proffstyckarna White House Edition

med Aftonbladets experter Manuel Ferrer och Roland Poirier Martinsson

Startsida / Inlägg

Amerikanska Mästerskapen i reklam-film

av Roland Poirier Martinsson

Jonathan Capehart från Washington Post skriver en kolumn om vad han uppfattar som de två mest effektiva reklamfilmerna från kampanjerna, en från Barack Obama och en från Mitt Romney. Och han tilldelar segern till Romney.

Obamas film handlar om hur Romney sjunger America the Beautiful men skickar amerikanska jobb utomlands när ingen ser på.

Romneys film handlar om hur Obama ville så väl, men inte klarade av jobbet.

Capehart har hittat två filmer som behandlar kärnan av de båda kandidaternas budskap, men jag skulle inte skänka dem den speciella status som Capehart tycks vilja göra. Obamas film är nog bättre, i en ”tävla om priser”-bemärkelse, men Romneys film är bättre när det gäller politiskt budskap. Obama har nämligen fel i ett fundamentalt avseende: även om Romney har outsourcat jobb (och det är klart att det har gjorts av Bain-kontrollerade företag), så är det inte fel. Så fungerar en fungerande ekonomi, och det gör på sikt USA starkare.

Romney, däremot, har rätt i ett fundamental avseende: Obama var inte tillräckligt bra på sitt jobb, dolde det bakom vackra ord, och ekonomin lider fortfarande av det.

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Frida Westergård och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB