Startsida / Inlägg

Räkna med fler varsel

av Robert Collin

General Motors meddelade i veckan att man drar ner på takten i sina fabriker i Europa. Även Volkswagen drar ner. Och Skoda stoppar produktionen en vecka.
Alla drabbas av lågkonjunkturen. Men när Volvo känner av krisen i världsekonomin säger Sveriges arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin: ”Man behöver inte vara hjärnkirurg för att förstå att Volvo bygger fel bilar.” Och ett par timmar senare fyller Maud Olofsson i: ”Volvo bygger fel bilar. De är för stora, för törstiga och för dyra.”

Man behöver tydligen inte heller vara hjärnkirurg för att bli minister i en svensk regering. För så sent som runt millennieskiftet var S 60 Volvos mest sålda modell. Det är en stor, fyradörrars sedan. Sen kom stadsjeepen XC 90 och blev Volvos största succé någonsin med en produktion runt 100 000 bilar per år flera år i rad.
Sedan förra året heter storsäljaren V 70, men redan nästa år lär det komma en ny bestseller – nya stadsjeepen XC 60. Volvo har även en liten bil i modellprogrammet sen ett år tillbaka. Problemet är att ingen vill köpa den lilla och snåla modellen med namnet C 30.

I USA, Volvos viktigaste marknad, är efterfrågan så liten och förtjänsten på så små bilar ännu mindre att Volvo inte ens marknadsför bilen. Den finns där, men ingen bryr sig. Nej, Volvos stora problem i kristider är att hemmamarknaden är för liten. Och kanske för njugg.

Den billiga dollarn har länge slagit mot europeisk bilindustri och nu har krisen i världsekonomin gjort läget ännu värre. Och när det är kris sluter sig många länder och folk köper reflexmässigt inhemsk produktion i stället för import. I Tyskland innebär det att många som kanske i vanliga fall skulle ha köpt en Volvo eller en Saab nu väljer BMW eller Audi. Och tyskarna köper tre miljoner bilar varje år. Om vi svenskar skulle reagera på samma sätt är det ändå en droppe i havet. Vi köper inte ens tiondelen så många bilar som tyskarna.

Men nu reagerar inte vi svenskar som andra. Vi sluter inte leden. Vi går till angrepp. ”Fel bilar, sa Bill. Fula bilar, sa Bull.” Visst. Tyska BMW, knappast känt för sina små modeller, har tagit fram snålare motorer än Volvo. BMW leder CO 2-ligan. Och VW-koncernen är på väg att hämta in försprånget. Men redan i vinter börjar Volvo sälja sina miljöklassade snåldieslar och blir faktiskt bäst i klassen med sin V 50. Kanske rätt bil, enligt ministrarna. Men världsekonomin blir inte bättre för det. Och knappast Volvos ekonomi.

Räkna med fler varsel, både inom bilindustrin och andra företag. I Sverige och i andra länder. Det som händer Volvo i dag har bara delvis med modellprogrammet att göra. Dollarkursen, sen ett par år, den ekonomiska krisen, sen ett par månader, och den alltid lika lilla hemmamarknaden är betydligt viktigare faktorer.
(Krönika publicerad i Aftonbladet 9/10)

  • Tjänstgörande redaktör: Lina Thorén, Joakim Ottosson & Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB