Koenigseggs bud, bara ett PR-jippo?

av Robert Collin

För en vecka sedan hade knappt fem procent av svenskarna hört talas om supersportbiltillverkaren Koenigsegg.

I dag känner 95 procent till märket. Och de flesta tror att Koenigsegg har pengar och muskler nog för att köpa och rädda Saab.

Liknande siffror ute i världen. Från totalt okänd till ett namn, i alla fall bland dem som bryr sig om bilar och bilindustrin.

En tanke bara: Kan hela upplägget vara årets största PR-jippo?

 

 

Vem bygger fel bilar? Egentligen? Maud.

av Robert Collin

I höstas sa Maud Olofsson att Volvo bygger fel bilar. Och under debatten om framtiden för svensk bilindustri lät hon senare yttrandet spilla över även på Saab.

”Fel bilar. För stora och för törstiga. Bilar som ingen ville ha.”

I går i TV-aktuellt uttryckte hon sin beundran för Christian Koenigsegg.”Vi ska vara glada att det finns sådana som Christian”, sa hon.

Min fråga till Maud: Är det för att han bygger ”rätt bilar”i sin fabrik i Ängelholm? Lagom små och bränslesnåla. Just såna som alla vill ha?

Om Maud Olofsson inte gjort allt för att sänka svensk bilindustri (och då menar jag Volvo och Saab) hade kanske GM hittat en köpare bland världens stora biltillverkare.

Kanske Fiat, som ju också bygger supersportbilar (Ferrari), och dessutom tjänar pengar på dem hade gett ett bud.

Och då hade kanske Saab haft en riktig chans att överleva. Och kanske till och med fått fram en ersättare till 9-3 inom ett par år, och kanske en mindre version, en 9-2 och varför inte en 9-1.

Vi får se vad Koenigsegg fixar fram.

 

 

 

Slätkammat!

av Robert Collin

OK, kommentarerna har rätt, jag slarvade med kamaxlarna och skulle förstås ha skrivit ”överliggande” kamaxlar i förra inlägget.

Men  det var inte det som var grejen. Utan de fria ventilerna. Men det var väl för svårt.

 

Bilbloggen avslöjar Koenigseggs hemliga motorteknik

av Robert Collin

Christian Koenigsegg säger artt han har ett hemligt vapen, en helt ny motorteknik som han tänker använda i Saab.

Men han säger inte vad det handlar om.

Bilbloggen kan avslöja att det handlar om ”fria ventiler”, en uppfinning som Koenigsegg köpt in sig i men som utvecklats av det lilla teknikföretaget Cargine i Sörmland.

Förr hade motorer stötstänger för att öppna och stänga ventilerna. Men det kostade mycket bränsle. Då uppfanns kamaxeln som ett sätt att styra ventilerna.

Men även kamaxlar kostar bränsle.

Det ultimata är fria ventiler.

Hittills har alla misslyckats med styrningen. Fiat jobbar med en teknik, som inte fungerar så bra i kyla.

Men Cargine styr ventilerna med lufttryck vilket ser ut att ha framtiden för sig. Ja, det kan vara lösningen som tar över de närmaste decennierna.

Läs mer på Cargines egen hemsida eller på den här länken:

http://www.brann.se/sv/Huvudmeny/Referenser/Referens_1/

(och observera att det fortfarande är Cargine som äger patentet, inte Koenigsegg)

 

Kinderägget är krossat. Men innehållet är fortfarande okänt.

av Robert Collin

Vi fick hålla oss till tisdag förmiddag innan Kinderegget kunde krossas. Men vad var det för överraskning som dolde sig därinne, under den tunna, läckra ytan? Det vet vi fortfarande inte.

Huvudägaren är ett nytt bolag med namnet Koenigsegg Group. Med huvudägaren Christian Koenigsegg. Men en huvudägare utan pengar? Näst största ägaren är Eker group med huvudägaren Bård Eker. En i Norge praktiskt taget okänd playboy som gillar att åka fort. Inte heller han har pengarna som behövs. Vilka är då finansiärerna? Några stenrika norrmän? I så fall undrar jag hur stenrika de är. För det krävs många fler miljarder för att få fart på Saab än de som behövs för själva köpet. Och vem är den amerikanske finansiären? Ingen vet.

I värsta fall är hela Saab-försäljningen iscensatt av General Motors och Saabchefen Jan-Åke Jonsson som ett trick för att kunna överge Saab utan att förlora ansiktet.

Saab har tre modeller som är praktiskt taget klara för produktion. Skogsmulle-varianten av 9-3 kombi, 9-3X, som börjar säljas tidigt i höst. Den ska byggas i Trollhättan. Och ser riktigt bra ut. Nya 9-5 är snart klar och ska enligt överenskommelsen med staten byggas i Trollhättan. Men det är en stor bil som får svårt att slå sig in bland de etablerade storbilstillverkarna som Audi (den är större än A6), BMW (den är större än 5-serie) och Mercedes (den är större än E-klass). Volvo har haft svårt att sälja S80 (som är mindre än nya 9-5) trots drygt tio år på marknaden. Stadsjeepen 9-4X ska byggas i Mexiko och har bra chanser, men ger knappast några jobb i Sverige.

Risken är att Saab klarar de närmaste fem åren med de nya modellerna, men att man inte förmår att få en ersättare till 9-3 i produktion före det definitiva slutet. Men – då är ju General Motors och Jan-Åke Jonsson utan skuld. ”Vi sålde till en ägare som vi hade förtroende för.” Att det sen går åt helvete är inte GMs fel… Kan det vara så illa?

Jag hoppas att jag har fel.

Så här skriver Dagens Industri: … ”Ordförande i nya Saab-ägaren Koenigsegg Group är Augie K Fabela, en av grundarna till telekomlaget Vimpelkom. Största ägare i gruppen är Koenigseggs grundare och vd Christian von Koenigsegg genom sitt bolag Alpraaz. Näst största ägare är Koenigsegg Automotive som i sin tur ägs till 49 procent av den norske entreprenören Bård Eker genom Eker Group.” …

Christian Kinderegg – ett tunt skal med en överraskning inuti

av Robert Collin

Ja, vad är det för överraskning som döljer sig bakom det läckra, men tunna skalet den här gången?

Det vet vi inte. Och får inte veta. Inte förrän tidigast på måndag. Men jag är orolig. Norrmannen Bård Eker är redan känd, en äventyrare och playboy med gott om pengar. Men de räcker inte på långa vägar. Hans förmögenhet har hållit Koenigsegg flytande de senaste åren, men nu behövs mer – och enligt mina källor på Saab har Eker raggat upp amerikanska finansiärer.

Men vilka är de? Vad har de för avsikter? Vad vet de om bilindustrin? Och ä är det ärliga pengar?

På måndag river vi av staniolomslaget och krossar skalet. Jag bävar.

Koenigsegg köper Saab? vilket skämt!

av Robert Collin

Sitter på flygplatsen i Helsingfors och hör att Koenigsegg pekas ut som den som ska rödda Saab. Vilket skämt. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men gråta ligger närmast till hands.

Koenigsegg i Ängelholm bygger en handfull bilar om året. Men att bygga över 100 000 bilar är en helt annan sak.

En långsiktig ägare? Knappast. Men en kortsiktig med storhetsvansinne. Fiat hade varit bra. Men dög inte. Magna hade varit lika bra. Men dög inte heller.

Vem styr det här spelet?

GM i Detroit? Saabledningen? I så fall – vad är tanken?

Nu måste jag springa till planet.

Värsta miljöbusen i USA vill köpa Saab

av Robert Collin

Steven Wade med den extremt välrennomerade och lika initierade Saab-sajten saabsunited.com varnar i dag för en av de två, tre spekulanter som vill ta över Saab.

De tänkbara köpare vi i Sverige brukar prata om är Fiat, den stora underleverantören Magna och kinesiska tillverkare som Geely.

Men saabsunited.com har information om att även rikskapitalbolaget Renco vill åt Saab.

Inom bllbranschen är Rencos instats hittills att man introducerade militärbilen Hummer på personbilsmarknaden.

Men Renco med ägaren Ira Rennert har har ställt till med värre saker än så.

Rennert, USAs 57de rikaste man, är utsedd till Amerikas värste miljöbuse och hans Renco Group är delägare i AM General (som bygger Humvee), Doe Run Peru, Baron Drawn Steel Company, Doe Run Company (US), Unarco Material Handling och US Magnesium.

Magnesium Corp, som Rennert ägde (fram till konkursen) dömdes till 900 miljoner dollar för miljöförorening i Utah. Men han satte företaget i konkurs, och slapp betala.

Doe Run och Doe Run Peru är andra stora miljöförstörare inom koncernen.

Doe Run Peru i La Oroya i Anderna såldes till Rennert av den peruanska staten för att Rennert lovade att städa upp efter åratal av miljöförstörselse runt den gamla blygruvan.
Men Rennert fortsatte brytningen och La Oroya är nu en av världens tio mest föreorenade platser.

97 procent av barnen där föds med missbildningar till följd av Rennerts produktion.

Är Renco en lämplig köpare till Saab, undrar Steven Wade på sin sajt.

Knappast. Saab som ju står för miljöhänsyn och som har köpare världen över med samma inställning till miljöfrågorna.

Läs Wades text här:
http://www.saabsunited.com/2009/05/an-open-letter-to-the-swedish-government—renco.html#comments

Fiat räddar Saab del 2

av Robert Collin

Om det osannolika händer, att Fiat tar över Opel, då är Saab också räddat.
Och det är alldeles självklart och en drömlösning för Trollhättan.

Om Fiat köper Opel följer det med tre färdigutvecklade bilmodeller som baseras på GM-teknik.
Saab 9-5 som delar all tung teknik med nya Opel Insignia, jeepen 9-4X som delar teknik med Cadillac, 9-3 som blir kvar i produktion än ett par år och som delar teknik med Opel Vectra, och så skogsmulleversionen av 9-3 kombi, 9-3X som är klar för produktion.

Varför skulle Fiat tacka nej till ett antal alldeles produktionsfärdiga modeller?

Och varför skulle Trollhättan ens tveka att anta räddningsplanen?

Det är den bästa tänkbara lösningen. Ljusår bättre än om en kinesisk tillverkare fått ”rädda” Saab. För den räddningen tror jag inte mycket på.

Om, jag säger om, Fiat genomför planen är sannolikheten stor att det blir fabriksnerläggningar i Tyskland, vad än Angela Merkel och det starka tyska metallfacket säger.
För Opel har överkapacitet som måste skalas bort nu när chansen finns. Fabriken i redan krisande Bochum ligger illa till. Och delar av den (för engelsmännen) symboliskt viktiga tillverkningen i England.

Det vet Fiat, som aldrig kommer att få tillbaka den här chansen att sanera den euroepiska bilindustrin.
En sanering som måste göras och som gynnar alla europeiska tillverkare.

Men vad finns att sanera i Trollhättan?
Ingenting!
Fabriken är toppmodern, flexibel och kan snabbt ställa om till olika modeller.

Att Fiat förstår värdet med att ha Saab-tillverkning i Sverige är också klart. Det tog lång tid innan General Motors förstod det. Och då var det för sent.

För Fiat är Saab extra intressant eftersom itaienarna inte säljer sina egna märken i USA.

Nu kan man bygga Fiat och Opel på samma teknikska grund och sälja bilarna i Europa och i u-länderna.
Man kan Bygga Saab på samma teknik och sälja bilarna i hela världen, inklusive USA och man kan bygga snåla, trovärdiga Chryslermodeller baserade på euroeiskt kunnande och teknik.

Se på asiaterna – de har lönsamma fabriker i USA som tar marknadesandelar från de amerikanska tillverkarna varje dag.

Det är dit Fiat vill komma. Men utan Chrysler, och utan Saab är det betydligt svårare.

(Finns det en lika serös spekulant på Volvo? Vi kan bara hoppas!)

Fiat räddar Saab? Vilket drömscenario!

av Robert Collin

Fiat överraskade mig, och alla andra, totalt i januari när man gick ut med löftet att rädda Chrylser – som ju annars hade gått omkull. sopats bort.

Nästa överraskning, lika stor den, var att Fiat planerade att rädda även Opel.

Ett av många nya rykten – eller med en ngnutta sanning?
Ingen visste, och jag valde att inte spekulera för vilt.

Men – om Fiat räddar Opel, då är det självklart att även Saab räddas till ett nytt liv.

För med alla nya Saabmodeller, som är färdiga för produktion, och som delar komponenter med Opel, vore det rena slöseriet med pengar att INTE ta hand om Saab på en gång.

Saab och Fiat har redan ett lyckat projekt ihop – Saab 9000 som utvecklades tillsammans av Saab och Fiat (även Alfa Romeo och Lancia).
En av Saabs bästa modeller genom tiderna. OCH – samarbetet flöt på bra enligt både italienare och svenskar.

Så i dag ser det riktigt ljust ut för Trollhättan.
Ljusare än på tio, femton år.

Och, om jag ska vara ärlig. Saab har större chans i längden än Opel och systermärket Vauxhall i England. Mycket större.

Sida 19 av 59
  • Tjänstgörande redaktörer: Alex Rodriguez, Jennifer Snårbacka och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB