Startsida / Inlägg

UD sez: ”Vi behandlar Facebook som en nation”

av katlar
images-1

Jag studsade till när jag lyssnade på podden Digitalsamtal. För UD-tjänstemannen Joakim Edvardsson Reimar intervjuas och säger att vårt utrikesdepartement behandlar nätjättarna Facebook och Google på samma sätt som de behandlar en nation.

– Vi approcherar dem på samma sätt som vi approcherar ett land i vissa förhandlingar, förklarar han.
Själv reser han mycket och har träffat nätjättarnas representanter och policy-chefer.
– När det kommer till informationslandskapet är Google mycket viktigare än vilket land som helst, fortsätter Edvardsson Reimar.

jTFs02CB
UD:s Joakim Edvardsson Reimar, senior advisor i digital diplomati.

Såklart har han rätt i att nätjättarna har enorm makt idag. Om Facebooks 1,5 miljarder var invånare i ett land, skulle de bo i en jättenation. Och ska man köra diplomati ute i världen är det säkert bra att man knyter kontakter med företag som Facebook och Google från UD:s sida. Andra höjdare gör det. EU:s Mark Rutte besökte nyligen Silicon Valley (Facebooks Sheryl Sandberg lät honom vänta i 15 minuter) och Obamas delegation kom åkande från Washington härommånaden för att diskutera hur nätjättarna kan hjälpa till att förhindra att terrorister rekryterar och planerar dåd över nätet.

I podd-snacket blev  maktförskjutningen i världen tydlig – från nationer till stora globala företag.

Mark Rutte, Nederländernas premiärminister, som tagit över EU:s roterande ordförandeskap har skrev på Facebooks vägg och grattade till 1,5 miljarder användare.
Mark Rutte, Nederländernas premiärminister, som tagit över EU:s roterande ordförandeskap skrev på Facebooks vägg och grattade till 1,5 miljarder användare.

 

Rutte träffar Facebooks Sheryl Sandberg, som kom 15 minuter för sent till mötet med EU-toppen.
Rutte träffar Facebooks Sheryl Sandberg, som kom 15 minuter för sent till mötet med EU-toppen.

Utrikesdepartementet knyter inte bara kontakter med nätjättarna. De använder deras tjänster flitigt. Den som tror att diplomati handlar om att sitta i viktiga möten bakom stängda dörrar eller mingla med andra höjdare på flotta partyn tror fel.  Idag drillas svenska ambassadörer ute i världen i digital diplomati. De förväntas använda Facebook, Twitter, LinkedIn och Snapchat för att nätverka och puffa fram Sverige i alla möjliga sammanhang.

Sedan 2013 finns alla svenska ambassader på Twitter, Facebook och liknande kanaler. I utrikesdeklarationens mål står det att Sverige ska ligga i den digitala diplomatins absoluta framkant. I diplomatkretsar ute i världen har det här väckt stor uppmärksamhet, men än så länge inte speciellt känt i Sverige.

Om Sverige kan skryta med att ha världens bästa sociala-medier-diplomater vet jag inte. Men det är intressant att de satsar.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB