Nu flyttar bloggen igen, det var 18 år sen sist, men nu kommer alla inlägg (förutom det där första försvunna året) ändå att finnas kvar här.
Och vet ni vad, som bonus blir det här bloggarkivet inte plusinlåst längre. Det är tydligen inte tekniskt möjligt så mina chefer är tvungna att bjuda er på allt det gamla som står i bloggen, fint va?
Hoppas ni vill fortsätta hänga med bakom schlager- och Mellokulisserna även framöver. Och den här gamla bloggen kommer gå att hitta via länkar i den nya också.
Allt har inte bara varit kris och katastrof i årets Eurovision.
Och mitt i allt det hetsiga efterspelet kring röstning och diskning och protester och anklagelser om olämpligt uppträdande bakom scenen och politiska utspel i sändningen så har jag glömt att jag ju måste berätta om det här också.
För Eurovision song contest innebär också kärlek. Och för några ännu mycket mer än andra.
Tjeckiens artist Aiko och trummisen i San Marinos band Megara, Kat Almagro, har blivit kära i varandra och dejtar. De har träffats i kulisserna under tävlignens försäsong med olika fester och konserter runt om i Europa och nu är det helt enkelt officiellt.
I söndags avslöjade Kat Almagro den härliga nyheten för världen i ett inlägg på X:
”Nemo vann mikrofonen men… jag måste säga att jag vann Eurovisions allra bästa”, skriver hon.
Här ser ni Aiko tillsammans med sina dansare på en bild från turkosa mattan.
Och här Cat Almagro tillsammans med sitt band Megara.
Jag vet inte riktigt hur många fler inlägg jag kommer skriva om tävlingen i bloggen för den här gången, kanske kan det här få bli avrundningen, för det är ju ändå lite härligt att få avsluta med kärlek. (Men vi får se, jag kan inte lova att det inte dyker upp mer här).
Politiska budskap ska vara förbjudna i Eurovision. Men i greenroom satt några ur den ukrainska delegationen med t-shirts med texten ”free Azovstal defenders”, en uppmaning att frige dearbetare vid stålverket Azovstal i Mariupol som tillfångatogs av den ryska armén när de invaderade delar av Ukraina 2022.
T-shirttrycket anses politiskt och på Instagram har en av de ukrainska artisterna, Alyona Alyona, berättat hur de fick smuggla in tröjorna gömda under sina andra kläder för att få in dem.
Enligt SVT skrev Alyona Alyona i sitt instagraminlägg att det ukrainska tv-bolaget redan bötfällts av EBU för kuppen:
”Vi tog många risker, men allt gick bra. Vi betalade bara bötesbeloppet”, skrev hon enligt SVT.
Men inlägget har senare redigerats och orden om bötesbeloppet har plockats bort. Detta antagligen för att eventuella straffavgifter och bötesbelopp inte brukar beslutas så fort från EBU:s sida. Det kommer snarare att hanteras under nästa möte med Eurovision song contests högsta beslutande organ referensgruppen och det kommer inte äga rum förrän senare i sommar.
Och då har referensgruppen en hel del ärenden som de behöver hantera, inklusive anklagelser om dålig arbetsmiljö bakom scenen, protester mot Israels delegations agerande både på plats och kommentatorns olämpliga ord i sändningen, Avrotros protest mot att Joost Klein diskades och andra ärenden.
Irlands Bambie Thug slutade sexa i Eurovision-finalen, det bästa resultatet för Irland sedan 2000.
Men under Eurovision-veckan uppmärksammades flera gånger hur dålig stämningen var bakom scenen och hur framför allt medlemmar ur den israeliska delegationen hade betett sig illa mot Bambie Thug på olika sätt.
Bland annat ska den israeliska kommentatorn ha uttryckt sig både nedsättande och hånfullt mot Bambie Thug i sändningarna.
Dold protest – i medeltida skrift
Bambie Thug hade försökt sig på en dold protest mot kriget i Gaza, men stoppades av EBU.
På en fråga från Aftonbladet berättade Bambie Thug att hen tvingats ta bort orden ”vapenvila” och frihet för Palestina” skrivet i det medeltida skriftspråket ogham från sin scenoutfit, trots att ingen på något sätt skulle hinna uppfatta texten, som dessutom var skriven på ett skriftspråk som ingen förutom historiker förstår än mindre använder.
