Återigen vill SVT vara lustiga på tittarnas – Mellofansens – bekostnad.
Och det känns faktiskt som att de spottar på oss.
Eller hur ska man annars tolka att de nu klippt ihop sex timmar och sju minuter av gamla sändningar som de kallar för ”Somna med Mello”?
Det är omröstning och poängräkning som står i fokus för det som SVT alltså tycks mena är ett sömnpiller för tv-tittarna.
SVT:s märkliga satsning ”Somna med Mello”
Här har man klippt ihop omröstningarna i en salig röra och kallar det ”en långsam, trött och utdragen Melloresa.”
Programbeskrivningen avslutas med: ”Vann rätt låt? Ingen aning, jag måste ha somnat till.”
Det är något märkligt när det producerande tv-bolaget verkar göra allt för att håna Melodifestivalens största fans och späka sig själva som producerar något så kommersiellt och fult som Sveriges största underhållningsprogram.
Ett program som lockar miljoner tv-tittare och genom åren har genererat hundratals av Sveriges största hits.
Ur ”Somna med Mello” Bild: SVT
För mig och många andra är poängräkningen det mest spännande i hela programmet, det som tävlingen faktiskt går ut på. Långa ögonblick av nagelbitande där man bara väntar på nästa poäng, och nästa och nästa, för att till slut få veta om ens egen favorit vunnit, eller om folk och jurygrupper röstat fel!
Tänk er följande scenario: SVT Sport klipper ihop sex timmar av skott på mål från fotbolls-vm, eller hockey-OS? Eller varför inte målgångar i längdskidor, ett gäng höjdhoppsfinaler, maratonlopp. Och döper det till ”Somna med sporten”.
Det känns helt otänkbart.
Men Melodifestivalen ska tydligen hånas. För att det är fult. Så fult att SVT verkar skämmas över att arrangera tävlingen. Varför skulle man annars håna det egna programmets avgörande ögonblick så här?
Ur ”Somna med Mello” Bild: SVT
Nej, ansvariga på SVT borde istället vara otroligt stolta över att ha skapat en sån här lägereld, som fortfarande samlar många miljoner tv-tittare. Som skapar de största hitsen och några av vårens hetaste samtalsämnen i sina tv-program, år efter år, efter år.
Visst ska man kunna fnissa åt frisyrer och gammalmodiga kläder. Men den typen av ironi ska göras med värme, inte med den hånfulla ton som SVT gång på gång tycks välja när de gör sig lustiga på tittarnas och fansens bekostnad på det här sättet.
Ur ”Somna med Mello” Bild: SVT
PS. I beskrivningen av programmet ser jag att det här är säsong två av ”Somna med Mello”. Att man redan gjort en variant av detta och inte redan då forstod att det är att spotta på tävlingens största fans, gör bara saken ännu märkligare.
Hur formulerar man en otroligt kontroversiell fråga? Här är ett utkast.
Nu drar Mellocirkusen igång äntligen och vad hittade jag i morse när behövde skriva en påminnelselapp om något helt annat till mig själv?
Jo, det här blocket från Eurovision 2021, där jag minuterna före vinnarpresskonferensen försöker formulera frågan som bara måste ställas till Måneskins frontman Damiano.
Hur gör man egentligen när man ska formulera en otroligt kontroversiell fråga? Jo, man skriver, och skriver om och så blir det ändå inte precis så som man försöker få till det.
En halv Eurovisionvärld spekulerade och jag visste att det inte fanns någon annan journalist på plats som skulle våga eller vilja ställa frågan som faktiskt över miljoner personer spekulerade om i sociala medier.
Men frågan ställdes, Damiano fick möjlighet att svara och därefter också rentvå hela bandet i efterspelet till detta.
Om jag inte ställt frågan hade det antagligen aldrig skett och folk hade fortsatt att spekulera i vad som faktiskt hände där i greenroom.
Melodifestivalens kringresande cirkus är tillbaka med full turné och den här veckan drar det igång. Scenbygget kommer inledas i Scandinavium när som helst, artister och SVT-personal reser till Göteborg på onsdag och torsdag-fredag följer pressen efter.
Men på lördag får Mellocirkusen konkurrens av riktig cirkus också, när cirkus Brazil Jack står för öppnings- och mellanakter.
Det blir lite som ett eget Eurovision, med en italiensk hatttjonglör, både luftakrobat och akrobater från Ukraina och rullskridskoåkare från Italien och Brasilien.
Trio Bellisimo, akrobater från Ukraina Foto: Brazil Jack
– Brazil Jack är världens äldsta turnerande cirkus. Och Melodifestivalen är Sveriges största cirkus. Äntligen förenas vi för ett hisnande öppningsnummer när vi fått äran att inviga hela Sveriges fest. Jag tar med mig några av världens främsta cirkusartister från Ukraina, Italien och Brasilien för att tillsammans bjuda på eld, luftakrobatik och dödsföraktande rullskridskoåkning, säger Trolle Rhodin, cirkusdirektör på Brazil Jack, i en kommentar.
Skating Jasters, Susan Jaster och Dimerson Baeta Neves den fjärde, från Italien och Brasilien Foto: Brazil Jack
För 18:e året i rad: Nu är det dags att sätta Schlagerbloggen som bokmärke igen, för nästa veckan drar Melodifestivalen igång äntligen!
Foto: Robin Lorentz-Allard
Nytt för i år är att vi i pressen får lyssna på veckans låtar redan på tisdagarna och så här kommer veckorna se ut om ni vill hänga med här i bloggen:
Tisdagar 10-11: Pressen får höra veckans låtar.
Uppspelningen blir digital som de senaste åren, så tyvärr kan vi träffa journalistkollegor och prata om varandras intryck, men jag kommer sitta tillsammans med Markus Larsson och lyssna så klart. I bloggen får ni snabba beskrivningar av låtarna och ett första intryck från mig. Sen kommer Markus att samla sina intryck i en krönika och så gör vi tv på vad vi tycker och tänker efter att ha lyssnat.
Onsdagar: Inte så mycket alls
SVT:s personal har resdag, därför sker uppspelningen på tisdagen. Artisterna reser till schlagerstaden.
Torsdagar: Stängda rep – men pressen får åtminstone tjuvkika
Det här är jag inte så särksilt glad över. SVT har behållit pandemi-grejen med att hålla torsdagarna stängda för oss i pressen. Istället får vi se videoklipp från artisternas sista genomsjungningar och får bilder från SVT.
Som jag tidigare beklagat mig över så innebär det här ju att artisterna får mycket mindre uppmärksamhet när vi inte har möjlighet at vara på plats och träffa dem och se alla rep. Tråkigt för artisterna, tråkigt för SVT som får betydligt mycket mindre publicitet kring sin tävling, tråkigt för mig som inte får vara på plats och berätta om allt som händer för er och framför allt ett urkorkat beslut för Melodifestivalens fortlevnad. Ska tävlingen fortsätta att vara så stor som den är så behöver den maximal pressbevakning och uppmärksamhet. Att vara på plats från artisternas första trevande kliv på scenen är en viktig del i detta. Risk finns annars att Mello successivt minskar och minimeras till att bli ett enkelt tv-nöje på lördagar, så som TV4:s Idol helt har förlorat relevansen i Musiksverige.
Jag kommer givetvis att blogga om det som vi får tillhanda. Så mycket det bara går ska ni få veta!
Och efter repen kommer jag, Markus Larsson och Jenny Ågren att spela in ett avsnitt av Schlagerkoll, podden där ni får veta precis allt om hur det låter och ser ut inför helgens tävling.
Fredagar: Schlagerkoll-podd, klädrep i arenan, presskonferenser och genrep Nu, äntligen släpps vi in i arenorna runt om i Sverige. Det hålls presskonferens med artister och programledare, vi får se artisternas rep på scenen och det kommer så klart att komma mängder med uppdateringar i bloggen, från varenda steg artisterna tar.
På kvällen är det genrep och då är vi på plats i arenan och bloggar och tar bilder och rapporterar. På sajten kommer nyhetsartiklar och tv-intervjuer och allt ni kan tänkas behöva och efter genrepet kommer mina kollegor Stina och Natalie att ta pulsen på alla deltagarna i live-tv.
Lördag: Ett sista genrep, sändning – och efterfest!
Som vanligt är jag och våra fotografer på plats i arenan även under lördagens sista genrep före sändningen och rapporterar om formen inför tävlingen. Under sändningen bloggar jag från pressrummet och vår fotograf är inne i arenan för att fånga alla händelser på bild. Efteråt blir det intervjuer med finalisterna och dem som åkt ut. Och sen kan ni precis som vanligt hänga med på efterfest genom bloggen som jag kommer uppdatera under hela kvällen.
Foto: Robin Lorentz Allard
Söndag: Vad var det egentligen som hände?
Ni ska inte bli besvikna heller på söndagarna. Förutom att Stina och Natalie kommer leverera efterfest-tv med de hetaste snackisarna från natten så kommer jag att uppdatera bloggen, med alla deltaljer från efterfesten, vad det snackats om, hur folk festat och vem som haft roligast, eller tråkigast, efter tävlingen!
Ja, så där kommer det bli på ett eller annat sätt. Åtminstone de fyra första veckorna. Sen blir det lite annorlunda upplägg till semi och final, men det tar vi när vi närmar oss, tycker jag.
Hoppas att ni vill hänga med i bloggen, det här 18:e året som jag bloggar om allt som händer i Melodifestivalens kulisser!
Hur snygg är inte den här ändå? På söndag finns den i butik och äntligen, äntligen släpper Aftonbladet alltså en riktigt matigt härlig Mello-bibel igen!
Den kommer finnas i butik från 29 januari fram till 21 februari och är en fullständig guide till årets tävling, tillsammans med massor av intervjuer, djupdykningar, härlig nostalgi, och krönikor av både Markus Larsson och mig.
Dessutom listar Markus Larsson de 25 bästa Mello-låtarna i modern tid (från 2002 och framåt) och jag har kastat in en lista över de 25 bästa bortglömda Mello-låtarna, som ännu inte spelats sönder på nostalgifester och i schlagerbarer.
Allt det här finns i magasinet:
Krönika av Markus Larsson
Nyheter i semifinalen
Titta, Sverige leder maratontabellen
Hela Sveriges Mello
Stor guide till deltävlingar, semifinal och final
Programledarna: Farah & Jesper
Möt Karin Gunnarsson – som basar bakom kulisserna
Krönika av Tobbe Ek
Loreen är tillbaka som favorit
Blågula triumfer i Eurovision
Markus & Martinus med ett enda mål
Maria Sur – har flytt från kriget i Ukraina
Panetoz-stjärnan: ”Kroppen slutade fungera”
Tone & Emil gick i samma klass i skolan
Artistsvepet 2023
Thomas G:son & 69 festivalbidrag senare
Markus Larsson listar sina bästa låtar
…och Tobbe Ek listar 25 bortglömda låtar
Stor intervju: Bert Karlsson avslöjar allt
Alla resultat från alla melodifestivaler 1958–2022
24 av 28 blev resultatet för årets Silly season. Ett godkänt resultat ändå.
De vi inte hade koll på var:
Jon Henrik Fjällgren, Arc North feat. Adam Woods
Arc North, pressbild
Här hade vi hört talas om Jon Henrik men inte fått det bekräftat. Att han slagit sig ihop med Arc North hade vi ingen aning om. Arc North heter egentligen Oscar Christiansson, är dj och musikproducent som bland annat har hits som ”Numb”, ”Youngblood” och ”Meant to be” på sitt samvete. Det här kan bli spännande.
Jon Henrik Fjällgren Foto: Carolina Byrmo
Eden
Eden Alm var med i topp 20 i Idol 2019, men tog sig inte vidare till fredagsfinalerna. Tidigarez i höstas släppte hon sin debut och vi hade hört rykten om att hon skickats in till Melodifestivalen, men hade inga uppgifter om att hon skulle fått en plats i tävlingen. Spännande.
Eden Alm Foto: SVT
Uje Brandelius
”Spring Uje, spring”-stjärnan ska alltså tävla med en låt som heter ”Grytan”. Förra veckan fick jag lite löst höra ett rykte om att ”nån proggartist” skulle vara med i tävlingen. Jag måste erkänna att min kunskap om progg sträcker sig ungefär lika långt som det tar att säga Träd, gräs och stenar. Det närmaste jag kom till att klura ut Ujes namn var att jag, av en slump, frågade en av Ujes bandkollegor i Doktor Kosmos, som också är en Aftonbladet-kollega, om han kunde komma att tänka på nån proggartist som skulle kunna vara med i Mello. Han svarade då något i stil med: ”Alltså Uje börjar ju bli lite folklig, men nej, det tror jag verkligen inte”. Själv hade jag inte ens tänkt Ujes namn, och glömde det lika fort som vår konversation var slut. Det var ju minst sagt klantigt.
Uje Brandelius Foto: SVT
Casanovas
Tidigt under hösten försökte vi komma på om något dansband hade fått en plats i tävlingen. För någon vecka sen var det en person med hyfsat bra koll som lite grann föreslog att det kunde vara Casanovas, men när vi försökte stämma av det med andra personer, som brukar ha bra koll i dansbandsvärlden, så fick vi inget napp. Någon kunde bekräfta att Casanovas skickat in en låt, men att de inte hört något mer än så. Så vi släppte den bollen och förde inte ens upp bandet på vår lista över sista minuten-rykten. Dumt av oss.
Casanovas frontman Henrik Sethsson har skrivit flera Mello-låtar tidigare, bland annat Friends ”Lyssna till ditt hjärta”. Om de tävlar med en lika stark slag-i-magen-schlager så kommer jag bli lycklig.
Casanovas Foto: Pär Winberg
Och de vi hade koll på men ändå inte:
Signe & Hjördis
Vi visste att de var systrar. Vi visste att de var barnbarn till en stor svensk artist. Nu vet vi att det är Gullan Bornemarks barnbarn det handlar om. Kul!
Men redan under gårdagen kände Melodifestivalens mest aktiva fans till alla 14 namnen, tack vare SVT:s eget fiasko.
För i en video som Melodifestivalens redaktion publicerade i sociala medier kunde hela startfältet för de första två deltävlingarna uttydas, för den hökögda som valde att zooma in bakom programledarna Farah Abadi och Jesper Rönndahl.
Och det var det många Eurovision- och Melodifestivalfans som gjorde.
Snabbt spreds listan på namn och låtar bland mängder av fans trots att videoklippet plockades bort.
Jag fick listan med namn och låttitlar skickad till mig från en handfull håll med frågor som ”Kan den här stämma?” och ”Har du sett?”
Och visst gjorde den det.
Så även om vi inte hade lyckats avslöja Eden, Jon Henrik Fjällgren och Uje Brandelius på förhand, så lyckades SVT klanta till det och göra det alldeles själva. Lite pinsamt.
Och ja, delar av startfältet i deltävling 3 skulle möjligen kunna uttydas också. Spana på!
24 av 28 artister har vi nu alltså lyckats avslöja i år, men nu stänger Melodifestivalens silly season för den här gången. På tisdag och onsdag kommer SVT att presentera artisterna för deltävling 1&2 respektive 3&4 under två digitala presskonferenser eller presentationer.
I år har jag inte varit ensam i jagandet efter artister, världens bästa Stina Dahlgren har också grävt, ringt, spanat, frågat, frågat igen, ringt, ringt, ringt och tillsammans har vi alltså fått loss namn som Loreen, Marcus & Martinus och Nordman.
Ni som regelbundet läser Aftonbladet vet också att Sveriges mäktigaste på TikTok, Emil Henrohn, ska tävla, precis som Wiktoria Johansson, Panetoz och Mariette samt Ewa Roos och Eva Rydberg.
Men fyra akter återstår och visst har jag och Stina hört en hel del rykten, spekulationer och snack i kulisserna även i år.
Här listar vi några av namnen som vi hört ryktas om, men inte lyckats få bekräftade, eller som helt enkelt tackat nej, eller fått nej från Melodifestivalens redaktion.
Tareq Taylor
Efter succén i Masked singer fick han en fråga om han skulle kunna göra som Anders Bagge och hoppa på Mello och Tareq sa absolut. Det fick flera skivbolag och låtskrivare att söka kontakt med honom. Enligt vad Aftonbladet erfar skickades det in minst en låt till Mello, en countrylåt, som dock fick nej. Trots detta säger en källa Aftonbladet varit i kontakt med:
– Jo, han ska nog vara med.
En annan person, med god insyn i Mello-redaktionens arbete säger:
– SVT skulle aldrig tacka nej till honom.
Men vi har inte lyckats få dessa uppgifter bekräftade och Tareq Taylor står därför kvar på kanske-listan.
Tareq Taylor Foto: Andreas Hillergren
Jon Henrik Fjällgren
Jon Henrik hade låtar inskickade förra året men fick då nej. I år har SVT tackat nej till minst en annan artist med samiskt ursprung och samtidigt har det ryktats om att Fjällgren kan ha fått en plats i tävlingen. Mina och Stinas källor har dock inte kunnat bekräfta detta.
Jon Henrik Fjällgren Foto: Carolina Byrmo
Anton Hagman
”Loreen-dödarens” namn har dykt upp i spekulationer den senaste veckan, men vi har inte lyckats få det bekräftat.
Anton Hagman Foto: Peter Wixtröm
Eric Saade
Enligt uppgifter till Aftonbladet ville Melodifestivalens tävlingsgeneral Karin Gunnarsson ha med honom redan förra året igen. Och om man tittar på startfältet så är det många kvinnliga artister, men kanske saknas en stark popkille. Vem passar då bättre än Saade?
Eric Saade Foto: Björn Lindahl
”Ten-killen”
Skivbolaget Ten är en framgångssaga i Melodifestivalen med artister som Benjamin Ingrosso, Felix Sandman och Bishara. Inte minst av skivbolagspolitiska skäl borde de ha med en artist i årets tävling. Om de skulle vilja. Enligt rykten har de skickat in en ung popkille, men vi har inte lyckats snoka reda på namnet. Och kanske är det bara en dimridå för någon som Felix Sandman, Omar Rudberg eller Oscar Enestad. Eller varför inte Danny Saucedo som nyligen signats till just Ten och vars senaste album floppat under hösten.
Cazzi Opeia
Efter succén i våras borde hon vara en given återvändare. Enligt flera källor ville hon gärna vara med igen och ska ha skickat in en stark låt. Men det är mycket tjejer med i tävlingen redan. Om det blev ett slutgiltigt ja eller nej från SVT är därför oklart.
Cazzi Opeia Foto: Robin Lorentz-Allard
Ja, det var alltså sex namn som skulle kunna vara bland de fyra platserna som återstår, enligt vad vi hört snackas om i kulisserna.
Här följer ågra som INTE kommer att presenteras av SVT, enligt våra källor:
Carola
Många skivbolag, låtskrivare, förlag och inte minst SVT själva, hade nog gärna sett Carola fira 40 år sedan Främling med att tävla igen 2023. Men så blir det inte. Hon har, så vitt vi vet, tackat nej till alla närmanden och flirtar. Främlings 40-årsjubileum kan firas på många andra sätt i tävlingen.
Carola Foto: Magnus Sandberg
Amadeus Sögaard
Nästan lika många hade så klart gärna sett Carolas son tävla, 40 år efter Främling. Han har fortsatt släppa musik under året, men när det gäller Mello har det, så vitt vi kunnat ta reda på, varit fortsatt nej. Han vill fokusera på fotbollen. Inte så konstigt kanske, med tanke på att Brommapojkarna flyttats upp till Allsvenskan.
Amadeus Sögaard Foto: Robin Lorentz Allard
Cissi Wallin
Ryktena har florerat om debattören och skribenten Cissi Wallin till Mello efter att hon synts i studion med Mello-låtskrivaren Linnea Deb. Enligt våra uppgifter ska hon dock inte vara med och tävla 2023. Men vem vet, Cissi kanske dyker upp en annan gång?
Cissi Wallin Foto: Staffan Löwstedt/SvD/TT
David Lindgren
Här har det skickats in låtar och vissa säger att han ska vara med, men enligt våra källor blir det inte så. Uppgifterna varierar dock mellan om det beror på att han själv valt bort det eller om SVT tackat nej.
David Lindgren Foto: Christian Johansson
Schlagerdivorna
Charlotte Perrelli har inte skickat in nåt, Jessica Andersson och Lina Hedlund har fått nej, enligt våra källor. Linda Bengtzing och Shirley Clamp tävlade ju i år. Det verkar alltså som att vi blir utan schlagerdiva 2023. Om inte Mariette och Loreen nu räknas in på det kontot förstås.
One More Time
Nanne & Peter Grönvall och Maria Rådsten har ju återförenat One More Time för några spelningar, men det ser inte ut att bli Mello för dem. Det verkar som att Ewa Roos och Eva Rydberg fått ”veteranplatsen” även om det är helt olika genrer.
One More Time som de såg ut 1994 Foto: Åke Ericson
Sex jurygrupper diskades alltså från Eurovision song contest efter att både ha försökt ge varandra högsta poäng och dessutom gett sig på att sänka förhandsfavoriten Sverige och Cornelia Jakobs ”Hold me closer”.
Det handlar om jurygrupperna från Rumänien, Montenegro, Azerbajdzjan, San Marino, Polen och Georgien.
Eurovision-chefen Martin Österdahl under sändningen av finalen i Turin. Foto: Heiko Junge / NTB / TT
EBU:s oberoende röstningspartner, det tyska telecomföretaget Digame tillsammans med röstningsgranskare på revisionsfirman Ernest & Young slog larm på grund av stora avvikelser, där de sex ländernas jurygrupper röstade på varandra i semifinalen, samtidigt som de övriga 15 länderna som röstade i samma semi sammantaget bara ville rösta två av de sex länderna till final, och rankade de övriga fyra i botten.
Avvikande röstningsmönster har diskuterats flitigt bland fans förut, med länder som tyckts ha bytt poäng med varandra, men nu slog alltså EBU bakut rejält och betonade i ett uttalande att:
”Oegentligheter i juryröstningen av den här omfattningen saknar motstycke.”
Men efter att EBU förra veckan gick ut med siffrorna försöker nu flera av de inblandade tv-bolagen att slå ifrån sig och säga att det inte alls handlar om fusk.
”De påstådda oegentligheterna i expertjuryns röstning har inget att göra med Montenegro. Vi vill betona att det här bara är antaganden som inte är korrekta och inte verifierad information.”
Tv-bolaget drar in den svenska juryn i sitt resonemang och vill påvisa att Sveriges, Belgien och Australien också röstat på varandra.
En talesperson för Montenegros tv-bolag säger till den egna kanalen att:
”Det är inte upp till oss att döma hur det kommer sig att de här länderna inte misstänkliggjorts.”
Men det är ju så klart misstänkliggörande de försöker sig på, dock utan att ha tagit i beaktande att det som skilde ut de sex diskvalificerade jurygrupperna också var att deras röster skilde sig tydligt från övriga länders. Så är inte fallet med Sveriges, Belgiens och Australiens juryröster.
”Ingenting får oss att tro att våra jurymedlemmar röstade på något de inte gillade”.
RTV har surnat till över att de inte fick information om juryfusket på förhand utan fick pressmeddelandet om de detaljerade oegentligheterna samtidigt som det publicerades på Eurovisions sajt, något som de menar är ett ”auktoritärt” agerande.
”Sättet som EBU har agerat i det här ärendet är, enligt vår uppfattning, något auktoritärt, snarare än i linje med de riktlinjer som guidar och reglerar förhållandet mellan EBU:s medlemmar”, skriver RTV.
RTV vill också få svar på hur deras proxyröster har räknats ut. EBU har bara gått ut med att man vägt samman poäng från andra länder som historiskt brukar rösta snarlikt som den diskvalificderade juryn.
Rumänien hotar lämna Eurovision – och stämma EBU
Det rumäniens tv-bolaget TVR går så långt att de både hotar med att hoppa av Eurovision efter att landets jury diskats och dessutom överväger att dra EBU inför domstol.
TVR tar också upp exemplet med de svenska, belgiska och australiensiska jurgryppernas poäng till varandra, men utelämnar också bort det faktum att övriga jurygrupper också röstade snarlikt på dessa tre länder.
Eurovision-chefen Martin Österdahl levererade Rumäniens röster på grund av ”tekniska problem” påståds det i sändningen. För att Rumänien vägrade avlämna proxyrösterna, enligt det rumänska tv-bolaget. Bild: EBU / Rai
Uttalande från Rumäniens tv-bolag går knappt att läsa i sin helhet för det är långt, men ge det ett försök. Jag har bara kortat ner lite grann, och översättningen är med hjälp av google translate, och andra sajter som översatt: Eurovoix och Wiwiblogs.
Jag försöker tolka det hela längre ner:
”TVR ogillar det sätt på vilket European Broadcasting Union (EBU) hanterat situationen som uppstått av att de nationella juryernas röster under semifinalerna och finalen i Eurovision 2022 fördelades på ett sätt som väckte misstankar.
Medan vissa länder har bestraffats – jurymedlemmarnas betyg ersatts av EBU-betyg – genom en icke-transparent så kallad ”algoritm”, vilket i sin tur väcker misstankar – har för andra inga sanktioner tillämpats. Ännu värre, de fick ytterligare poäng, fördelade av EBU på uppdrag av de straffade länderna (detaljer i slutet av pressmeddelandet).
Effekten av dessa misstankar mot tävlingen och ryktena för de tv-bolag som sanktioneratshade kunnat eliminierats helt om EBU hade meddelat de inblandade parterna sina farhågor så snart de observerats, det vill säga onsdag 11 maj, efter juryrepetitionen för den andra semifinalen.
Om EBU hade kommunicerat anmärkningarna på jurypoängen till delegationerna dagen efter röstningen och på ett övertygande sätt förklarat förekomsten av ett ”oregelbundet röstningsmönster”, skulle TVR ha haft tid att reagera för att omedelbart utreda anklagelserna och korrigera situationen, om behövts.
På det sättet hade vi på torsdag 12 maj kunnat eliminera alla misstankar som svävade över jurymedlemmarnas röster under den andra semifinalen, och under sändningen, för allmänheten, kunde finalisterna ha tillkännagetts baserat på jurypoängen, inte på dem som genererats av ”algoritmen”.
Detta skulle dock ha varit möjligt endast om EBU hade behandlat TVR som en verklig partner och tagit hänsyn till att Eurovision song contests regelverk ger fullt oberoende till de nationella jurygrupperna och att tv-bolagen varken kan ta reda på eller påverka poängen som lämnats av jurymedlemmar, förrän långt efter att de skickats till EBU. TVR fick alltså inte reda på förrän efter finalen hur de rumänska jurymedlemmarna röstade i semifinalen.
Tyvärr, eftersom EBU inte skickade oss relevant information förrän efter sju dagar, var allt vi kunde göra att be den rumänska juryn om officiella förklaringar, ”post-faktum”, om omröstningen i den andra semifinalen. Även i detta sammanhang, där vi redan har prövats och sanktionerats, utan att ha fått möjlighet att försvara oss, kommer TVR att samarbeta med alla andra sanktionerade tv-bolag för att ta reda på om de rapporterade oegentligheterna var resultatet av ett bedrägeriförsök.
En annan sak att notera är att EBU har förebyggande kontrollmekanismer. När det finns misstanke om en jury kan man skicka observatörer för att övervaka omröstningsprocessen. Detta är vad som skede i år när EBU skickade observatörer till två av de sex sanktionerade länderna.
Observatörernas slutsats var att omröstningen var regelrätt och de rapporterade inte några missförhållanden eller bedrägeriförsök. Detta är en av anledningarna till att EBU-representanten i inledningen av röstavlämningen meddelade att alla de röster som avgivits av jurygrupperna var giltiga.”
Och så angående Sveriges, Belgiens och Australiens poäng till varandra:
”När det gäller dessa länder rapporterade inte arrangörerna ”oregelbundna röstningsmönster”. Dessutom fick de flest poäng som delades ut via ”algoritm”, från de länder som sanktionerats för att de röstat sinsemellan. Av de sex länder som anklagades för att ha en uppgjord affär för att nå finalen, lyckades bara tre. Av de tre länder som fick poäng genom ”algoritm” från sanktionerade länder, lyckades alla ta sig in i finalen.
EBU:s obegripliga inställning till TVR, en långvarig medlem i denna organisation, som förtjänar att behandlas med respekt, understryks också av det faktum att Eurovisionsarrangörerna valde att ljuga under sändningen av tävlingens slutresultat. När det var Rumäniens tur att tillkännage resultatet av juryns omröstning, åberopade arrangörerna ett obefintligt tekniskt problem för att presentera poängen från ”algoritmen”.
Vi upprepar vad vi sagt i vårt första uttalande: det var inga tekniska problem! Eda Marcus var redo att gå live och uppkopplingen fungerade perfekt. Den enda anledningen till att vi förbjöds att meddela den rumänska juryns resultat, som hade tilldelat Moldavien 12 poäng, var att vi vägrade att acceptera poängen som EBU ålagt oss.
På grund av den här situationen som uppstått och den anseendeskada som åsamkats tv-bolaget, överväger TVR ett tillbakadragande av Rumänien från framtida sändningar av Eurovision song contest och att dra arrangörerna inför domstol.”
Min känsla är att TVR försöker säga ungefär:
”Vi fuskade absolut inte, men om vi fuskade, så varför berättade ni inte tidigare att ni kommit på oss så att vi kunde ändra vår röstning så att det inte var lika lätt att avslöja?”
Nu raljerar jag, så klart, men jag måste säga att det är den känslan det här uttalandet ger.
Det polska tv-bolaget TVP är inte riktigt lika drastiska i sina publika uttalanden som att anklaga EBU för ”auktoritärt” styre eller hota med att dra tv-unionen inför domstol. Men i ett uttalande till nyhetssajten Plejada säger en talesperson för TVP att de fortfarande (Trots att EBU i torsdags förra veckan slog fast att det givna tävlingsresultatet gäller och jurygrupperna fortsatt är diskade) förväntar sig att EBU ska inse sitt misstag och dra tillbaka anklagelserna:
”TVP:s delegation har deltagit i ett förklarande möte med respresentanter för EBU, men har inte försetts med övertygande argument. TVP håller inte med EBU om de påstådda oegentligheterna under röstningen, samma anklagelser kan formuleras i förhållande till andra grupper av länder, både i år och under många tidigare upplagor av Eurovision.
Därför väntar TVP på det slutgiltiga klarläggandet av missförståndet och följaktligen på att EBU drar slutsatser av de misstag som Eurovision-arrangören gjort och drar tillbaka anklagelserna.”
Polens röstavlämnare Ida Nowakowska fick tillkännage proxyröster istället för rösterna från den diskade juryn. Bild: EBU / Rai
Såväl Georgiens tv-bolag GBP och Azerbajdzjans Ictimai TV ifrågasatte också diskningen av sina jurygrupper direkt efter finalen, men jag har inte hittat några bra uppdateringar efter att EBU gick ut med siffrorna som visar på fusket.
Nu återstår att se om några av de här bolagen faktiskt drar sig ur tävlingen.
Under sommaren kan vi nog också räkna med att värdland och stad för nästa års Eurovision blir klart och offentliggjort. Men bloggmässigt får det här vara det sista inlägget för den här långa säsongen.
Svenska juryn bestod i år av Josefin Glenmark, Michael Cederberg, Miriam Aigbogun, Tara Moshizi och Tusse Shiza.
Men jag undrar faktiskt hur de resonerade. Exempelvis gav den svenska juryn 7 poäng till Azerbajdzjans låt, det är dubbelt så mycket som den fick från alla telefonröster i hela Europa. Det får mig att tänka att den svenska juryn kanske påverkats av att det är svenska låtskrivare som skrivit den…
Så här skilde sig juryns och folkets röster åt i Sverige i alla fall:
Svenska juryns poäng 12 Spanien
10 Australien
8 Storbritannien
7 Azerbajdzjan
6 Estland
5 Tjeckien
4 Serbien
3 Norge
2 Armenien
1 Belgien
Svenska folkets poäng
12 Ukraina
10 Norge
8 Serbien
7 Finland
6 Storbritannien
5 Polen
4 Estland
3 Litauen
2 Spanien
1 Nederländera