4 x Obama: ”Obamakampanjen döper om hissarna efter Romneys bilar”
av1.
Proffstyckarna har under en längre tid spekulerat om demokraternas kampanj för kvinnors rättigheter – det så kallade ”War On Women” – kommer att ge avtryck i väljarkåren. I Gallups senaste mätning är det nu tydligt att de osäkra kvinnliga väljarna tagit ett ordentligt kliv till vänster. Från mätperioden oktober-december 2011 till februari-mars 2012 har Mitt Romney tappat hela 19 procent i denna viktiga grupp.
2.
Som en fortsättning på ”War On Women” väljer Obama-kampanjen att rikta in sin nästa attack på könsskillnaden i sjukförsäkringssystemet. Kvinnor tvingas i de allra flesta delstater att betala en högre försäkringspremie än männen. I exempelvis Tennessee måste en 40-årig kvinna betala i genomsnitt 4500 kronor mer om året jämfört med en 40-årig man. Enligt organisationen National Women’s Law Center beräknas den totala kostnadsskillnaden mellan könen uppgå till 7 miljarder kronor om året. Men med ”Obamacare” försvinner denna orättvisa – vilket naturligtvis är på tiden.
3.
I förra veckan kunde Proffstyckarna berätta om Mitt Romneys lyxiga upprustning av semesterhuset i San Diego. Bland annat har det avslöjats att han kommer att bygga en bilhiss i huset. Obamas kampanjfolk svarar nu med att döpa om hissarna i högkvarteret i Chicago efter några av Mitt Romneys bilar: Cadillac 1 och 2, Jeep samt Cruze.
4.
Nu träder kvinnan fram bakom uttrycket ”Fired up! Ready to go”. Hon heter Edith S. Childs och genom sitt numera världsberömda uppvärmningsrop för Obama lade hon 2008 grunden för det som kom att betraktas som ett av de bästa politiska talen någonsin. Se hela talet här.