Startsida / Inlägg

It’s all in your head! Mental förberedelse inför challenge…

av Annika Sjöö
it's all in your head

Bild från: http://arthlete.tumblr.com

Kära läsare…

Har installerat mig på Asia spa i Varberg inför helgens jobb som är en ”Må bra helg” tillsammans med Åse!
Men innan jag skriver om hur vi har det så vill jag ge er den stora förmånen att ta del av samtalscoachen (och min vän) Åsa Nyvalls råd om hur du förbereder dig mentalt inför en challenge! Att sköta kosten och träningen är en bra bit på väg, men det största arbetet sker ju faktiskt i ditt huvud…it’s all in your head helt enkelt! Läs och lär!

”Grattis,

du har precis bestämt dig för att ge dig själv 30 dagar där du får fokusera på dig själv och ditt välbefinnande! Du är oerhört motiverad och ser fram emot att komma igång. Givetvis har du införskaffat dig ”Mage, rumpa, lår”-boken för att kunna träna rätt och noga läst igenom Annikas dokument om vad du kan äta under den här perioden. Kanske är redan nya spännande matvaror inhandlade, redo att förvandlas till läckra maträtter. Men hur står det till med din mentala förberedelse? Är du lika redo där?

För att lyckas, egentligen med alla utmaning man tar sig an, är det viktigt att vara mentalt förberedd. Att vara redo och veta hur du skall tackla olika situationer, när motivationen tryter och lockelser pockar på din uppmärksamhet, är A och O. Och givetvis att ha en vision och tydlig målbild.  

Jag tänkte därför dela med mig av några tips på vad du kan göra för att ge dig själv bästa tänkbara förutsättningar för att lyckas. För visst vill du vara en av dem som går i mål om 30 dagar!

Idag fokuserar vi på ditt varför och din målsättning och imorgon får du fundera vidare kring hur du kan förbereda dig på att hantera hinder och ursäkter som kan uppstå när motivationen är låg.

Skaffa dig gärna en fin skrivbok. Din alldeles egna bok som blir en trogen vän och följeslagare under dessa 30 dagar. Du förstår bättre när du läser vidare hur denna bok kan vara till hjälp.

Planera in tid med dig själv. Tid där du kan sitta ostört och få möjlighet att reflektera i lugn och ro. Skapa en mysig atmosfär och se det här som en härlig start på din challenge. Ta fram din skrivbok och fokusera på en fråga i taget:

  • Mitt varför

Fundera på varför du vill genomföra denna challenge. Vilket är ditt varför?  Var 100% ärlig mot dig själv och censurera inte vad din sanna orsak är. Skriv ner ditt varför i din skrivbok.

  • Mitt mål

När du nu vet vad ditt varför är, kommer det vara lättare för dig att sätta ett bra mål. Jag brukar själv använda mig av SMART-metoden när jag sätter mina mål. Jag tycker att det gör att målet blir konkret och tydligt. Gå igenom frågorna nedan. Reflektera, fundera och ha som ambition att det du skriver ner som svar känns tydligt och rätt för dig.

S – Specifikt: Vad exakt vill du uppnå?  Vad skall du göra och varför? Formulera ditt mål.
M – Mätbart: Hur skall du mäta dina delmål och hur vet du att du har nått ditt slutgiltiga mål?
A – Acceptera: Är du dedikerad? Vill du verkligen det här?
R – Realistiskt: Är det mål du satt upp realistiskt att nå?
T – Tidsbestämt: När skall du nå dina delmål och ditt slutmål?

Kan du inte svara på alla frågor på ett tydligt och konkret sätt, behöver du förmodligen omarbeta din målformulering. Det är viktigt för dig att ha ett konkret och tydligt mål, för det kommer agera som motivation under perioden du utmanar dig själv. Jag brukar för egen del även lägga in några extra ”triggers” för mig själv vid mina delmål. Det kan vara att när jag uppnått delmål ett unnar jag mig att köpa ett härligt magasin, när jag når delmål två bokar jag in en ansiktsbehandling osv. Att ha något extra lyxigt att se fram emot kan göra utmaningen ännu roligare. Och visst är vi värda att fira vår framgång!

Jag hoppas att stunden med dig själv, där du har fått reflektera och bli konkret med din målsättning, har varit givande. Nu har du lagt en viktig grund för din framgång. Bra jobbat!

Imorgon kommer jag dela med mig av tips på hur du kan förbereda dig på det som för oss alla nästan är oundvikligt. Att hamna i en svacka där man har mängder med ursäkter för varför man inte kan följa sin plan. Gör du morgondagens övning kommer du inte bli överraskad när hinder dyker upp. Du kommer istället vara förberedd och ha en strategi för hur du kan vända en negativ tanke till något bra.

Allt gott!

Åsa”

Har du frågor till Åsa får du gärna maila på: regnskencoaching@gmail.com

  • Tjänstgörande redaktörer: Elin Wieslander, Mia Carron och Annika Panas
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB