Startsida / Inlägg

En kärleksförklaring till Netflix

av katlar

Netflix vd Read Hastings gjorde det snyggt. I de allra sista meningarna av sin keynote på jättemässan CES i Las Vegas annonserade han Netflix just släppts i 130 nya länder. Bland annat Saudiarabien, Indien, Ryssland, Turkiet och Polen.

“Vi jobbar på Kina, men är inte där än”, sa Hastings och det gick ett sorl av fniss genom den enorma publiken på flotta kitchiga meaghotellet och casinot Venetian (med ett tusental spelmaskiner, kanaler och gondoljärer inomhus).

Netflix annonserade också ny säsonger av succén Narcos – om knark-kungen Escobar i Columbia – och fängelseserien Orange is the New Black, plus två helt nya originalserier. The Queen om drottning Elisabeth av England och en annan fiction-serie från New Yorks mer huzzliga-buzzliga och ruffiga era: Om discons, hiphopen, breakdansens och grafittins genombrott. Trailern såg spännande ut, så lägg The Get Down på minnet och pricka in premiären senare i år.

Netflix har också tagit steget från tv-serier till film och släppte i slutet av förra året sin allra första långformatsfilm – Beast of No Nation. Filmen bygger på en bästsäljarroman om en ung pojke som blir barnsoldat i ett odefinerat land i Västafrika. Vi kommer få se mer av Netflix originallångfilmer, var så säker.

Blev också glatt överraskad när tidigare talk-show-ikonen Chelsea Handler dök upp på scen och förklarade att hon framgångsrikt pitchat en dokumentärserie till Netflix, som går live senare i år. Dokumentärerna handlar om vitt skilda ämnen. Rasism, äktenskap (“eftersom jag aldrig varit intresserad av det själv”, förklarade Handler), droger och – Silicon Valley.

Chelsea Handler körde länge sin egen late-night-show på amerikanska nöjeskanalen E! och stack ut ur mängden av talkshowvärdar eftersom hon var kvinna, kaxig och cool. Om ni frågar mig: Letterman, Leno och Conan som körde sena tv-shower på den tiden stod sig rätt slätt. Nu går hon alltså vidare i dokumentärgenren och såklart kommer hon göra det fantastiskt.  

Det är helt rätt att göra Netflix till ett av huvudnumren på CES – en mässa som fokuserar på techinnovationer som gör våra liv bättre.

Netflix ställde en gammal inställning till tv och film totalt på ända och lanserade en tjänst som alla längtat efter, utan att riktigt veta om det.

Visst, videoapparater och dvd:er som kunde spela in favoritprogrammen löste på ett klumpigt sätt den frustrerande situationen att behöva sitta framför tv:n en viss tid för att se sitt älsklingsprogram. Men när Netflix lanserades och det gick att titta i stort sett var man vill, när man vill gick en tung suck av lättnad genom tv-publiken.

Netflix har också för evigt förändrat vårt tittarbeteende när man lanserade idén att släppa alla avsnitt av en säsong på en och samma gång. Frustrerat väntande för att se hur cliffhanger-avsnittet går vidare – no more. Vi älskade det och maratontittandet blev ett begrepp. Vem har inte låst in sig en helg och frossat i House of Cards eller Orange is the New Black?

Jag vill också påstå att Netflix visar hur nya, moderna tv-serier ser ut.

I år släpper Netflix 600 timmar egenproducerade program. Streamingtjänsten har gått från att vara leveratör till att bli tv-skapare.

Tack vare on-demand-tittandet, som inte kräver en utspädd tv-serie som passar ung, gammal, nörd eller hipster samtidigt, kan Netflix ta större risker med innehållet. Och det har belönat sig.

Det är på grund av krångliga upphovsrättsregler som Netflix tagit steget till tvserie-producent. Tv-branschen forstsätter sätta käppar i hjulen för krävande streamingtittarna som inte vill ha restriktioner. Det är helt enkelt enklare för Netflix att skapa eget.

Till sist förklarade Reed Hastings att Netflix kommer att fortsätta personifiera vårt tittande genom att följa våra beteenden. Tanken är att Netflix ska veta exakt vad jag känner för när jag slår på appen en viss tid, en viss dag.

Jojo.

Guldgruvan av tittardata som Netflix sitter på har gett företaget samma position som Apple har gadgetvärlden och Google har i sökvärlden.

  • Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Love Isakson Svensén och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB