En rosa persika vill utmana Facebook
av
Vad världen behöver just nu är ett nytt socialt nätverk. Not. Tänker du. Mer skräp att skrolla igenom?
Hursomhelst, Peach är här. En ny app som Silicon Valleys tech-sajter satt strålkastarljuset på senaste veckan. Grundaren är kändis. Dom Hoffman som stod bakom Vine, video-på-sex-sekundersappen.
Jag laddar ner Peach-appen. Ikonen ser ut som en rosa rumpa, men ska föreställa en persika. Börjar testa och kopplar ihop mig med en vän i Sverige som just dragit igång det traditionella fredagsmyset med På Spåret.
En personlig hälsning. Fint. Man kan nämligen rita egna teckningar här i persiko-appen.
Peach är en intim app. Du kan inte följa vem som helst, som på Twitter, och måste vara vän för att få kika in i någon annans feed. Eftersom jag inte har fler kompisar på Peach får jag hålla till godo med min vän som någon timma senare meddelar att hon går och lägger sig. Via en gif.
Peach har en rad “magic words”, ett snabbspår för att dela med sig av livsinformation. Giffarna är ett av dom. Klicka “gif”, skriv ner ett ledord och appen hittar en rad giffar som beskriver ditt tillstånd. Det finns flera andra magiska ord:
Att använda magiorden är ett enkelt sätt att kommunicera, ungefär som att skriva en blogg utan att anstränga sig. Om man vill lägga ner mer tid går det såklart utmärkt att lägga till text. Eller länkar. Jag får ändå känslan att Peach passar emoji-generationen bäst. Kids som är vana att kommunicera fåordigt och med symboler.
I Facebooks tidiga dagar var puffandet inne. Poke, poke. Ingen fattade riktigt vad det skulle vara bra för, men eftersom det kändes som någon tänkt på en puffade man nöjt tillbaka.
Peach har förfinat puffandet och serverar en rad möjligheter att skicka snabba vinkar, kyssar, väsningar eller tårta.
De nya versionerna av puffandet känns inte speciellt nytänkande. Men visst, lite kul.
Om Peach kommer ta fart? Ingen aning.
Sociala-medier-giganten Facebook, med 1,5 miljarder människor som loggar in varje månad verkar ha ett ointagligt försprång. Den andra stormakten på socialamedier-arenan är Twitter, som har haft oerhörd betydelse med hashtaggar som fått spridning till miljontals människor. Tänk arabiska våren.
Men trots jättarnas övertag fortsätter nya sociala nätverk att dyka upp med jämna mellanrum. Instagram och Snapchat har fått in en fot. Men har du hört talas om Path? Ett nätverk som skulle vara nyskapande genom att det bara gick att koppla ihop sig med 150 vänner. Idén störtdök. Precis som Ello, en app som gjorde en snabbvisit 2014 och marknadsfördes som Facebooks motsats: Inga annonser och inget spionerande på användarna. Idag är det ingen som använder appen. För att inte snacka om bottennappet Peeple, som skulle fungera som Yelp, fast det var inte restauranger och barer som skulle betygsättas – utan människor. Appen gick under i en lavin av protester.
Det vore såklart spännande om ett helt nytt socialt nätverk – som Peach – tog skruv, men så länge inte hela kompiskretsen kliver över är det inte speciellt intressant. Bara ensamt.
PS Vill du testa Peach och behöver en kompis så heter jag SwedishKat.