Smyglansering av betan!

av Joakim Ottosson
beta1.jpg

Nu börjar nya aftonbladet.se ta form!
Kolla in hur vår betasajt ser ut just nu – och kom gärna med synpunkter.

Arbetet med att redesigna aftonbladet.se går in i slutfasen.
Nu har du möjlighet att tjuvkika på hur sajten ser ut på http://beta.aftonbladet.se.
Klicka gärna runt och kom med synpunkter! 

Obs 1: All funktionalitet är inte på plats ännu. Bland annat stämmer inte alla annonsformat till punkt och pricka och flera andra element saknas också, till exempel ”Hela sajten A-Ö”. Dessutom finns bara delar av sajten tillgänglig på betan ännu.

Obs 2: Fortfarande återstår en hel del formfixar. Mycket av det du ser kommer vi sannolikt ha med oss till den första versionen av den nya sajten – annat kommer att förändras längs vägen.

Obs 3: Allt fungerar ännu inte i alla webbläsare. Men låt inte det hindra dig från att ge feedback – hittar du konstigheter så rapportera det gärna i formuläret nedan.

Varför en publik beta?
Vi vill försöka hålla en så öppen och transparent process kring omgörningen av sajten som möjligt. Att ge användarna möjlighet att testa och ge feedback på den nya designen är en viktig del av det arbetet.

Betasajt

av Joakim Ottosson

Tack för alla kommentarer, tyvärr har vi inte haft möjlighet att besvara alla.
Vi har nu startat upp en betasajt, som ännu så länge inte ligger ute för allmän beskådan. Men vi har noggrant begrundat era synpunkter och tagit intryck inför releasen.  Fortfarande återstår att putsa på grafiska detaljer.
Ganska snart kommer ni att kunna se förändringar på sajten live… 😉

In progress

av Joakim Ottosson

Dåligt med inlägg på sistone… för att vi jobbar för fullt.

Vi har gjort omfattande användartester, och borrar just nu ner oss i detaljerna i redesignarbetet. 

Men tyck gärna till om det vi presenterat hittills, och vi lovar att det kommer att publiceras nya skisser efterhand.

Senast testade vi detaljer som typsnitt, färg på länkar och prefix. Tyck gärna till här!  

Tester, tester, tester…

av Joakim Ottosson

test1.pngTack för alla synpunkter på de senaste skisserna! Vi har fått in hundratals kommentarer – och tusentals röster. 

Vi har under de senaste veckorna genomfört omfattande användartester.  Några av sakerna som vi har prövat på läsarna är:

• Sidhuvudet. Ska det ha en mer traditionellt vit bakgrund, eller bör vi satsa på t ex kraftfullt rött?
• Navigeringen. Är en traditionell lösning bäst, eller ska vi satsa på tudelad navigation via flikar (även kallad metanavigering).
• Struktur på startsidan. Ska vi har tre kolumner med redaktionellt material, och hur bör de isåfall ligga? Bör toppnyheten alltid ha extra stort utrymme? 
• Innehållet i kolumner. Ska en tredje kolumn innehålla redigerade rubriker och bilder, eller är det bättre med automatiska länkar i t ex ett senaste nytt-flöde? 
• Zoner för olika typer av material (t ex sport och nöjes-nyheter läggs separat på förstasidan).

Vi håller just nu på och analyserar testerna, som förstås får stor betydelse för vilken väg vi väljer att gå.

Under den gångna veckan har vi också fått tillbaka resultaten från ett användbarhetstest (SUS-mätning). Vi håller fortfarande på att analysera siffrorna, men vi ser redan nu att sporadiska besökare ser utrymme för förbättringar i hur vi presenterar nyheterna på förstasidan…

Fortsätt gärna att tycka till!

Gillar du det här?

av Joakim Ottosson

index.jpegNu har vi nya skisser att visa från redesignen av aftonbladet.se. Vi testar bland annat olika strukturer på startsidan, sidhuvuden och grafiska element.
Vad tycker du? Rösta på din favorit och tyck gärna till om vad som är bra och dåligt med de olika varianterna. Se även vad andra läsare tycker!

Tre spalter eller två? Tyck till om nya skisserna!

av Joakim Ottosson
Skärmavbild 2011-11-06 kl. 16.54.02.jpg

Nu har vi tre nya skisser på startsida som vi gärna vill testa på Aftonbladets läsare.
De handlar till stor del om grundstrukturen, så ha gärna överseende med grafiska uttryck som inte är så polerade… 

A. I vänsterspalt lägger vi ett flöde av alla de senast publicerade artiklarna.
B. I vänsterspalt har vi vald fördjupning, t ex intervjuer och bildspel.
C. Vi tar bort vänsterspalten helt och breddar huvudspalten istället.  

Har du synpunkter? Rösta och tyck till här, eller skriv i kommentarsfältet nedan!

Uppdatering: Tack för alla synpunkter! Hundratals har röstat och många tyckt till om förslagen (klicka här för att läsa alla kommentarer!).

 

/Joakim

Hur vill du att navigationen ska funka? Testa och rösta!

av Joakim Ottosson
test1.png

I dag har aftonbladet.se navigationen till vänster på förstasidan. Det är en lösning som är ganska ovanlig på stora nyhetssajter. Nu experimenterar vi med att flytta navigationen i topp istället – och där behöver vi din hjälp.

Vi har lagt ut två enkla prototyper som vi gärna vill testa på Aftonbladets läsare.

  • En traditionell toppnavigation under loggan med länkar till alla de viktigaste avdelningarna (Sportbladet, Nöjesbladet, Webb-tv etc). Mindre undersajter visas genom utfällning eller hittas via A-Ö och Sök.
  • En tudelad navigation där de största avdelningarna alltid syns som flikar allra längst upp, oavsett var man befinner sig på sajten. Fältet under loggan används till att visa mindre undersajter.

I exemplen experimenterar vi också med att fylla den utfällda navigationen med visst redaktionellt innehåll, t ex länkar till senaste artiklarna eller videoklipp.

Klicka här för att testa! Testa att föra musen över menyerna, klicka runt till avdelningar samt scrolla ner på sidorna. Vilken lösning tror du skulle funka på aftonbladet.se? Vad är bra/dåligt med de två varianterna? Rösta och tyck till eller skriv direkt i kommentarsfältet nedan!

Obs! Prototyperna är gjorda för att testa funktionalitet och är långtifrån kompletta. Alla länkar är med andra ord inte klickbara. Prototyperna är dessutom inte säkrade för alla webbläsare.

Får du en skönare läsupplevelse?

av Joakim Ottosson

reportage.png

Som flera av er kanske sett har vi redan börjat experimentera med nya utseenden på artiklar. Några exempel är Erik Nivas och fotografen Magnus Wennmans stora reportageserie ”Fotboll efter döden” och Peter Kadhammars och fotografen Urban Anderssons bilresa ”Amerika på dekis”.

I båda fallen har vi försökt skapa en lugnare och bättre läsupplevelse. Vi lyfter fram tv-klippen, har större bilder, delvis andra typsnitt och större textbredd. Vi har också plockat bort andra element som kan kännas störande vid läsningen (till exempel vänsterspalten med navigationen och den vanliga högerspalten med alla länkar till andra artiklar på sajten). 

Syftet är att läsaren ska kunna fördjupa sig i texten, bilderna och filmerna i lugn och ro – utan att distraheras av annat.

Vad tycker du om lösningarna? Vad funkar bra eller dåligt jämfört med våra vanliga artikelsidor? Tyck till!  

Vad ska vi fixa först? Rösta!

av Joakim Ottosson

hammer.jpgWow, vilken respons! Tack för alla åsikter om grovskisserna!
Över 3 000 läsare har röstat på sin favorit. Och vi har fått in över 430 kommentarer och synpunkter om vad som är bra och dåligt. Dessutom har vi fått in massor av förslag på vad vi borde titta mer på (eller absolut INTE göra…)

Många gillar den hårt mallade förstasidan (nr 4), liksom den trespaltiga ettan (nr 2).  Av artiklarna föredrar de flesta den ganska rena a2-varianten med högerställd annons.

Vi tar förstås till oss av alla synpunkterna. Det är viktigt att notera att exempel-skisserna är mycket grova och kommer att förfinas och korrigeras rejält, både vad gäller form, typsnitt, färger och innehåll. Men de visar i grova drag vilka varianter vi bollar med. Klicka här för att fortsätta rösta och tycka till om skisserna.

Nu börjar vi gå in i utvecklingsfasen, där vi bestämmer vilka konkreta förändringar som ska göras först. Vi har identifierat några huvudspår. Men vad tycker du? Klicka här! Obs! Du kan välja flera alternativ!

vote.jpg
Sida 1 av 3
  • Tjänstgörande redaktör: Wayne Seretis
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB