Idag är Loreen inte här, utan vi får en stand in-Loreen istället. Det är så otroligt märkligt och tråkigt och synd att Loreen inte sjunger Tattoo utan bar kommer ut och vinkar i öppningen (och nu på dagen inte ens det).
Som jag har förstått det så är det Loreen som har sagt nej till att sjunga. Men då borde hon ju ha sett repet igår och insett hur fånigt det är när hon bara står där och vinkar och blir intervjuad.
Carina Berg väntar med att fixa håret till efter genrepet. På lördagens dagrep är de medverkande inte helt fixade med smink och hår. Härlig bild detta tycker jag.
Nu är det snart dags för det sista genrepet. Häng med så lovar jag att rapportera om allt som händer. Artisternas form och om vi får några uppdateringar kring mellanakt och sånt.
Spelbolaget Unibet har skickat ut info som visar att Marcus & Martinus är de näst största oddsfavoriterna de senaste 15 år sen.
Bara Loreen och ”Tattoo” hade lägre odds när hon gick in i finalen förra året än vad tvillingarna har idag.
De fem största vinnarfavoriterna i Melodifestivalen sedan 2010
Loreen (2023), odds 1.08
Marcus & Martinus (2024), odds 1.10
Måns Zelmerlöw (2015), odds 1.15
Loreen (2012), odds 1.30
Frans (2016), odds 1.40
Unibets odds på totalvinnare just nu ser ut så här:
Marcus & Martinus 1.10
Jacqline 14.00
Danny Saucedo 18.00
Liamoo 21.00
Maria Sur 24.00
Medina 26.00
Smash Into Pieces 26.00
Dotter 41.00
Annika Wickihalder 76.00
Cazzi Opeia 101.0
Jay Smith 201.0
Lisa Ajax 251.0
Och jag tycker att det är kul med andra typer av resultattippningar också. Marcus & Martinus tippas både få flest röster från tv-tittarna och från jurygrupperna, men sen skiljer det sig lite:
Flest röster från tv-tittarna
Marcus & Martinus 1.22
Danny Saucedo 7.50
Jacqline 10.00
Medina 10.00
Liamoo 12.00
Flest poäng från internationella jurygrupperna
Marcus & Martinus 1.40
Jacqline 4.75
Maria Sur 6.50
Dotter 10.00
Danny Saucedo 14.00
Allt pekar på att Marcus & Martinus vinner ikväll, men jag undrar om det här så här klart, eller om det kan bli en spännande omröstning. Jag hoppas på en nagelbitare, det tycker jag är riktigt spännande.
Nu har jag sovit. Och hunnit vakna. Och funderat lite.
Jag säger det igen. Jag älskar ju Linda Bengtzing. Hon vet hur man underhåller en publik. det var absolut inte henne jag störde mig på i den ”mellanakt” som visades för arenapubliken under genrepet igår kväll.
Det var känslan av hur fattigt det kändes.
Sen dess har typ ett gäng personer, i och kring produktionen, hört av sig till mig och andra runt mig för att liksom försöka ”lugna mig”, med att det så klart kommer en annan mellanakt i morgon. Något med mer av en wowkänsla.
Bra så.
Men varför hålla det hemligt? Där ligger feltänket hos produtionen. För det är inte mig folk ska oroa sig för, det är tv-tittarna och arenapubliken.
Någon har uppenbarligen fått för sig att det blir bättre om tv-publiken överraskas i sändning. Och det är så klart en önskedröm för varje tv-producent, att skapa något som gör att tv-tittarna faller av stolen och sen inte kan sluta prata om det unika man fått se och uppleva.
Men jakten på det ögonblicket passar sällan i det tv-klimat vi har på 2020-talet. Och har nog inte gjort på 20 år.
Det funkade 2000.
Arja Saijonmaa, Björn Skifs, Carola, Elisabeth Andreassen, Lasse Berghagen, Lasse Holm, Lena Philipsson, Loa Falkman, Lotta Engberg & Tommy Körberg var programledare.
Tillsammans meverkade de i en numera legandarisk mellanakt där de sjöng ett stort Mello-medley, som repades in sent på natten och som bara ett fåtal inblandade personer kände till.
Det blev en supersuccé, något helt nytt och oväntat som tittarna hade längtat efter att få se och som det fortfarande pratas om bland schlager- och Eurovision-fans.
Men det var då.
Det finns tre stora anledningar till att inte hålla den typen av hemligheter och hoppas på att få överraska tv-publiken på samma sätt i Melodifestivalen när året heter 2024:
Repetitioner och genrep är till för att anpassa och slipa på nummer, manus och regi. Björn Gustafsson är en stor favorit för mig, men alla hans insatser i år har inte varit enorma skrattfester. Om han repat sina delar under samtliga genrep skulle en duktig regissör och tv-producent ha kunnat korta, vässa och slipa till de delar som inte funkat för att se till att tv-publiken i sändningen skulle kunna få det allra bästa och roligaste, medan eventuella longörer kapades bort.
Melodifestivalen är inte bara en tv-show. Det säljs hundratusentals biljetter till arenashowerna och nästan två tredjedelar av dem är till genrepen. Visserligen är genrepsbiljetterna lite billigare, men det beror ju också på att det är just en repetition. Igår var det långt över 10 000 personer i publiken, där många betalat 1000 kronor eller mer för sina biljetter. Och att de inte fick se hela showen, för att nån hoppas på en överraskningssuccé idag, det är verkligen fult, snålt och fattigt. Det är att lura publiken att betala för något som de sen inte får.
Och så framför allt. Melodifestivalen må vara en lägereld som fortfarande samlar en enorm tv-publik. Men det minskar för varje år. Och det är framför allt de yngre, som SVT verkligen vill fånga, som sviker. Att visa upp mellanakter på genrepet gör att närvarande journalister uppmärksammar dem, det sprids info i traditionella och sociala medier och får ännu fler att veta vad de kan förvänta sig att få se i sändning. Det lockar fler tittare, och det måste vara viktigare än att några få känner sig snuvade på eventuella överraskningar i ett program som de redan bestämt sig för att titta på. Ingen kommer välja bort Melodifestivalen för att man redan vet vad det blir för mellanakter. Men det kan absolut lcoka fler tittare om man vet vad som komma skall.
Och dessutom: I morgon kommer det allra mesta att handla om resultatet. Det kommer inte finnas jättemycket utrymme för att uppmärksamma en häftig mellanakt. Det utrymmet finns nu, innan vi har ett resultat. Det om något borde ha fått SVT att visa upp hela showen, för den betalande publiken och närvarande journalister.
Ett undantag som funkade var när Johnny Logan dök upp 2019 och sjöng sin Hold me now för dåvarande programledaren Kodjo Akolors mamma. Ett otroligt härligt ögonblick där överraskningen för mamman var viktigare än att locka fler tittare som kunde tänkas slå på tv:n för att de fått veta om den irländska artistens gästspel på förhand.
Nu kom vi precis till artisternas hotell och precis bakom oss kom Marcus & Martinus. De hade en hel uppsjö med väntande fans. De är otroligt gulliga med sina fans hela tiden, trots att de nog bara ville få komma till rummet och sova nu.