proffstyckarna White House Edition

med Aftonbladets experter Manuel Ferrer och Roland Poirier Martinsson

Startsida / Inlägg

Kampanjernas reklamköp avslöjar: Romney ger upp Pennsylvania och Michigan

av Manuel Ferrer

I takt med att valdagen närmar sig börjar kampanjerna koncentrera sina annonsköp till delstater som är möjliga att vinna. Under den gångna veckan kan följande investeringsmönster urskiljas:

–       Varken Obama- eller Romney-kampanjen har köpt reklamtid i Pennsylvania eller Michigan. Det gör att båda två delstaterna nu mer eller mindre är förlorade för Romney.

–       Obama har skickat in lite krishanteringspengar i North Carolina. Mest för att hålla skenet uppe och tvinga Romney att försvara ledningen där. Sagt och gjort: Romney-kampanjen pumpade in fyra gånger mer i delstaten.

–       Mest pengar har såklart investerats i Florida, Ohio och Virginia.

–       Romney spenderade 19 miljoner dollar under veckan och Obama en miljon mindre. Men en titt i stödgruppernas investeringar visar att det var betydligt ojämnare än så – 17 miljoner dollar backade upp Romney mot ca 4 miljoner dollar till Obama.

  • Tjänstgörande redaktör: Jennifer Snårbacka, Mikael Hedmark, Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB