Söndagsspecial
avSedan Stonewallupproret i New York sommaren 1969 har USA stått i centrum för gayrörelsens kamp för lika rättigheter. Men fortfarande är de så kallade HBT-frågorna politiskt sprängstoff i många delstater. Det här är berättelsen om National Organization för Marriage – en organisation som inte drar sig för att använda kontroversiella metoder för att stoppa samkönade äktenskap. Genom tidigare hemliga interna dokument ges en unik inblick i organisationens tvivelaktiga arbetsformer.
Den 13 februari i år undertecknade Washingtons guvernör Christine Gregoire den nya delstatslag som tillåter homosexuella par att gifta sig. Washington blev därmed landets sjunde delstat att godkänna samkönade äktenskap. För motståndarna finns det fortfarande en sista möjlighet att förhindra lagen från att förverkligas. Men det krävs att minst 120 577 personer senast den 6 juni – dagen före lagen börjar gälla – undertecknar kravet på en folkomröstning. Om det lyckas väntar en folkomröstning samma dag som landet genomför presidentval.
Den globala kaffekedjan Starbucks tog i början av året ställning för delstatslagen. ”Homosexuellas rättigheter ligger i linje med det vi tror på och kämpar för som företag”, skrev kedjan i ett uppmärksammat uttalande. För den konservativa kampanjorganisationen National Organization for Marriage, NOM, var utspelet både oväntat och ett ordentligt bakslag. De drog därför snabbt igång motaktionen ”Dumpa Starbucks.” Med upprop och reklamannonser i USA, Mellanöstern och Asien hoppas organisationen att väcka konsumenternas vrede mot kedjan och även tysta andra företag som kan tänkas ta ställning i frågan.
I nyligen offentliggjorda dokument från hösten 2009 framkommer tydligt NOM:s strategi för att bekämpa samkönade äktenskap. Dokumentet inleds med målsättningen att Obamas ”pro-gay agenda” måste besegras i valet 2012 och listar sedan utförligt arbetsmetoderna framåt:
- Anställa personer för att hitta och dokumentera barn som växt upp hos homosexuella par.
- Skapa mobila reportageteam som filmar och intervjuar personer som råkat illa ut för att de stått upp för det traditionella äktenskapet. Teamen ska när som helst på dygnet kunna flyga iväg till nya platser.
- Rekrytera kända Latinamerikaner som talespersoner.
- Skapa en splittring mellan Afroamerikaner och homosexuella genom bland annat provokativa utspel.
- Genomföra nationella och globala mediekampanjer.
I dokumenten kan man även ta del av kontrakten med några av landets mest prestigefyllda PR– och mediebyråer. Miljonerna har sedan 2009 fortsatt att strömma in till organisationen och i veckan avslöjades en av de mer kända bidragsgivarna – republikanernas presidentkandidat Mitt Romney.
Läs alla interna dokumenten i PDF-format:
- http://ia601207.us.archive.org/20/items/NationalOrganizationForMarriageDocuments/Nom1.pdf
- http://ia601207.us.archive.org/20/items/NationalOrganizationForMarriageDocuments/Nom2.pdf
- http://ia601207.us.archive.org/20/items/NationalOrganizationForMarriageDocuments/Nom3.pdf
- http://ia601207.us.archive.org/20/items/NationalOrganizationForMarriageDocuments/Nom4.pdf