Geely är Fords favorit. Är det bra för Sverige? På lång sikt finns det bara en vinnare!
avDen lilla kinesiska biltillverkaren Geely har länge varit en av huvudkanidaterna att köra Volvo från Ford. Geey har gått ut offentligt med sitt intress, medan Ford inte sagt ett ord.
Men i dag går Ford ut med ett pressmeddelande och säger att ”Geely är vårt förstahandsval”.
Det betyder att affären i princip är klar, men att Ford går ut lite försiktigt, ”krattar manegen” innan alla detaljer offentliggörs.
För att sälja Volvo till Geely betyder i praktiken att Volvo säljs till Kina, alltså till staten Kina, även om Geely på pappret är ett helt privatägt och börsnoterat företag.
Aftonbladet avslöjade redan för ett par månader sedan detlajerna i avtalsförslaget, och det är rejält sockrat för att få med sig både Ford och svenska staten:
Volvos verksamhet i Sverige och belgiska Gent blir kvar, och växer!
Volvo få ansvar för att utveckla Geely-modeller för den europeiska marknaden och bilarna ska byggas i både Torslanda och Gent.
Ford får leverera teknik till Geely under en lång tid.
Volvo får en jättechans att sälja bilar i Kina.
Och – Geely betalar närmare 20 miljarder kronor till Ford vid köpet.
Men vad betyder det att Volvo säljs till Kina? På lång sikt? Det vet vi inte. Det som ser så bra ut i avtalsförslaget kan lika gärna sluta med elände. När Geely lärt sig hur man bygger bilar behövs inte Sverige längre. Det kan ta tio år, knappast mer. Och då har Geely delat med sig av sina nya kunskaper till andra kinesiska tillverkare.
Det är märkligt hur den svenska regeringen säger nej till att stödja svensk industri, medan Kina inte har några problem alls att äga den svenska industrin. På lång sikt finns det bara en vinnare. Det är Kina.
För i Kina