Det tycks ha spätt på hur Israels delegation bakom scenen betedde sig mot den irländska artisten och det gick så långt att Bambie Thug, tillsammans med minst två andra delegationer, missade det sista genrepets flaggparad för att istället framföra att officiellt klagomål till EBU om den israeliska delegationens uppträdande.
Det var så allvarligt att Bambie Thug såg det viktigare att ta tag i problemet än att genomföra sitt sista genrep och därför dök hen inte upp på scenen.
”Det uppstod en situation medan vi väntade på att gå upp på scenen för repetitionsparaden med flaggor, vilket jag kände behövde EBU:s akuta uppmärksamhet – EBU har tagit detta på stort allvar och vi har diskuterat vilka åtgärder som behöver vidtas”.
Under finalsändningen var Bambie Thug en av flera artister som från scenen uppmanade till fred och hen avslutade sitt framträdande med att ropa:
– Kärlek kommer triumfera över hat!
Bambie Thug: ”Israeliska tv-bolaget hetsade till våld mot mig”
Efter finalsändningen var hen inte heller lika diplomatisk angående Eurovision-arrangören EBU och berättade också mer om vad den israeliska delegationen och det israeliska tv-bolaget utsatt henne för:
– KAN, tv-bolaget, hetsade till våld mot mig, två tre gånger. Vi tog upp det med EBU och de sa att de skulle följa upp det, de väntade till sista minuten och vi har fortfarande inte fått nån tillbakamälning. Låtit oss vara syndabockar, låtit oss vara talesperson för att stå upp för oss själva, sa hen till irländska medier efter finalen och fortsatte:
– Tv-bolaget har brutit mot reglerna och jag hoppas att de inte tillåts tävla nästa år på grund av det.
– Ni skulle bara veta mängden press och hur hårt arbete vi har lagt ner bakom kulisserna för att få till en förändring och jag är så stolt över Nemo som vann… För det har varit så svårt och det har varit så fruktansvärt för oss och jag är så stolt över oss, sa Bambie Thug i intervjun där hen hyllade vinnaren Nemo som också hen definierar sig som ickebinär precis som den irländska artisten.
Till slut kunde hen inte hålla tillbaka tårarna och avslutade intervjun med en svidande attack mot EBU:
– Jag vill bara säga att det är vi som är Eurovision. EBU är inte vad Eurovision är, EBU kan dra åt helvete (Fuck the EBU), jag bryr mig inte ens längre.
Inte förrän på måndagen, två dagar efter finalen, gick EBU ut med ett uttalande till irländska medier där de kommenterar Bambie Thugs kritik.
I uttalandet vägrar de att skriva ut att kritiken gäller det israeliska tv-bolaget och skriver istället att de ”beklagar att några delegationer inte följde reglerna” och att detta ska utredas.
Till skillnad från EBU:s uttalande om diskvalificeringen av Joost Klein har det här uttalandet heller inte skickats ut brett, utan bara till dem som specifikt bett om kommentar angående händelserna bakom scenen och kritiken mot den israeliska delegationen.
EBU: Beklagar att några delegationer inte respekterade reglerna
”Vi beklagar att några delegationer vid Eurovision song contest i Malmö inte respekterade tävlingens anda och regler, på plats och i sina sändningar.
Vi har talat med flera delegationer under evenemanget angående olika frågor som vi uppmärksammats på.
EBU:s styrande organ kommer, tillsammans med delegationscheferna, att se över händelserna kring ESC i Malmö för att kunna gå vidare i positiv anda och säkerställa att evenemangets värderingar respekteras av samtliga.
Individuella ärenden kommer att diskuteras av tävlingens styrande organ, referensgruppen, bestående av representanter från deltagande tv-bolag, vid dess nästa möte.”
Under tisdagen bekräftade Nederländernas tv-bolag Avrotros att också de framfört klagomål mot arbetsmiljön bakom scenen, i det som kallas ”delegationsbubblan”, dit bara ländernas delegationer och de som arbetade med tv-produktionen hade tillgång.
Klagomålen ska ha framförts två gånger, först muntligt före Joost Kleins diskvalificering och därefter igen skriftligt. De har dock inte gått in på några detaljer kring vad i miljön bakom scenen som gått fel.
Beslutet att diska Joost Klein var enhälligt och inkluderade representanter för flera tv-bolag. Det skriver EBU i ett uppdaterat uttalande – där man också fullständigt tycks såga den nederländska tv-chefens version av artistens beteende. Dessutom: Här är alla som var med och fattade beslutet.
EBU har uppdaterat sitt uttalande om Joost Kleins och Nederländernas diskvalificering och skriver att hans ”uppförande var ett tydligt brott mot tävlingsreglerna som är till för att säkerställa en säker arbetsmiljö för all personal och för att skydda produktionen”.
I det uppdaterade uttalandet framgår att det finns flera vittnen till händelsen och EBU tycks också fullständigt såga den version av Joost Kleins agerande som spridits via den nederländska tv-kanalen Avrotros och dess högsta chef Taco Zimmerman.
EBU nämner aldrig tv-kanalen i sitt uttalande men hänvisar till ”offentliga uttalanden” och ”beskrivningen av händelsen i sociala medier” och de enda som har gett någon första handsbeskrivning av händelsen i offentliga uttalanden och sociala medier är just tv-kanalen Avrotros och dess högste chef.
EBU om nederländska tv-chefens version: ”Stämmer inte överens”
Man får själv föreställa sig med vilken ton EBU har skrivit uttalandet, på sitt sedvanligt torra och byråkratiska språk:
”Den version av händelserna som har beskrivits i vissa offentliga uttalanden och i sociala medier stämmer inte överens med de uttalanden som personal och vittnen delat med oss och svensk polis. Dock är ärendet nu föremål för rättsliga åtgärder och därför kan vi tyvärr inte tillägga något mer i nuläget.”
EBU upprepar också sin nolltolerans mot olämpligt beteende och skriver:
”Vi kommer alltid vidta nödvändiga åtgärder för att hantera hot mot personalen – oavsett vem de kommer ifrån.”
I det uppdaterade uttalandet framgår också att beslutet att diskvalificera Joost Klein och låten ”Europapa” fattades tillsammans med representanter för flera andra tv-bolag och enhälligt stöttades av EBU:s allra högsta ledning.
Det var alltså inte ett beslut som fattades enbart av Eurovision-chefen Martin Österdahl som fick klä skott för beslutet och i arenan utsattes för burop betydligt högre än för den israeliska artisten och som nästan helt dränkte hans ord i tv-rutan.
”Beslutet att utesluta honom backades upp av tävlingens styrande medlemsorgan, Eurovision song contests referensgrupp och stöttades enhälligt av EBU:s exekutiva styrelse, efter en grundlig intern utredning”, skriver EBU.
De fattade beslutet om Joost Kleins diskning
Referensgruppen är tävlingens högsta beslutande organ och består av representanter från flera av tv-bolagen som är medlemmar i EBU.
Enligt EBU ska det i referensgruppen ingå: en ordförande som väljs från något av medlems-tvbolagen, tre delegationschefer, två exekutiva producenter från de två senast producerade tävlingarna och en exekutiv producent från den nuvarande tv-produktionen. Två ytterligare personer, utsedda utifrån kompetens och erfarenhet, och så EBU:s chef för Eurovision, som har den något stela titeln ”executive supervisor”, som enklast översätts till verkställande chef.
Här är alla nuvarande medlemmar i referensgruppen:
Bakel Walden, ordförande sedan juni 2023, utvecklingschef på Schweiz tv-bolag SSR SRG.
Claudio Fasulo, biträdande direktör för underhållnings-tv på italienska RAI, exekutiv producent för Eurovision 2022.
Rachel Ashdown, underhållningschef på BBC, exekutiv producent för Eurovision 2023.
Ebba Adielsson, SVT, exekutiv producent för Eurovision 2024.
Felix Bergsson, delegationschef för isländska delegationen från tv-bolaget RÚV.
Simona Martorelli, delegationschef för italienska delegationen från tv-bolaget RAI.
Tomislav Stengl, delegationschef för den kroatiska delegation från tv-bolaget HRT.
Alexandra Wolfslast, delegationschef för den tyska delegationen från tv-bolaget NDR.
Ana Maria Bordas, delegationschef för den spanska delegationen från tv-bolaget RTVE.
Carla Bugalho, delegationschef för den portugisiska delegationen från tv-bolaget RTP. Tidigare exekutiv producent för Eurovision 2018.
Martin Österdahl, EBU, verkställande chef för Eurovision.
(Jag får detta till elva personer totalt, trots att det i EBU:s uppställning listas att tio personer ska vara med i referensgruppen. Det verkar som att man valt in den elfte medlemmen Tomislav Stengl, från kroatisk tv, i september förra året. Det är också oklart vilka som är invalda i egenskap av delegationschef och vilka som är utsedda på grund av kompetens.)
Ovanför referensgruppen, som helt ägnar sig åt Eurovision song contest, finns sedan alltså EBU:s högsta ledning och ovanför dem organisationens exekutiva styrelse. Denna styrelse var, enligt EBU:s uppdaterade uttalande, alltså enig i beslutet att diska Joost Klein.
Styrelsen består av 11 personer, som alla är höga chefer för de olika tv-bolagen som är medlemmar i EBU.
Här är alla medlemmar i EBU:s styrelse:
Delphine Ernotte Cunci, vd för France Télévisions i Frankrike.
Cilla Benkö, vd för Sveriges Radio.
Mykola Chernotytskyi, vd för Ukrainas tv-bolag UA:PBC (Suspilne).
Tim Davie, vd för Storbritanniens tv- och radiobolag BBC.
Monika Garbačiauskaitė-Budrienė, vd för Litauens tv-bolag LRT.
Gilles Marchand, vd för Schweiz tv-bolag SRG-SSR
Milen Mitev, vd för Bulgariens tv-bolag BNR.
Nicolau Santos, vd för Portugals tv-bolag RTP.
Marinella Soldi, styrelseordförande för Italiens tv-bolag RAI.
Katja Wildermuth, vd för det tyska tv-bolaget BR.
Sammantaget innebär det här att ansvariga från 13 olika länder av 37 tävlande i Eurovision, och totalt 15 olika public service-bolag, varit med och fattat beslutet om att Joost Klein skulle diskvalificeras.
I sociala medier sprids falska uppgifter om att den unga kvinnliga tv-medarbetarens identitet och att hon, som utsatts för Joost Klein agerande, skulle tillhöra en av de andra ländernas delegationer.
Trots att Aftonbladets källor redan från början har varit tydliga med att bråket bakom scenen inte på något sätt har involverat någon person från något annat lands delegation har dessa grundlösa rykten och spekulationer fortsatt att spridas, och i vissa kretsar fått fäste som sanningar.
Alla våra källor är tydliga med att incidenten som inträffade på torsdagskvällen efter att Joost Klein klivit av från scenen i den andra semifinalen var mellan honom och en kvinnlig medlem i tv-produktionen. Inga andra länders delegationer var involverade, och det finns ingen som helst grund i de uppgifter som sprids.
Det var inte bara i Sverige som tittarnas röster skilde sig enormt från jurygruppernas röster när det gällde Israel.
Resultatet, där det skilde 271 poäng mellan tittarnas och jurygruppernas poäng till Israel, är anmärkningsvärt.
Med 323 poäng från tittarna, men bara 52 poäng från juryn, kan man spekulera i att båda resultaten har politiska undertoner, där kampanjer i proisraeliska grupper gett resultat bland tv-tittarna, medan jurymedlemmar kan ha velat markera åt det andra hållet.
Röstningssiffror och de olika jurygruppernas rankningar finns tillgängligt på Eurovision.tv men sajten Eurovisionworld.com är bättre på att visualisera hur poängen fördelades, klicka in på den här länken för att ta er mellan länderna och djupdyka i siffrorna om ni vill.
Här kan man se att Sverige inte var det enda land där jurygrupperna nollade Israel medan tv-tittarna gav 12:an. Det samma gäller för Portugal, Nederländerna, Luxemburg, Italien, Storbritannien, Finland, Spanien, Schweiz, Australien och San Marino (som visserligen inte har ett eget telefonsystem och vars röster därför utgörs av en proxypoäng, framtagna av en algoritm baserat på hur andra länder, med liknande röstningsmönster brukar rösta).
(Jordgloben högst upp i trafiken utgör ”resten av världen”-gruppen, som bara består av telefonröster och ingen jurygrupp).
Vi kan också se att jurygrupperna från Slovenien, Irland, Tjeckien, Österrike och Albanien ockås nollade Israel, medan tv-tittarna där gav 10 poäng vardera.
Bara två länders jurygrupper gav högre poäng än tittarna i landet, dels Litauen vars jury gav 4 poäng medan tittarna gav 3, och så Norge där juryn gav 8 medan tittarna gav 5.
Norsk jurymedlem beklagar Israels 8:a – utreds av EBU
Anmärkningsvärt är det dock att en av de norska jurymedlemmarna, artisten Daniel Owen, i en video på sin Instagram gick ut och beklagade att han varit del av den jurygrupp som gett Israel 8 poäng.
– Enligt min mening borde Israel inte ha fått delta i Eurovision över huvud taget. Även om jag inte bidragit till Israels poängtilldelning önskar jag att beklaga att det blev på det här sättet från den norska juryn, säger han i videoklippet som nu också sprids av kritiska röster på X.
Norsk jurymedlem känner sig tvingad att spela in en video där han ber om förlåtelse för landets ESC poäng till Israel. pic.twitter.com/7IZGwM80Q5
I den norska jurygruppens rankning av Eurovision-bidragen ser man också att en jurymedlem placerat Israel som nummer 23 av 24 möjliga, övriga jurymedlemmar har rankat låten på plats 2, 6, 3, och 2.
Jurymedlemmarnas namn är offentliga, men det är oklart om de får diskutera och prata om sin poängsättning i någon större utsträckning. Därför har norska NRK:s delegationschef för Eurovision, Stig Karlsen, har därför informerat EBU om Daniel Owens utspel, enligt VG och möjligen kan hans jurydeltagande komma att strykas.
– Utifrån vad vi ser just nu så skulle en eventuell annullering av poängen ha inte ha någon avgörande betydelse för resultatet. Detta må dock EBU verifiera, säger Stig Karlsen.
De satt i svenska juryn – och så blev Israel utan poäng
I den svenska juryn ingick tv- och radioprofilen Henrik Olsson, artisterna Boris René
och Robin Bengtsson, musikern Elin Trogen och låtskrivaren Ellen Berg.
Vem som satt vilken rankning i juryn håller EBU hemligt, men de fem jurymedlemmarna rankade Eden Golans låt Hurricane på platserna 16, 17, 7, 14, och 7 av 24 möjliga. Två av 5 ansåg alltså att Eden Golans låt och framträdande borde ha legat i topp 10 och därför fått poäng, medan de övriga tre rankade låten utanför topp 10
I den sammantagna rankningen, som sker med hjälp av en algoritm och väger samman alla fem jurymedlemmars rankning av samtliga tävlande bidrag utom det från det egna landet, så hamnade Israel och Eden Golan på 16:eplats i den svenska juryn.
Sverige var jurygruppernas 8:a och telefonrösternas 11:a och slutade alltså på en hedervärd 9:eplats totalt. Väldigt starkt jobbat, tycker jag!
Det måste ha känts trist för Markus & Martinus att bara få 3 poäng av den norska juryn, medan den tyska juryn belönade dem med högsta poäng. Men de gillades bättre av de norska tv-tittarna som gav vårt svensknorska hopp en 10:a.
Här är Sveriges vänner bland jurygrupperna
12 från Tyskland
10 från Irland
8 från Tjeckien, Spanien, Ukraina
7 från Finland
6 från Estland, Storbritannien, Italien
5 från Australien, Azerbajdzjan, Lettland, Litauen, Polen, Danmark, Serbien
3 från Belgien, Norge, Portugal
2 från Kroatien, Cypern, San Marino
1 från Grekland, Island, Luxemburg, Moldavien
Här är Sveriges vänner bland tv-tittarna
10 från Norge
8 från Moldavien
7 från Island
6 från Danmark
5 från Serbien
3 från Tjeckien
2 från Kroatien, Polen
1 från Cypern, Estland, Grekland, Litauen, Malta, Slovenien
Finlands tv-tittare nollade Sverige – igen
Men vi nollades alltså återigen av de finska tv-tittarna. De tycks inte ha glömt och förlåtat Loreens överlägsna seger förra året tack vare jurygrupperna. Detta trots att Tattoo har blivit en av de mest streamade Eurovision-låtarna i historien och denlångt mycket större hitten än Käärijäs Cha cha cha, trots att han var tv-tittarnas favorit, det året.
I semifinalerna var det bara telefonröster, så där var det tittarna som bestämde helt i båda semifinalerna.
Semi 1 blev en ganska jämn kamp och det skilde bara 4 poäng mellan Kroatien och Ukraina i topp. Australien missade finalen med 6 poäng och i botten kom, som väntat Islands Hera Björk och Scared of heights med bottenresultatet 3 poäng.
I semi 2 visar det sig att Nemo och Schweiz som sen vann hela tävlingen, inte placerade sig bättre än fyra hos tv-tittarna.
Istället tog Israel hem semin, 10 poäng före Nederländernas Joost Klein som sen diskvalificerades på grund av olämpligt uppträdande
Om det här hade hållit in i finalen skulle det ha kunnat innebära att Nemo inte kommit bättre än sexa totalt hos tv-tittarna, men nu slutade hen femma hos folket och etta totalt.
Hur skulle det ha kunnat påverka totalresultatet? Det får vi aldrig veta, men jag är säker på att vänner inom Eurovision-värlen kommer att göra olika typer av beräkningar för att försöka komma fram till statistiskt sanolika scenarier.
Norge var sist in i finalen och Tjeckien fick se sig snöpligt utanför bara fem poäng bakom. I botten kom Malta, med 13 poäng. För mig helt obegripligt att just den skulle komma allra sist.
Norge kom alltså sist i finalen med bara 16 poäng varav fyra från tv-tittarna. Det hade jag aldrig trott, jag gillar verkligen Gåte och låten Ulveham och har flera gånger sagt till norska medier att jag trott att Norge skulle kunna komma bättre än Sverige i år. Men så mycket expert var jag, helt enkelt.
Och resultatet, en sistaplats, gör faktiskt Norge historiskt usla på Eurovision. Eller snarare historiskt USLARE. För det resultatet innebär bara att Norge utökar sin ledning över flest sistaplatser i tävlingen, till totalt 12 stycken.
Det är också, återigen enligt min vän James Rowe på podcasten Eurotrip, första gången som sistaplatsen i Eurovision-finalen går till något annat land än ett Big 5-land sedan 2013.
Nemo och Schweiz vann Eurovision song contest med låten The code. Men hen gjorde det som jurygruppernas favorit, med hela 22 12-poängarepoängare. Hos tv-tittarna var Nemo bara femma och nu visar det fullständiga röstningsresultatet att hen bara fick en enda 12:a från tv-tittarna, den från Ukrainas telefonröster.
Loreen vann förra året, tack vare jurygrupperna och fick då inte en enda 12-poängare. Men totalt sett var hon tv-tittarnas tvåa. För Nemos del så hade tv-tittarna Kroatien, Israel, Ukraina och Frankrike högre rankade.
Schweiz fick dock poäng från tv-tittarna i alla länder förutom från Israel. Och från alla jurygrupper förutom från Kroatien.
Kroatien fick inte lägre än 5 från något lands tittare
Baby Lasagna och Kroatien fick poäng från tv-tittarna i samtliga länder och då inte längre än 5 från något lands telefonröster. Totalt fick Kroatien 12:an från nio länders telefonröster, men bara från två jurygrupper. Och Kroatien nollades av helt av sju jurygrupper.
Israel fick flest 12:or från tittarna
Om vi tittar på siffrorna för Israel så fick Eden Golan poäng från 35 av 37 möjliga varav 12:an från femton. Det gör Eden Golan och Hurricane till det bidrag som fick flest 12-poängare från tv-tittarna.
Samtidigt nollades hon av 24 av 36 möjliga jurygrupper. Ukraina och Kroatien nollade henne både i telefonröster och jurypoäng.
Det skilde 271 poäng mellan vad telefonrösterna gav Israel och vad jurygrupperna gav dem. Enligt folk som kan det här bättre än jag (James Rowe från podcasten Eurotrip) så är skillnaden mellan Eden Golans telefonröster och juryröster den största sedan det här röstningssystemet infördes 2016.