det direkta tilltalet” och så småningom även Allan Petterssons musikaliska berättarteknik (en kombination av klassiska former, motivisk metamorfos, en originell citatteknik och en gestik med rötter i affektläran och därtill de ”banala tonfallen”).

Till det nya i forskningen hör den tvärvetenskapliga öppenheten och den litterära pendangen till romanen och författare som Eyvind Johnson och Lars Ahlin. Pettersson … ”genomförde samma förvandling av genren som arbetardikterna av romanformen. Han tillförde sin livskunskap, han bokstavligen gav röst åt hittills undanträngda erfarenheter. Han bröt med ett schablontänkande som innebar att fattiga, anonyma arbetare i musiken enbart skulle kunna höra visor, dragspelsmusik, blues- och dansmusik …

Besök festivalen. Gå barfota in i de sjutton symfonierna och sedan är det dags att dö.

Dagens Ono

av mikael strömberg

”INSPELNINGSSTYCKE IV: Spela in ett band med ljudet av stjärnorna som rör sig. Lyssna inte på bandet. Klipp sönder det och dela ut det till folk på gatan. Eller sälj det till rimligt pris”.

(Yoko Ono i boken Grapefruit)

Bild 13.jpg

Soundmirrors #15 (M Strömberg)

Dagens Yoko

av mikael strömberg

När idéfabriken står stilla brukar jag ta fram Yoko Onos underbara bok Grapefruit.

Övningarna är både absurda och användbara och sätter genast fart på produktionen.

Idag läser jag: ”EKOTELEFONSTYCKE: Skaffa en telefon som bara skickar tillbaka ett eko av din röst. Ring varje dag och prata om många saker”.

Kan behövas när jag nu åker till Bokmässan i Göteborg för att lyssna till mitt eget och andras pladder.

Bild 3.jpg

Soundmirrors #14 (M Strömberg)

 

 

Musik för ryska flygplansmotorer

av mikael strömberg
Unknown.jpeg

Jag läser att tonsättaren Mats Lindström har fått ett ovanligt uppdrag att göra en ljudinstallation i Klimov Museum of aviation engines i St Petersburg. 

Han kallar verket Авиамоторная серенада, med en tydlig referens till rysk futurism.

Klimovmuseet innehåller nämligen en stor samling Sovjetiska och Ryska motorer för helikoptrar, tanks och jetplan. Installationen bygger på färska inspelningar  av motorer från den angränsande Klimovfabrikens testriggar av motorer som fortfarande produceras.

Projektet är ett uppdrag från den ryska stiftelsen ProArte och en del av den 10-årsjubilerande festivalen ”Contemporary art in traditional museums”. Sedan starten år 2000 har ProArte Foundation presenterat över 100 olika konstprojekt i 55 olika museum. Årets festival omfattar 12 projekt på lika många museum. 

Den som har vägarna förbi St Petersburg bör alltså inte missa utställningen som avslutas söndag den 16 oktober. 

Glassbil till domstol

av mikael strömberg

Lundensiska Ljudmiljöcentrums nyhetsbrev förser mig, som vanligt, med månadens väsentligheter på ljudområdet. Här några nyheter:

Bättre hörsel till kulturministern

Lena Adelsohn Liljeroth (M) är svårt hörselskadad sedan födseln, men har i början på sommaren har fått en ny typ av hörselimplantat på sitt vänstra öra. Det handlar om en ny typ av cochlea-implantat, som kan ge personer med partiella hörselskador möjlighet att få förbättrad hörsel. Tidigare slogs den befintliga hörseln i regel ut när elektroder sattes in i hörselsnäckan, vilket gjorde att endast döva eller mycket gravt hörselskadade opererades. Nu visar det sig att hörseln går att bevara genom tunnare och kortare elektroder. Därmed öppnas stora möjligheter att operera människor som har kvar sin bashörsel, men som förlorat möjligheten att höra diskantljud. Nu hoppas många på fortsatt god läkningsprocess för kulturministern och ser fram emot något så ovanligt som en lyhörd politiker.

Öronlösa hajar diggar hårdrock

Det är sedan lång tid tillbaka konstaterat att hajen är både en intelligent och nyfiken varelse. Att hajar skulle vara musikaliska är dock mindre känt. En australiensisk båtuthyrare som intresserat sig för att utforska hajens beteende har dock snubblat på en ny upptäckt, nämligen att hårdrock och speciellt musik av gruppen ACDC tycks göra hajen mindre aggressiv och till och med så kelsjuk att den stryker sig mot högtalarna om det är rätt låt som spelas. Hajarnas favoritlåt tycks vara ”You Shook Me All Night Long”. Inget sägs om man funnit någon speciellt gynnsam tonart. Men Ljudmiljöcentrum föreslår att prova med tonarten A-shark.

Glassbil till domstol

Glassbilens ljudsignatur är inte uppskattad överallt. Även i år strömmar klagomål på bilens jingel in. Nu senast har en Mariestadsbo anmält Hemglass till Miljödomstolen. På olika håll i Sverige anmäls företaget av människor som under flera timmar i veckan störs av glassbilens envisa melodislinga. Ljudmiljöcentrum frågar sig hur det skulle vara om alla företag hade sin företagsjingel tutande på högsta volym så fort de var ute på försäljningsturne?

Sida 13 av 31
  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB