Startsida / Inlägg

Sitter här och hatar ComHem

av Sanna Lundell

Straxt före jul blev jag uppringd av en hurtig, superentutiastisk och mycket charmig försäljare från ComHem. Han hade ju naturligtvis ett fantastiskt erbjudande till mig som varit trogen kund så länge.

Nej tack, sa jag vänligt men bestämt, jag är så nöjd med min digitaltv och mina kanaler och vill inte ändra alls.

Men, snälla snälla Sanna, sa killen. För bara 39 kronor utöver din nuvarande månadskostad får du bredband och fast telefoni och samma kanaler som du redan har.

Oj då, det lät ju sjukt billigt, tänkte jag och gjorde en liten mental sondering över mina barns framtida surfbehov. Alla adaptrar och annat teknikstrul skulle skickas hem fraktfritt as well.

Kom igen nu, sa killen, slå till!

Ok då, skicka hem papper på allt är du gullig sa jag.

Men nej, han ville spela in överenskommelsen på band. Vid det här laget hade vi talat i 15 minuter. Jag var stressad och är av naturen en godtrogen jävel. Tror på vad folk säljer på mig. Tror på Comhem för att jag i alla år har haft ett bra kanalutbud och varit nöjd.

Killen börjar rabbla ur en manual och ställer frågor som jag ska svara på. Han läser snabbt och dåligt och jag hör knappt vad han säger. Ja, ja, ja säger jag bara när han ber mig.

En månad senare kommer första fakturan på – vad det ska visa sig – min sjukt dåliga deal. Det där med 39 kronor extra kunde jag ju fetglömma. Min månadskostnad höjdes från 243 till över 500.  

Jag blir såklart tokig och ringer upp ComHem som vid första påringningen säger att de ska leta reda på inspelningen och maila den till mig.

Ja men, säger jag, inspelningen skildrar ju bara en bråkdel av hela samtalet. Killen sålde ju på mig det här ofördelaktiga skitkittet i början av samtalet där han lovade guld och gröna skogar för 39 kronor. Jag skiter fullkomligt i er inspelning. Jag ångrar mig, jag vill ha tillbaka mitt förra upplägg.

Nej, vi har bara ångerrätt i 14 dagar, säger tjejen medlidsamt.

Men för i helvete, jag fick ju fakturan efter en månad och var fram tills dess fullkomligt övertygade om att jag skulle betala 39 kronor extra. 

Tyvärr, du får överklaga på vår hemsida. 

Inspelningen kommer aldrig på mailen. Jag ringer igen och får samma svar. Kundtjänsttjejerna har inte mandat att ändra på några abbonemang. 

Fy fan för er ComHem, räkna med att jag byter bolag så fort den här förbannade bindningstiden är över. Fattar ni inte att man förlorar allt förtroende för er. Att man bara känner hat och förakt för ett företag som ert. Usch är den korrekta känslan. ComHem=Usch.