”Pyroteknik, i deltävlingen: Mines på 6 stycken positioner med 2 explosioner var. I semifinalen: Comets på 6 stycken positioner med 1 explosion var och på 2 ytterligare positioner med 3 explosioner var.”
Foto: Alma Bengtsson / SVT
I hans andra och sista genomsjungning får vi se, och höra, pyrot, men jag är lätt underväldigad. Jag tror inte att det här var allt som vi ska få i semin. Möjligen spar de pengar på att inte bränna av allt nu, det är mycket dyrt med pyro.
Men det var bara några små smällare i framkant av scenen nu. Ska man maxa pyrot behöver man bränna på lite mer än så här för att impa på mig.
Nu är Victor Crone på scenen. Det här är ett enkelt men snyggt scennummer, det tycker jag fortfarande.
Foto: Alma Bengtsson / SVT
Victor har sångstöd från Lars Säfsund i kulissen, det märks några gånger när Victor tar bort micken lite för tidigt från munnen samtidigt som huvudstämman fortfarande hörs.
Han harklar sig direkt efter att musiken slutat och får lite vatten att dricka på scenen. Luften i de här arenorna är otroligt torr. Han pratar också med en ljudtekniker, så möjligen tycker han att ljudnivåer och medhörning inte är helt rätt.
Foto: Alma Bengtsson / SVT
Han pratar också med SVT:s nummeransvarige Sacha Jean-Baptiste och frågar om kamerorna, så att han ska vara säker på att hitta rätt.
Mariette hinner två genomsjungningar under sin reptid. Nu får vi tungrök på scenen. Jag sitter lite dåligt till för att se hur det ser ut på tv-skärmarna, för det var ju där det allra största problemet för Mariettes låt var under deltävlingen.
Foto: Alma Bengtsson / SVT
Men jag ser fortfarande några dansare som slaskar i bild, och det är inte dansarnas fel, det är bildproduktionen som klipper in bilder fel. Jag ser också dansare som landar, istället för att man klipper bort när de fortfarnade är i luften.
Foto: Alma Bengtsson / SVT
Här tror jag att Mariettes team får fortsätta sätta press i viewingroom för att kunna vara helt nöjda med hur det ska se ut på lördag.
I deltävlingen kändes allt i numret beiget, när skateboardramp och trappa, dansarnas kläder och Mariette också alla hade samma vita, gräddiga, beiga färgtoner. Men nu är Mariette lite förgylld för att få henne att sticka ut på scenen. Smart, tycker jag.
Foto: Alma Bengtsson / SVT
Hon sjunger säkert som i semin. Så klart, höll jag på att skriva. Men det är ju också vad jag förväntar mig av Mariette.
Mariette Hansson utökar med en dansare till semifinalen. Jisses vad jag andas ut nu, mitt ordningssinne stördes under hela deltävlingen av att det inte var ett jämt antal dansare på vardera sida om Mariette. Men nu så.
Foto: Alma Bengtsson / SVT
Den som tillkommit är) Ellinea Siambalis. Med från deltävlingen är också Liza Johanne Stokseth tillsammans med Melodifestivalens husdansare Lisa Arnold, Lamin Camara Holmén, Kenny Lantz och Kim Pastor.
Till semin har Theoz ökat på mängden pyroteknik. Det får vi se i hans tredje genomsjungning. Mellopedia specificerar det så här:
”6 stycken postitioner med varierande effekter – smällar, flashar och mines – fördelat på 3 delar i låten. I semifinalen tillkommer airbursts.”
Theoz låt är nog den jag är mest förvånad över inte redan är i final. Förra året tog han sig via semin till final och han borde nog göra det den här gången också.
Foto: Alma Bentsson / SVT
Oj, där hoppade jag högt av den första smällen här i arenan. Hahaha. Det är verkligen höga explosioner. Även om man är förvarnad och beredd så kommer de som en överraskning varje gång.
Här i arenan skrattar folk högt över alla smällar och fyrverkerier.
Men trots att det är mer pyro nu så fick de det inte att funka fullt ut. Det ska komma ett guldregn på båda sidor om Theoz, men som ni ser på min lite usla mobilbild att det bara kom på ena sidan.
Det måste de så klart få ordning på till på lördag.
Foto: Alma Bentsson / SVT
Och jag får höra från Theoz gäng att just pyromissen var anledningen till att de brast ut i gapskratt, för att de skämtat om ett tävlingsbidrag i ett annat lands uttagning till Eurovision där artisten bara tycktes få pyro på ena sidan.
– Nu blev det likadant här, säger en i Theoz team och fortsätter skratta.
Nu har jag tagit mig in i arenan i Örnsköldsvik. Under semifinalen och finalen är ju repetitionerna plötsligt öppna för pressen igen.
Theoz har hunnit göra en genomsjungning, men vi fick stå i kulissen på avstånd för att kolla in det.
Nu till andra genomsjungningen har jag tagit mig fram till parketten. Theozhar samma höga energi som under deltävlingen. Han sätter kamerorna snyggt och ler på rätt ställen in i kamerorna.
Ni som gillar dansband och klassisk schlager kan ha hört talas om Lucianoz, eller Luciano Axelsson som han egentligen heter, som tidigare sökt till bland annat Idol. (Älskar förövrigt hur han dansbands-lagt till ett z i namnet!)
Lucianoz på Stockholms central
Under hösten släppte han en cover på den svenska versionen av en dansk Eurovision-schlager, Det är ju dej jag går och väntar på, och häromveckan kom en annan dansbandsrökare, Inga blommor växer på en sjömansgrav.
Han är en artist som jag hoppas få se tävla i Mello framöver, så otroligt kul med en helt ny typ av dansbandssångare.
Det har snackats lite i kulissen att Lucianoz skulle dyka upp i semifinalen och nu får jag rapporter om att han skådats på Stockholms central, vid tåget mot Örnsköldsvik.
Han ska alltså sjunga Pernilla Wahlgrens Piccadilly circus, eftersom hon valts in i Hall of Fame. Som jag förstått det kommer han också att släppa sin cover.
Alla åtta akter kommer fortfarande tävla mot varandra. Tittarna kommer fortfarande få veta vilka fyra som ligger bäst till i halvtid och få nya röster för att kunna fortsätta påverka röstningen.
Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka Foto: Peter Wixtröm
I november planerade SVT för att tittargruppernas poäng skulle fördelas enligt skalan 12-10-8-5 och därefter noll poäng till de fyra låtar som fått lägst röster i respektive tittargrupp.
Men SVT har väl insett att fallet mellan att vara en tittargrupps 4:a respektive 5:a var alltför hård och nu har man smugit in en ändring av poängskalan. Denna info har inte gått att hitta i de presshandböcker vi i pressen får inför varje deltävling och där röstningsreglerna specificerats. Istället hittar vi dem på en informationssida under SVT:s läsarkontakt-avdelning på sin tv-bolagets sajt.
Där framgår att skalan istället kommer vara 12-10-8-7-6-4-2-1.
Det verkar finnas en närmast panisk rädsla hos SVT att någon ska hamna på noll poäng, för här har man alltså säkerställt att alla låtar ska få poäng från alla tittargrupper.
Och jag måste säga att skalan känns i det närmaste lika orättvis som den man först lanerade.
Varför ska det bara skilja en poäng mellan de som är tittargruppernas 3:a-4:a-5:a, medan det sen är två poängs skillnad ner till tittargruppernas 6:a?
Även den här förändringen känns som ett hafsverk som inte har tänkts igenom statistiskt hur det faktiskt kan påverka resultatet. Och allt i nån form av ångest över att ingen stackare ska behöva få en 0-poängare.
En mer logisk skala hade kanske varit 12-10-8-6-4-2-1-0. Men då hade ju en nolla delats ut. Man kan ju bara föreställa sig paniken det hade kunnat orsaka hos SVT. För ingen får ju vara en förlorare i Mello.
Melodifestivalen har blivit curlingföräldrar.
Så här blir alltså upplägget i semifinalen efter den här senaste ändringen:
Alla åtta bidrag framförs i semifinalen och tävlar mot varandra.
Halvvägs in i omröstningen får tittarna veta ställningen just nu, vilka fyra som ligger bäst till att ta sig till final och vilka som riskerar att åka ut. Dessa presenteras utan inbördes ordning.
Tittarna får nya röster i appen och därmed möjlighet att fortsätta rösta och påverka slutresultatet.
När röstningen stängts kommer poäng att fördelas utifrån hur rösterna har fördelat sig i ålderskategorierna i appen: 3–9 år, 10–15 år, 16–29 år, 30–44 år, 45–59 år, 60–74 år, 75 och äldre, samt telefonrösterna.
Varje tittargrupp delar ut poäng enligt skalan 12-10-8-7-6-4-2-1 poäng.
Om två bidrag har fått samma totalpoäng från tittargrupperna avgör flest antal röster.
Poängen presenteras i direktsändning så att tittarna kan följa vem som är populärast i respektive kategori och se hur slutresultatet fördelas.
De fyra låtar med högst poäng går till final.
För första gången kommer tittarna att veta vilken av låtarna från semifinalen som var populärast och vilka som fick kämpa för att ta sig till final.
Vill ni läsa om alla andra gånger upplägget för Melodifestivalens uppsamlingsheat har ändrats kan ni göra det här.
Jesper Rönndahl och Farah Abadi under Melodifestivalens fjärde deltävling i Malmö Foto: Jimmy Wixtröm
Nu har Spotifysiffrorna kommit för spelningar i Sverige för söndagen och det är Mello i topp 3.
1. Loreen
2. Smash into pieces
3. Marcus & Martinus
Faktum är att alla 28 låtar i Melodifestivalen tog sig in på Spotifys topp 200 under söndagen efter att låtarna släppts. Av semifinallåtarna är det Theoz som går bäst (5:a) och Victor Crone som går sämst (73:a), men Spotify-siffrorna säger inte vad folk röstar på i tv utan bara vad man gillar att streama. Radiospelningar brukar också skilja sig en del från vad som folk väljer att streama.
Här är samtliga placeringar:
5. Theoz (semifinal)
8. Jon Henrik Fjällgren, Arc North feat. adam Woods
9. Panetoz
12. Emil Henrohn (utslagen)
14. Tone Sekelius
15. Maria Sur
16. Kiana (semifinal)
18. Paul Rey
20. Signe & Hjördis (utslagen)
21. Nordman (semifinal)
27. Elov & Beny (semifinal)
32. Ida-Lova (utslagen)
34. Axel Schylström (utslagen)
36. Mariette (semifinal)
51. Melanie Wehbe (semifinal)
54. Laurell (utslagen)
57. Tennessee Tears (semifinal)
59. Casanovas (utslagen)
65. Wiktoria (utslagen)
73. Victor Crone (semifinal)
86. Loulou LaMotte (utslagen)
87. Uje brandelius (utslagen)
108. Eden (utslagen)
118. Rejhan (utslagen)
163. Eva Rydberg & Ewa Roos (utslagen)
Enligt Spotifycharts streamades alltså Tattoo 375 599 gånger under söndagen. Smash into pieces streamades 197 701 gånger för att nå andraplatsen på listan, Marcus & Martinus landade på 159 978 streams.
Att Loreens låt streamas så mycket, med två veckor kvar tills vi har ett finalresultat, är unikt. Frans drog in 679 917 streams på en dag med ”If I were sorry”, men det var dagen efter final, när han vunnit. Robin Stjernbergs ”You” drog också rekordmånga streams på en dag efter sin seger, 649 000 stycken.
Men att en Mello-låt streamas så här mycket direkt när låtarna släpps är helt unikt. 375 599 gånger är det mesta en Mello-låt streamats efter en deltävling nånsin.
Och det märktes redan på lördagen. Alla Mello-låtarna släpptes 21:30 och på bara två och en halv timme hade Tattoo streamats så mycket att den redan för lördagen lyckades ta sig upp på plats 40 på Spotifys lista över streaming i Sverige. Smash into pieces tog sig in på plats 132 och Marcus & Martinus på plats 194.
I jämförelse så var Anders Bagge högsta entré på listan under fjärde deltävlings-lördagen förra året på plats 101 och Medina därefter på 134, enligt mina vänner på Schlagerfesten-podden.
Dagen efter var det istället Klara Hammarström och Run to the hills som tog över streaming-toppen och gjorde så fram till finalen förra året.