Startsida / Inlägg

Frida-debatten

av Sanna Lundell

Tidningen Fridas omslag ser ut så här och Cissi Wallin (tur att vi har Cissi som dag efter dag ger sig på debatt efter debatt med en kraft och energi som hade kunnat förse Stockholms hushåll med el om den kunde konverteras) gick naturligtvis bananas.

frida

 

Hon ringde upp Fridas chefredaktör Beatrice Birkeldhs som förklarade att Fridas läsare vill ha detta. Unga tjejer vill läsa om vikt och kändisar, säger Betarice Birkeldh som är 25 år.

När jag hör ett det resonemanget så undrar jag hur chefsredaktörsrekryteringen på Frida Förlag gick till? Jag kan förstå att VD´n som naturligtvis är man och heter Ove Jerselius samt Anders Juhlin, mannen på Frida Förlag som ska utveckla förlagets titlar som består av Veckans Nu, Frida, Solo, med flera snasktidningar, vill se VINST. Skriv om vad fan ni vill bara ni SÄLJER.

Men som chefredaktör måste man ha en annan vision än den rent kommersiella. Man måste vilja annat än VINST, mer än att leverera snabba pengar, höga försäljningssiffror. Man måste vilja berätta något, måste vilja utveckla, växa, se framtiden och våga vägra visst innehåll för tidningens framtida välmående, kvinnors framtida välmående. Det går att kombinera kommersiellt tänk med goda, sunda värderingar. Även om man ska sälja en tidning som Frida med ett så kallat lättsmält innehåll.

Och alla ni som inte bryr er, som tycker att det här är ett I-landsproblem och ickefråga borde tänka om. Tidningen Frida är en inkörsport till kvinnlig mediakonsumtion. Sveriges mest lästa tonårsblaska. Tidningen Frida formar kvinnligt tidningsläsande och som chefredaktör för den tidningen har man en stor impact! Man kan påverka. Man kan välja att göra ett statement och vända skit till vackert, begränsade könsroller till frihet, vägra reproducera sjuka ideal. Det går att skriva om kändisar och vikt och ifrågasätta skiten! Det går att skapa tankar, kritiskt tänkande, erbjuda fler sätt att se på världen, kvinnligt, manligt, fint, fult, kroppen, själen och så vidare! Det är relativt enkelt vill jag hävda! Ändå görs det inte. Varför??

 


  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB