Startsida / Inlägg

Katastrofdåliga tittarsiffror – huvuden bör rulla på SVT

av Tobbe Ek

2 830 000 tittare hade lördagens deltävling. Bara två gånger sedan deltävlingarna infördes har den tredje deltävlingen haft lägre tittarsiffror än så. Senast 2011 då 2 718 000 bänkat sig och dessförinnan 2002 med en tittarsiffra på 2 190 000 personer.

2011 är också senaste året som två delfinaler har haft en tittarsiffra under 3 miljoner. Det är verkligen anmärkningsvärt. Det skedde också 2002 och 2003 när tävlingen fortfarande höll på att sätta sin form, och sen även 2010 då samtliga deltävlingar hade under 3 miljoner tittare.

Men 2010 tävlade dessutom Melodifestivalen mot ett OS som också sändes i SVT och som tidsmässigt hade tävlingar som direkt krockade med schlagersändningarna.

Nu vill gärna ansvariga för Melodifestivalen resonera om att det är OS även i år. Men det är ett OS där sändningarna inte alls krockar med musiktävlingen och dessutom sänds på en betydligt mindre kanal än SVT. Det är ur alla synvinklar helt irrelevant för Melodifestivalens tittartapp.

1da7d64ab61d3cd8d1e46876f6855399

Till mina kollegor säger Melodifestivalens projektledare Anette Hellenius bland annat så här:

– Det är fortfarande en stabil siffra. Det är ju svårt att vara missnöjd med ett program som drar 2,8 miljoner tittare och skillnaderna jämfört med många tidigare deltävlingar är marginella. Det är helt normalt att siffrorna pendlar under så lång period som sex veckor.

Ja, vilket annat program som helst skulle vara överlyckliga för de här siffrorna, eller egentligen vilken tittarsiffra som helst över 2 miljoner. Men Melodifestivalen är inte vilket program som helst.

Så det Anette säger här ovan är så klart mumbojumbo för att hålla skenet uppe av att det inte är panik inom SVT just nu. Åtminstone borde det vara panik. För när det gäller Melodifestivalen är det här faktiskt en katastrof.

Att tittarna fortsätter att svika Melodifestivalen 2018, och att tittandet gick ned ytterligare från förra veckan, visar att något är ordentligt fel med programmet. Det går inte att skylla på OS, även om Melodifestivalens ledning gärna vill försöka med det.

Melodifestivalens redaktion med projektledare Anette Hellenius och tävlingsproducenten Christer Björkman i spetsen behöver rannsaka sig själva och inse att SVT inte erbjuder tv-tittarna den lördagsunderhållning som publiken räknar med och förväntar sig.

När manus och regi inte håller samma höga standard som tidigare år kommer tittarna överge Melodifestivalen och risken är att SVT sänker sitt eget flaggskepp. Om det här inte blir en väckarklocka för Melodifestivalens redaktion så måste SVT:s högsta ledning gripa in. Huvuden bör rulla.

För det här tittartappet visar att tittarna reagerat.

De ansvariga för Melodifestivalen tycks sakna, eller ha förlorat, fingertoppskänslan för vad tv-publiken vill ha för att flockas i lika stora drivor som tidigare.

De påstår sig ha gjort tittarundersökningar och därmed kommit fram till vad tittarna vill ha. Men problemet är att det inte alltid är så lätt att sätta ord på vad man gillar.

Nu visar tittarna istället med hjälp av fjärrkontrollen att det SVT fått för sig vara rätt väg att gå i Melodifestivalen i själva verket varit helt fel.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

alcazar Anton Ewald Benjamin Ingrosso carola david lindgren David Lindgren esc Henric von Zweigbergk loreen mede melodifestival Måns Zelmerlöw norge Oscar Zia Robin Bengtsson ryssland saade sanna nielsen schlager zweigbergk
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Anders Hedberg
  • Nöjeschef: Ylva Niklasson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Lotta Folcker, Michael Poromaa, Karin Schmidt Hellsing
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB