proffstyckarna White House Edition

med Aftonbladets experter Manuel Ferrer och Roland Poirier Martinsson

Startsida / Inlägg

Har Obama lånat från Reinfeldt & Co?

av Manuel Ferrer

Obamas hyllade valslogan från 2008 ”Yes, We Can!” tog socialdemokraterna ett år senare och ändrade till ”S We Can”. Men ganska snabbt visade det sig att ”swecan” är en samlingsplats för svensk cannabislobbying och sloganen ersattes därför med ”Vi kan inte vänta”.

Lagom till riksdagsvalet 2010 lanserade Alliansen – med god hjälp av duktiga reklambyrån Garbergs – sin nya logotyp och valslogan ”Framåt”. I korthet byggde kampanjen på att ställa begreppen ”Framåt” (Alliansen) och ”Bakåt” (oppositionen) mot varandra.

Nu kan Proffstyckarna visa att Obama har kopierat reklammanéret i sin presidentvalskampanj. ”Forward” (Obama) ställs mot ”Reverse” (Romney). Frågan är därför: har Obamakampanjen stulit Alliansens vinnande koncept från 2010? Det vore sensationellt.

  • Tjänstgörande redaktör: Hans Österman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB