Startsida / Inlägg

Facebook stryper klickfiske – lär oss sätta rubriker

av katlar
AAEAAQAAAAAAAAKIAAAAJDU4YThmZjdkLTllYWItNGIyYy1iOTA2LTNmYWFkNDhiZTA1ZA

Facebook tar i för att motarbeta klickbeten. Rubriker som låter: ”Du kan inte tro vad som hände sedan…” eller ”CHOCKEN när han öppnade dörren!”

Nu har Facebook byggt en algoritm som behandlar klicknyheter som spam. De kommer få mycket svårare att flyta upp till ytan och synas i feeden.

Jesus, vad skönt, tänker du. Jag hatar-hatar-hatar den där skiten. Men klickar ändå. Jag behöver hjälp. Ungefär som en chipsätare som inte kan sluta innan sista chipssmulan ur Estrella-påsen är försvunnen. Eller så har du lärt dig att aldrig nånsin falla för lockbeten, men irriterar dig gruvligt över att behöva vada genom klickträsket för att hitta en nyhet som verkar intressant. Tack, Fejjan. Ni är verkligen hyvens.

Men den traditionella mediebranschen betraktar numer varje rörelse från jättekonkurrenten som ett potentiellt hot. En ny spik i kistan. Facebook snickrar flitigt.

Jag DM:ar Aftonbladets Ehsan Fadakar, som skapat viralsajten Lajkat. Han är inte alls förtjust i Facebooks nya tilltag.

”Detta är ett smart pr-spel från Facebook för att ta mer betalt från alla publicister”, skriver Ehsan.

Förarbetet till Facebooks anit-klickbetes-algoritm gick till såhär: Anställda gick igenom tusentals rubriker och kategoriserade dem som ”klickbete” eller ”inte klickbete”. Utefter Facebook-redaktörernas ideér om klickbeten formades algoritmen.

Klagomål från användare ligger bakom förändringen, säger Facebook. De har sett hur folk först klickar ”gilla” på en post med spännande rubrik, sedan tvärvänder när de väl ser artikeln, och går tillbaka och tar tillbaka sitt ”gilla”. Klickbetes-inläggen har också flaggats som missledande eller falska av användarna själva. Facebook har dessutom en testgrupp av användare som rankar sina nyhetsflöden varje dag. Det här har hjälp redaktörerna att ta reda på mer, säger de själva.

Ehsan Fadakar tror inte på Facebook-gänget. Klickbetes-diskussionen är ett sätt för Facebook att slå ner på inlägg som med hjälp av spänstiga rubriker blir virala och delas av tusentals, menar han.

”Facebook hänvisar till sina användare och säger att de kommer dra ner på clickbait, vilket de menar är dessa virala inlägg. Men deras hänvisning är fattig. De säger bara: ”Våra användare har sagt si och så”, men visar inget underlag på att det faktiskt är på det viset”, skriver Ehsan.

Bakom alltihop ligger en smart plan om att tjäna mer pengar, tror han själv.

”Det här handlar om att Facebook förstår att publicister är villiga att betala för att nå ut. Nu ser de till att vi inte får någonting gratis”.

Jag tycker Ehsans inställning verkar smått konspiratorisk. Men killen har skapat en av Sveriges mest framgångsrika viralsajter och greppar relationen mellan Facebook och traditionella medier bättre än någon annan. Det kanske är blåögt att tro att Facebook bara vill sina användares bästa och rädda oss från klickfiskerubrikerna?

Det som är tydligt är i alla fall hur medier – klickfiskande eller inte – måste dansa efter Facebooks pipa för att ha chansen att nå ut på plattformen.

I en artikel från Bloomberg uttalar sig Adam Mosseri, chef över Facebooks nyhetsfeed. Han låter lite som en publicisternas ”motivational speaker”.

”Om du är en publikation som inte postar annat än klickbeten kommer trafiken gå ner. Men om du istället publicerar artiklar med raka, tydliga rubriker kommer trafiken att gå upp igen”.

Ett sådant uttalande är nog lite svårt för publicister i Sverige att svälja. Idag är det en techie i Silicon Valley som lär oss att sätta rubriker.

  • Tjänstgörande redaktör: Lina Thorén, Joakim Ottosson & Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB