Startsida / Inlägg

När ett dödligt virus satte fart på digitaliseringen

av katlar

Jag träffar ofta människor i mitt jobb som vill revolutionera det ena eller det andra. Med nya ideér och digitalt tänk vill de ruska om en gammal invand bransch, visa att de kan bättre och i bästa fall sno en fet bit av markanden.
Airbnb, Uber, Facebook och Amazon är exempel på företag som lyckats.
Idag träffade jag de svenska killarna bakom startupen Verbling, ett företag som vill revolutionera språkundervisningsbranschen. Via nätet kopplar de ihop språklärare med språkstudenter över hela världen och har redan en halv miljon registrerade studenter.

Hade jag suttit på ett traditionellt språkundervisningsföretag hade jag blivit lite orolig. Medan företrädare för start-ups ofta pratar om hur paranoida de är (det är en positiv egenskap här i Silicon Valley), verkar många ledare för traditionella företag inte ha ett uns av oro i kroppen.

Allting flyttar online, så varför skulle inte spårkundervisningen göra det? Idag är det bara en pyttedel av företagen som säljer språkundervisning som erbjuder online-lektioner: Tre procent. Grundarna till Verbling får något vått i blicken när de presenterar siffrorna.

Kanske tänker språkskolorna att det inte finns något som kan hota deras ställning? Att studenter alltid behöver en lärare – lajv i rummet.
Men det är lite som att säga att journalistiken behöver papperstidningen. Mediebranschen vadar redan igenom sitt stålbad och fastän papperstidningen fortfarande bär kostnaderna på de flesta håll är mediehusen med kass digital strategi dödsdömda.

Den största online-plattformen för spårkundervisning idag är TutorGroup med bas i Asien.
Wow, tänker ni. Vilka visionärer. De fattade tidigt var som var på gång.
Men riktigt så var det inte. Det som fick TutorGroup att gå online var utbrottet av sjukdomen SARS i Asien 2003. När det stod klart att det inte var sunt att samla 30 personer i ett rum för undervisning – risken för att viruset ska spridas är för stor – startade TutorGroup sina online-kurser.

Men det handlade alltså inte om att de var framsynta. De var först när hotet om överlevnad slickade dem i nacken som de agerade.

Det vore ju bra om andra branscher som står inför digitaliseringen inte behöver dödliga virus för att reagera.

IMG_20151216_132611
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Alex Rodriguez och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB